Börja pumpa innan förlossningen
Är det dumt att börja pumpa INNAN förlossningen för att få igång produktionen? är det farligt om barnet inte får i sig råmjölken eller finns den ändå där?
Är det dumt att börja pumpa INNAN förlossningen för att få igång produktionen? är det farligt om barnet inte får i sig råmjölken eller finns den ändå där?
puffar
Varför ska du börja pumpa innan förlossningen? Produktionen kommer igång av sig själv så fort barnet börjar tutta å JA råmjölken är enormt viktigt för barnet och innehåller en mängd viktiga näringsämnen som barnet behöver sin första tid i livet!
Jag vill öka mängden mjölk. Jag vet att råmjölken är viktig men försvinner den verkligen när man pumpar? Jag har haft mjölk i brösten sen sonen föddes för snart 3 pr sedan, isf borde råmjöllken ha försvunnit förlängesen!?
Jag skulle inte pumpat igång produktionen. Med mjölk i brösten - menar du då att du har ammat regelbundet och därför har upprätthållit mjölkproduktionen? För råmjölken, när man får den, är ju i ganska små mängder, så barnet - som inte kan äta stora mängder - får i sig näringen i så koncentrerad form som möjligt. Jag tänker att om man har en rejäl mjölkproduktion redan innan förlossningen så kommer det mer mängder mjölk. Och även om samma mängd näringsämnen bildas, så blir det ju inte lika koncentrerat. Och barnet orkar inte få i sig så mycket som behövs för att få all näring...
Fast varför ska du öka mängden mjölk? Ett nyfött barn klarar inte av att äta mängder mjölk å våra kroppar är gjorda för att barnets sugande gravids ska öka produktionen och anpassa sig efter deras behov! Jag hade "mjölk" i brösten när jag blev gravid med nummer två trots att ettan var 6 år men råmjölken bebisen behöver produceras ju ändå under graviditeten å är väldigt viktigt för det nyfödda barnet å det är den maten dom behöver och klarar av att äta under sina första dygn i livet. Våra kroppar är ju skapta så!
Jag ammade sonen i ca 4 veckor så nej jag har inte upprätthållit produktionen.
Men det jag kan trycka ut nu borde ju isf vara jätte hemskt för det bör ju vara råmjölk! Haha!!
Alltså råmjölken produceras ju hela tiden, jag läckte tex floder under min graviditet å råmjölken tog ju inte slut för det men skulle man börja pumpa å dra igång produktionen riktigt då är det ju klart att råmjölken tar slut å ersätts med den vanliga mjölen så de är inte att rekommendera. Barnet får ju de den behöver ändå. Däremot kan du ju ta med pump och amnings te till bb om du tror att du behöver ha "hjälp" att få igång produktionen annars sköter ju kroppen allt de där själv liksom
Jag vet att kroppen kör igång produktionen automatiskt. Men får väl pumpa när h*n är född. På BB behövs det ju inte
Nej de ska inte behövs men tänkt mest om du är rädd för att inte få gång produktionen riktigt
Det är nästintill omöjligt att få igenom en mjölkproduktion innan barnet är fött eftersom moderkakan producerar mjölkhämmande hormoner så innan du fött är det alltså ingen idé det är blir bara jobbigt för dig.
Men din tanke är god. Mitt bästa tips för att få amningen att fungera denna gång är att lägga all den tid du har på amningen ditt barns första 2 månader. Amma så fort bebisen visar intresse (de första veckorna är det oftast dygnet runt). Får du besvär ta tidigt kontakt med en amingsmottagning och se till att stanna kvar en extra dag på BB om du har möjlighet för att få tips och råd med amningen.
Stor lycka till!
jag ska kolla med min BM när jag ska dit.. men har bestämt mig för att köpa pumpen efter förlossningen istället, om produktionen är bra på en gång med detta barn så känns det lite onödigt att lägga ut 900:- i onödan.
Flyktsodan: Jag har läst mig till den informationen, inge annat!!!