• TJ9

Erfarenheter av pergotime? Läkarbesök mm.

Hej

Jag har PCO och har försökt bli gravid i lite mer än ett år. Har gått ner 19kg och nu har jag äntligen fått pergotime utskrivet + en spruta (kommer inte ihåg vad den heter). Fick ett infoblad där det står att jag ska boka tid för ultraljudsundersökning i början av mensen. Börja ta tabletterna på mensens femte dag. Det står att när den största follikeln (vad det nu är...) är ca 15-16mm stor börjar man använda clearblue ägglossningstest en gång per dag. När testet ger utslag ska jag ta sprutan och ha samlag med min man på kvällen.

Betyder det här att jag måste in på fler ultraljudsundersökningar om det inte finns någon follikel som är tillräckligt stor första gången eller räknar de ut när den kommer vara tillräckligt stor på något sätt? Om man får göra fler undersökningar, hur ofta gör man det? Eller gör man bara en och chansar och sen får man testa nästa omgång?

Vår läkare på RMC sa att vi får testa tre pergotimekurer innan vi går över till provrörsbefruktning men att kurerna tar man varannan mens. Är det så för alla eller får ni andra ta en kur vid varje mens tills det funkar?

Många frågor men hoppas det finns någon som har lust att skriva några rader.

• Svar på tråden Erfarenheter av pergotime? Läkarbesök mm.
  • Hjärtefröjd

Jag har ätit pergotime flera månader i rad och kollat äggblåsornas storlek och antal med VUL flera gånger i varje cykel.

• TJ9
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-04 13:06:51 följande:
    Jag har ätit pergotime flera månader i rad och kollat äggblåsornas storlek och antal med VUL flera gånger i varje cykel.
    Ok då ska jag alltså vara beredd på flera läkarbesök.

Är det fler som ätit/ska äta pergotime varannan månad? Framförallt är det någon som vet varför man bara äter varannan månad?
Svar på tråden Erfarenheter av pergotime? Läkarbesök mm.