• libed

Olämplig kompis

Vår son har precis börjat 0-klass. Förra veckan upptäcker vi att han har ett språk och en attityd som vi inte känner igen sedan tidigare. Under veckan har han umgåtts med en pojke som vi kan kalla Olle. Den här killen visade sig ha utnämnt vår son till att beskydda honom på skolan. På rasterna har Olle kamp mot andra killar som han sklås mot. Upplevelsen av Olle är att han upplever leken som verklighet. Han har ett språk och uttryck som är riktigt obehagliga. Vi vill inte att vår son ska umgås med denna kille eftersom han påverkas negativt av han. Vår son ska hitta sin roll på skolan och det vill vi definitivt inte ska bli livvakt till en bråkstake. Olle slår inte vår son men psykologisk där han  drar in han i hans fantasivärld. Talat med vår son och få han att förstå, samt talat med skolan där vi uttryckt att vi inte vill att vår son ska vara i kontakt med Olle.  Olle är som ett plåstrer på vår son och nu hoppas att vår sonm förstår att Olle inte är bra för han och håller sig ifrån honom. Hjälp mig hur ska man göra för att få vår son att hålla sig ifrån honom och vad kan man begära från skolans håll.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 17:02
    Hej!

Tack för inläggen. Ska hålla er uppdterade om hur det går! Jag tycker dock att skolans roll måste dock ändå vara att se till att alla barn ha det tryggt på skolan och inte hamna i farliga situationer eller som på annat sätt påverkar barnet negativt. Sedan måste de såklart också jobba med med det andra barnet.

• Svar på tråden Olämplig kompis
  • mandelblomma

Spontant känner jag att man inte kan kräva att skolan håller isär dem men ändå "vaktar" dem lite mer då Olle ofta hamnar i trubbel.
    Det är skolans uppgift inte att se till att barn inte leker med varandra för att föräldrar inte vill det.

• Kaupa Jaur

Skolan kan inte sära på barnen direkt, men du kan be fröknarna att försöka locka isär pojkarna. Fråga dem (fröknarna) om de har bestämd kompis att gå med när de går promenader, det har dom i min sons klass och det funkar super. Ingen är ensam och fröknarna särar på bråkstakarna på det sättet.

Prata ut med din son, han begriper säkert mer än man tror. Han kanske inte själv vet varför han är med Olle, fråga honom vilken sorts beteende han själv vill stötta= bete sig som.

Jag vet att många gnäller om att man inte ska bestämma över sina barns kompisar, men jag är både lärare och förälder och tycker du gör helt rätt ts. Att din son leker med Olle kommer inte att göra honom till ligist, men varför ska hans goda beteende ersättas av ett sånt som Olles? Uppdatera hur det går!

Svar på tråden Olämplig kompis