• Ordman

4åring vägrar glasflaska, "för tung"

Han borde sluta men flaska är bekvämt för barn och vuxna. Han vägrar glasflaska, för tunga tycker han. Du kan bli sjuk säger jag men då vill han bli sjuk och ha plastflaska. Enda jag kan komma på är att gömma plast.

• Svar på tråden 4åring vägrar glasflaska, "för tung"
  • woopie

är det du eller han dom bestämmer? våga ta konflikten. den är lärorik för er båda!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Aaglars
    woopie skrev 2012-09-01 18:42:56 följande:
    är det du eller han dom bestämmer? våga ta konflikten. den är lärorik för er båda!
  • Nape

Kasta plastflaskorna och ta fighten. Ett ypperligt sätt att sluta med nappflaska över huvud taget.

Ibland är föräldraskapet inte "bekvämt"..

• Queenie70

Bekvämt? Dags att sluta med välling när man är 4 va?

• Lady Namárië

Välling kan man väl dricka tills man blir nittio om man gillar det, men vid fyra års ålder är det väl inga problem att fasa över till att dricka den i kopp eller äta från tallrik innan kvällstandborstningen? Problem solved.

So say we all
  • Aaglars
    Lady Namárië skrev 2012-09-01 19:15:54 följande:
    Välling kan man väl dricka tills man blir nittio om man gillar det, men vid fyra års ålder är det väl inga problem att fasa över till att dricka den i kopp eller äta från tallrik innan kvällstandborstningen? Problem solved.
  • Joje

Sjuk av plastflaska? Vad menar du då? Ge honom vällingen i en kopp istället!

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • castafiore

Jag fattar inte, vadå sjuk? Bisfenolflaskor finns väl knappt längre om det är det du menar?
    Men flaska till fyraåring låter makabert. inte minst för tänderna.

• Echo

Tänker inte lägga mig hur länge barn dricker välling i flaska. Men ett alternativ till glas är ju rostfritt stål. Finns en del här t ex (kan även köpas med pip, kanske bra för att vänja bort nappflaska då).

webbutik.barnmatsbutiken.se/mata/nappflaskor

Eller här:

www.ekokul.se/nappflaskor/nappflaska-rostfritt-stal-265-ml 

Sedan är det ju så att de eventuellt farliga ämnena i plast framförallt frigörs av värme. Så om du värmer i glasflaska och sedan ger i plastflaska så minimerar du risken att ämnen från plasten hamnar i vällingen. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • straw2008

vår 4 åring dricker oxå i flaska o han älskar det, får fortsätta så läääänge han vill !

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • cosinus
    castafiore skrev 2012-09-01 19:46:07 följande:
    Jag fattar inte, vadå sjuk? Bisfenolflaskor finns väl knappt längre om det är det du menar?
    Men flaska till fyraåring låter makabert. inte minst för tänderna.
    Varför skulle tänderna ta skada av att dricka ur flaska 2 min på morgonen och kvällen. På den korta tiden händer nog inget alls.

VIll man inte ha plastflaska är det väl bara att byta men jag har också en 4-åring som dricker välling ur flaska och han vill inte ha i kopp eller mugg och jag vill faktiskt att han ska få i sig välling på morgonen innan dagis. Han växer långsamt och väger lite och det har varit dietist inblandad och här får vällingen stanna hur länge han vill. Men däremot börjar han självmant att oftast välja annat på kvällen, men på morgonen är det välling eller inget alls innan dagis och på dagis äter han inte så mycket oavsett om han ätit hemma.
  • straw2008
    cosinus skrev 2012-09-17 10:22:27 följande:
    Varför skulle tänderna ta skada av att dricka ur flaska 2 min på morgonen och kvällen. På den korta tiden händer nog inget alls.VIll man inte ha plastflaska är det väl bara att byta men jag har också en 4-åring som dricker välling ur flaska och han vill inte ha i kopp eller mugg och jag vill faktiskt att han ska få i sig välling på morgonen innan dagis. Han växer långsamt och väger lite och det har varit dietist inblandad och här får vällingen stanna hur länge han vill. Men däremot börjar han självmant att oftast välja annat på kvällen, men på morgonen är det välling eller inget alls innan dagis och på dagis äter han inte så mycket oavsett om han ätit hemma.

Håller helt med... bättre en stor flaska välling så de är varma o goa i magen än inget alls. För oss funkar det inte att tvinga våra barn att försöka äta.... Flaska funkar även för nyponsoppa om man är sjuk o bara orkar ligga i sängen :) så vet vi exakt microtid på flaskan oxå :)
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • I wannabe

Vår fyraåring dricker välling, oftast ur flaska och kommer att få göra det så länge han vill. Det känns förstås jobbigt för er som är övertygade om att världen är svart-vit och tror er sitta på sanningen om vad som är bäst

• castafiore
    Varför skulle tänderna ta skada av att dricka ur flaska 2 min på morgonen och kvällen. På den korta tiden händer nog inget alls.

VIll man inte ha plastflaska är det väl bara att byta men jag har också en 4-åring som dricker välling ur flaska och han vill inte ha i kopp eller mugg och jag vill faktiskt att han ska få i sig välling på morgonen innan dagis. Han växer långsamt och väger lite och det har varit dietist inblandad och här får vällingen stanna hur länge han vill. Men däremot börjar han självmant att oftast välja annat på kvällen, men på morgonen är det välling eller inget alls innan dagis och på dagis äter han inte så mycket oavsett om han ätit hemma.
    Jag följer bara tandläkares rekommendationer. Ingen form av nappar efter 3.
  • Persimon

Har ni varit hos tandläkaren? Till oss sa dem att det var bra att vi slutade med flaska runt 2 år för annars hade det kunnat påverka bettställningen kroniskt.
  • CrazyLady

Flaska till 4 åring?
    Varför ger man en 4åring välling i flaska?
    en kopp eller mugg är ju bättre....

Snyggt om ungen är 7 år gammal och fortfarande dricker välling ur en flaska...
    Den ungen kommer ju bli mobbad... 

• mas7025

Min unge drack välling i flaska (plast för övrigt) tills den var över fyra. Superbra och smidigt när man är i bilen, ungen är sjuk osv. Vi fick beröm på barnkliniken för att vi lyckades få i ungen så mkt välling/dygn när den var sjuk i lunginflammation. Hade aldrig gått utan flaska.

Det kan ju omöjligt vara nåt problem för tänderna med två min nån gång om dagen.

Mu är barnet över fem och vill inte ha välling på varken ena eller andra sättet.

Svar på tråden 4åring vägrar glasflaska, "för tung"