• Anonym (Förälder)

Jag får inte träffa mina barn

Efter att ha varit osams med den andra föräldern och vi inte har pratat i hela TRE MÅNADER. Så har barnen inte träffat mig på tre månader. 

Det har varit väldigt mycket tjafs och bråk (från den andra förälderns sida!) Den andra föräldern utnyttjar min tid, pengar och skriker på barnen och på mig och min sambo. Bråkar med oss, hotar att jag inte får träffa barnen om jag inte gör som den andra föräldern vill. Ljuger hela tiden och massor massor annat. 

Har inte fått träffa barnen på tre månader nu och jag har skickat sms och ringt föräldern men jag får inget svar. Hur går jag till väga nu?

Ska jag skriva ett sms och hota tillbaka o säga: Får inte barnen träffa mig kontaktar jag tingsrätten.

Eller hur ska jag göra?  

• Svar på tråden Jag får inte träffa mina barn
  • Anonym (Förälder)
    YummyMami skrev 2012-09-01 16:14:01 följande:
    Hota inte, gör bara det. 
    Känns som att jag måste komma lite med ''tomma hot'' eftersom jag igentligen inte vill ha en tvist, jag vill ju bara att barnen ska få träffa mig.

Jag är så sjuukt less på att den andra föräldern utnyttjar barnen och använder dom emot mig, för det är det enda som är min ''svaghet''. Den andre föräldern använder barnen som ägodelar och något att använda mot mig.
  • hej83

Hr du ingen advokat, så se till att skaffa det snarast,lämna över det till advokaten, försök självklar med fm, så att dom ser att du har även försökt på alla sätt att samarbeta, och dyker den andra upp så se om du kan få ett skriftligt avtal, om hon/han går med på det. Annars blir det advokaten,då du har testat allt.'

Ge aldrig samma mynt tillbaka då försvinner dina rättigheter i allt, gå inte ner till den personens nivå. Ha ryggen fri, och rent samvete, så ska du se att umgänget ska komma igång, även om det kan ta tid desvärre, önskar dig lycka till. 

• Anonym (iris)

Kontakta familjerätten och få råd därifrån hur du kan gå vidare. Fortsätter ditt ex vägra dig umgänge så måste du nog tyvärr stämma ex:et och ta det till tingsrätten.

Börja redan nu att få det mesta av er kommunikation skriftligt. För någon slags journal över vad som händer. Helt enkelt börja samla bevis, som kan hjälpa dig i en rättegång. (Och även börja leta efter en bra advokat.)

• Anonym (iris)
    Anonym (iris) skrev 2012-09-01 16:20:18 följande:
    Kontakta familjerätten och få råd därifrån hur du kan gå vidare. Fortsätter ditt ex vägra dig umgänge så måste du nog tyvärr stämma ex:et och ta det till tingsrätten.

Börja redan nu att få det mesta av er kommunikation skriftligt. För någon slags journal över vad som händer. Helt enkelt börja samla bevis, som kan hjälpa dig i en rättegång. (Och även börja leta efter en bra advokat.)
    Visst ja, försök hålla journalanteckningarna så neutrala som det går. Även försöka ha kommunikationen så neutral som möjligt. Försöker ex:et bråka, vägra svara på annat som har med barnen att göra (efter att ha meddelat det också så klart).

Hoppas du får träffa dina barn snart.
  • Anonym (iris)
    hej83 skrev 2012-09-01 16:20:59 följande:
    precis vad jag istort sett skrev.
    Ja, såg det efter att jag postat inlägget.
  • Pissenisse

Vänta inte längre utan att göra något, det skulle ju kunna användas emot dig att du "inte brytt dig på några månader"...

Svar på tråden Jag får inte träffa mina barn