• Anonym

hur gör ni med saker varannan helg?

Mina barn bor mest hos mig men är 0-4 nätter i månaden hos sin pappa. Beror lite på. Jag står ju flr barnens inköp av kläder mm eftersom jag får underhåll och barnbidrag. Hittills har vi gjort så att han har lite kläder från mig hos pappan. Om det börjar tryta skickar jag ned mer och om han får mkt hos sig skickar han tillbaka. Dock saker som badkläder, gympakläder mm skickar vi fram och tillbaka. Jsg tycker han själv kan köpa såna saker för underhållet räcker ju bara till basic saker ändå så om han köper ett par badbyxor för 79 kr kan ju inte det vara hela världen. Hur gör ni?

• Svar på tråden hur gör ni med saker varannan helg?
  • Anonym

Har försökt. Han vill inte till fr...

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-09-01 11:14:41 följande:
    Har försökt. Han vill inte till fr...
    Då beställer du tid för din egen del och får hjälp och tips på hur du ska fixa vardagen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-01 10:38:13 följande:
    Sista anonym. Precis. Eftersom han under x antal år utövat misshandel på mig så vill han styra allt och det spelar ingen roll hur jsg gör för han hittar fel. Ex förra ggn ville han ha badbyxor med för de skulle bada varje lördag. När han lämnar på söndagen säger hab att de inte ska bada på lördagar mer så denna helg packar jag då inte ner badkläder. Då får jah ett argt sms igår natt om vart badkläderna var.. Visst kan jag packa ner regnkläder men denna tid är ju risken stor att de behövs på fritids och han är ju enligt ålder iaf vuxen. Inte sks personalen på fritids då behöva packa net det?
    Tror jag förstår situationen (har egen erf) men man måste gå till sig själv också. Sluta bry sig om provokationer och lösa problemen som uppstår, vartefter. För han kommer inte ändra sig. dvs du kan mycket riktigt inte "uppfostra" honom men väl ändra dina egna responser.

Så be honom maila vad han vill ha med, lägg ansvaret på honom som sagt. Och nej personalen ska inte behöva packa ner regnkläder/stövlar som finns på fritids. men inte du heller eller hur. Men packa det han satt upp på listan. Lägg i regnkläderna  när du kommer fram till fritids. Jag lovar han kommer inte be personalen packa om barnet använt dem under dagen. Men hur som är det en fajt han får ta med dem isf ;)
  • gipsy

Jag har min son vh...och vi har gjort så att pappan skaffar kläder och saker som han har hemma hos sig och jag skaffar kläder och leksaker sonen har hemma hos mig! Pappan fixar regnkläder,vinterkläder och allt sånt till sig och en uppsättning till dagis! Jag står för allt han behöver hos mig! Underhållet räcker inte så långt så vi har valt att göra så här...plus att pappan får stå för simskola!

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-09-01 11:18:04 följande:
    Då beställer du tid för din egen del och får hjälp och tips på hur du ska fixa vardagen.

Ja jag har funderat på det.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-09-01 11:29:32 följande:

Ja jag har funderat på det.
    Gör det, det kan ge mycket att få prata med någon opartisk som fattar vad det handlar om. Rekommenderas varmt.
  • Anonym (Måns)
    Regnig måndag skrev 2012-09-01 09:17:27 följande:
    Blir det verkligen stulet om det är nerpackat i en väska?
    I så fall skulle jag prata med personalen, dels för stöldernas skull men även för att fråga om väskan kan stå i personalrummet. Men oavsett prata pga stölder fastän det inte hör hit,  i tråden.

Beror allt på att du tycker att du inte kan släpa saker (cyklar) eller att du inte vill (han är slarvig)?
    Jag hänger inte riktigt med hur du menar. Du anser att du inte kan släpa saker för du cyklar och han vill inte ta hem saker du släpar med från dagis? Men du gör ju inte det pga att du cyklar? Eller hur menar du??

Rent krasst, om han har vh och du får pengarna är det du som ska stå för sakerna och kläderna. Det ligger således på ditt ansvar att se till att de har kläder som duger. Sen kan man tycka vad man vill om just det.
    Sluta tänka att det är han som får stå sitt kast för så är det inte, det är barnen som får stå ert kast.

Jag vet att det är orättvist och det kommer att vara det i många år till, tyvärr.  Men försök se vem som drabbas i slutänden när det blir tjafs om såna här småsaker.

Vem har pratat om att saker blir stulna? Skriver du i fel tråd?
  • Anonym
    Anonym (Måns) skrev 2012-09-01 13:42:25 följande:
    Vem har pratat om att saker blir stulna? Skriver du i fel tråd?

jag skrev att en del saker blir stulna men då menar jag inte kläder utan saker som ska skickas fram och tillbaka t ex leksaker mm men det valdes att tolkas som kläder i inlägget tror jag.

många saker blev väldigt missförstådda i denna tråd tyvärr  
  • Anonym

kanske dags att ge pappan två alterantiv? antingen hämtar han barnen hemma hos dig eller så får han väl för fan ta grejerna som hänger på fritte. badkläder, underkläder, pjamas, strumpor och nån mysoverall tycker jag faktiskt han kan fixa själv hemma hos sig.

• Vinterglädje

Min syster hade samma problem som du ts men hon löste det med en liten större ryggsäck där det alltid låg stövlar regnkläder modell större, badkläder samt extra kläder för helgen lite medicin och en nalle. Denna väska packades sedan aldrig upp på dagis/fritids där hade barnen annan uppsättning. När hon köpte kläder hängde hon med i större syl och packa det i pappaväskan för då användes det först hos pappan sedan oftare på dagis/fritids, funka superbra. Så ha en pappaväskan som inte behöver öppnas annat en hos pappan och sedan när ni packar om den är mitt tips! REGNIG MÅNDAG jag ger dina inlägg tummen upp

• Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-09-01 08:25:26 följande:
    Mina barn bor mest hos mig men är 0-4 nätter i månaden hos sin pappa. Beror lite på. Jag står ju flr barnens inköp av kläder mm eftersom jag får underhåll och barnbidrag. Hittills har vi gjort så att han har lite kläder från mig hos pappan. Om det börjar tryta skickar jag ned mer och om han får mkt hos sig skickar han tillbaka. Dock saker som badkläder, gympakläder mm skickar vi fram och tillbaka. Jsg tycker han själv kan köpa såna saker för underhållet räcker ju bara till basic saker ändå så om han köper ett par badbyxor för 79 kr kan ju inte det vara hela världen. Hur gör ni?

Det står ingenstans i lagen att boendeföräldern är skyldig att skicka med varken kläder eller saker eller mat till umgänget. Det enda bf enligt lagen är skyldig att skicka med är barnet och nödvändig info (tex att barnet behöver medicin). Alltså behöver du inte skicka med något alls, oavsett vad vissa anser är rätt enligt "moral och etik".

I din situation där du får skit oavsett hur mycket du anstränger dig för att vara till lags så skulle jag föreslå att du slutar skicka med kläder. När du ändå vet att du kommer att få skit så är det ju smartare att strunta i alla ansträngningar. Försök sedan att låta skitet blåsa förbi dig, dvs låt bli att ta åt dig. Att pappan skäller på dig beror på att han tycker och tänker saker, det har ju faktiskt inget att göra med dig över huvud taget utan är helt och hållet hans grej. Föreställ dig att du håller upp händerna som en korg framför dig där allt hans skit samlas, när han sedan har pratat färdigt så häller du ut allting på marken och lämnar det kvar där. 
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-09-01 10:01:53 följande:
    han ska väl se till att barnet har det som barnet behöver för umgänget?
    tänker på denna länk:

www.socfamratt.se/fragorasvar/underhallsbidra...

Två saker:

Dels så gäller frågan underhållsBIDRAG, dvs när föräldrarna (eller domstolen) tillsammans har räknat på sina vardera ekonomier och barnets behov för att ta fram ett individuellt underhåll som är anpassat efter just det barnet. Då kommer man även överens om vad som ingår och inte ingår i underhållet. Svaret är alltså inte relevant i de fall umgängesföräldern betalar underhållsSTÖD via FK.

Hemsidan drivs av en PRIVATPERSON, inte av någon myndighet. Det är alltså hans privata åsikter som presenteras på hemsidan och inga objetiva fakta.   
  • Anonym
    Anonym (%) skrev 2012-09-02 10:45:52 följande:
    Två saker:

Dels så gäller frågan underhållsBIDRAG, dvs när föräldrarna (eller domstolen) tillsammans har räknat på sina vardera ekonomier och barnets behov för att ta fram ett individuellt underhåll som är anpassat efter just det barnet. Då kommer man även överens om vad som ingår och inte ingår i underhållet. Svaret är alltså inte relevant i de fall umgängesföräldern betalar underhållsSTÖD via FK.

Hemsidan drivs av en PRIVATPERSON, inte av någon myndighet. Det är alltså hans privata åsikter som presenteras på hemsidan och inga objetiva fakta.   
    Hm... personen i fråga har låg erfarenhet av familjerättsliga frågor och har stor kännedom om hur farmiljerättslagen fungerar. Även t.ex en advokat är en privatperson på sin fritid.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-09-02 11:05:44 följande:
    Hm... personen i fråga har låg erfarenhet av familjerättsliga frågor och har stor kännedom om hur farmiljerättslagen fungerar. Även t.ex en advokat är en privatperson på sin fritid.
    Ja?
    Men det har inte med saken att göra, det är fortfarande en privatperson som skriver ur egna erfarenheter. Det kommer inte att bli strikt objektivt på samma sätt som myndigheters information därför är det heller ingen källa till fakta utan endast en personlig beskrivning av personliga erfarenheter. Och ärligt, är det någonting som behövs i trådar likt detta så är det ren, objektiv fakta och inte sådant som är färgat av egna erfarenheter.
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-09-02 11:05:44 följande:

Ja, han säger sig ha lång erfarenhet som socionom inom familjerätten. Men han är inte utbildad jurist och har därför inte full koll på alla lagar.

Och notera att han inte talar om var någonstans han jobbar, dvs representerar inte sin arbetsplats när han driver sidan. Hade det varit en kommun eller en juristfirma som drivit sidan så hade den varit mer officiell, men det här är en privatperson med ett väldigt vanligt namn (vi har egentligen ingen aning om att han faktiskt har den utbildning eller erfarenhet han utger sig för att ha). 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-01 13:50:06 följande:
    många saker blev väldigt missförstådda i denna tråd tyvärr  

Kanske för att det inte riktigt handlar om sakerna utan mer om att det är ett sätt för honom att få gnälla och skälla?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 18:10:13 följande:

Kanske för att det inte riktigt handlar om sakerna utan mer om att det är ett sätt för honom att få gnälla och skälla?

absolut är det så men JAG vill veta vad som förväntas av mig för då har JAG gjort rätt för mig i alla fall. Ingen ska kunna komma och säga att jag inte gör rätt för barnens skull. Krånglar han så får han stå sitt kast. T ex sist blev regnkläderna kvar hos pappan så då har barnet inga regnkläder på skolan...

Men jag vet åtminstone vad jag ska göra som boendeförälder och jag tänker göra det så har JAG gjort allt för barnen och har mitt samvete rent. 
Svar på tråden hur gör ni med saker varannan helg?