Enda 4åringen med blöjor på dagisavd.
Hur motiveras att sluta?
Hur motiveras att sluta?
Man säger att blöjorna är slut.
Jag kan ju tillägga till mitt inlägg ovan att vi inte på något sätt forcerat att bajsa på toalett, det jag skrev ovan gällde kissandet. Bajsa i blöja har hon fått fortsätta med. Så Eriks farhågor tycker jag inte är tillämpliga på att göra som vi gjorde.
Visst måste man använda makt med sina barn... men i andra saker! Inte när det gäller sluta med blöja osv. Inte heller tvinga barnen att äta upp den mat man lagat osv. I de två sakerna kan det låsa sig psykologiskt för barnen och de kan få ordentliga problem med två livsviktiga saker: att bajsa och att äta. :D Sen måste man ju ta till makt för att få på dom utekläderna när det är -30 grader ute eller med makt bära ut dom ur butiken när dom ligger på golvet o skriker efter godiset som dom inte kan få.... :D
Men hur gör man när barnet är 3 1/2 år och man i två månader har kört utan blöja (förutom på natten) och har belöningssystem med klistermärken som leder till liten present vid ex. 10 lyckade besök. Barnet klarar gå på toaletten själv, tycker inte att besöken är läskiga, vill helst ha kalsonger och inte blöjor på dagtid men säger ALDRIG ifrån självmant att hen måste gå på toa. Vi måste be barnet gå på toaletten en gång i timman och då klarar vi oss med "bara" en-två bajsolyckor om dagen som ALLTID kommer i byxan.
Efter sommaren har barnet varit på förskolan i 1 1/2 vecka och personalen har nu sagt ifrån att de har inte tid att byta och torka upp efter barnet och vill använda blöjor dagtid. Båda föräldrar arbetar/studerar heltid så barnet är på förskolan fem dagar i veckan så då blir det mer tid med blöja än utan om de börjar med det.
Vad gör man!?
TS, jag har varit i din situation. Min dotter fyllde fem i juli och vi har haft en sån kamp att sluta med blöja. Hon har varit torr, dvs kunnat kontrollera blåsa och tarm då hon var kring 3,5 år. MEN kissa på toaletten gjorde hon först efter att hon fyllt 4 och sluta bajsa i blöja gjorde hon på sin femårsdag (!). VI har testat allt tycker vi, men jag kan säga som så att det viktigaste är att få bort stigmat kring hela grejen. Det var t.e.x. ganska typiskt att vår dotter började kissa på toaletten först när jag var bortrest en vecka.. Hon kunde såklart känna min frustration kring hela grejen, min man var coolare så när jag var "ur vägen" gick det lättare för henne att slappna av. Hon kunde ha hållt sig i 7 timmar, satt sedan 30 minuter på toa och ÄNDÅ kom ingenting.. Så du fattar låsningen!
Ang. bajset gjorde jag så att jag helt enkelt sa att då du fyller fem byter jag ingen mer blöja på dig. Då får du göra det själv. Vi har gjort allt från att belöna med äventyrsbad, leksaker (inget har hjälpt) och så men det var skönt att ha en så tydligt deadline som en födelsedag. Egentligen tycker jag inte det kändes så bra att utöva föräldramakten på det sättet, men eftersom det i slutändan funkade kan jag inte säga att jag ångrar det heller. Alla mer pedagogiska metoder har ju inte gjort någon som helst skillnad.
Vi tog hjälp av Bup och det kan jag rekommendera även om jag tyckte att vi löste det på "vårt sätt" ändå i slutändan.
Även om det inte är något annat barn som har blöja på just ert dagis så vill jag bara säga att ni är långt ifrån ensamma!
För övrig vill jag säga till de som förespråkat "det är väl bara att ta bort blöjan" o.s.v att det är det INTE. Ni kan omöjligen veta hur det känns att ha ett barn som skriker som om det håller på att dö på toaletten för att det är rädd och förstoppat.. Det känns som ett övergrepp och i den stunden känner man SKIT SAMMA, hon får en blöja för jag orkar inte se henne så här förtvivlat. MIn dotter höll sig typ 5 dagar i sträck. Prova hålla er 5 dagar så får ni se hur man mår. Herregud.
Vaddå blöjorna är slut? Som om en 4-åring inte vet att det är bara att köpa mer i affären..
Men allvarligt, för vissa går potträningen bra och för andra är det ofantligt mycket svårare. För oss tog potträningen lite drygt ett år innan det funkade någorlunda. Har man ett barn som inte är moget för det så är det inte så enkelt som att bara säga att blöjorna är slut. Suck! Man är inte lat som förälder bara för att man har ett barn där potträning inte gått smidigt. Vi testade ALLT.