• sanla

Kan man få PCOS av epilepsimedicin?

Har ätit en epilepsimedicin (Absenor, även Valproat, Ergenyl) under två års tid. Fick då lite oregelbunden mens (hade regelbunden tidigare) och gick upp i vikt.

Nu har jag slutat med den för några månader sen och fått tillbaka min regelbundna mens och att jag har lättare att gå ner i vikt.

Har inte PCO-äggstockar, inte heller problem med fet hy, acne och ökad behåring.

Kan man framkalla PCOS av mediciner? Går syndromet förhoppningsvis tillbaka om man avbryter medicineringen. 

• Svar på tråden Kan man få PCOS av epilepsimedicin?
  • BuoBä

Du har inte ett enda symptom som pekar på PCO/PCOS, så varför oroar du dig för just det?? Som jag skrev i din andra tråd så finns det massor med olika anledningar till oregelbunden mens. Allt som kan påverka samspelet mellan hormoner i kroppen kan vara orsaken, tex övervikt, undervikt, hård träning, låg fettprocent, stress samt sjukdomar och mediciner. För dig verkar det ha löst dig när du slutade med dina mediciner, så då hade det säkert något med dem eller hur du mådde/levde under den perioden att göra. Utgå då från att allt är OK nu, och oroa dig inte i onödan.

• sanla

Tack, jag vet jag är nog nojjig

Väntar på blodprov nästa vecka...Tror jag kan andas ut redan nu  

Svar på tråden Kan man få PCOS av epilepsimedicin?