• AnnaLovisa

Välling eller NAN 2 Goodnight?

Mitt barn blir 6 månader om en vecka, och han äter redan en del mat för att han började rata flaskan för en vecka sen. Han har ätit Nan 1 Pro för att han har haft en knorrig mage sen han föddes. Vi var på BVC häromdagen och vägde honom och för att få ok att börja med mer fast(are) föda. Jag tänkte fortsätta ge honom ersättning innan varje måltid pga av magen (för de snälla tarmbakterierna) och för att han ska vänjas så sakta eller fort han vill med maten. Jag nämnde för vår BVC sköterska att han har börjat sova lite dåligt, och då föreslog hon att jag kunde testa välling istället för ersättning. Hon sa att det bara skilde någon kalori men att välling var mer mättande. Men är det verkligen likvärdigt?? Jag tror att det finns välling med snälla tarmbakterier också. Annars så finns det en mer mättande ersättning som heter Nan 2 goodnight men det är så himla mycket dyrare. Skulle ju underlätta för ekonomin om vi kunde byta till välling.

Nån som har koll?

• Svar på tråden Välling eller NAN 2 Goodnight?
  • Gaytjej

Jag har ingen koll, men kommer ändå med en fråga/ett förslag.. Ni ska inte prova med kvällsgröt? Vår son sov hur bra som helst på det, och eftersom vi så småningom fasade över till havregrynsgröt (järnberikad med palttunnbröd)  & hemgjort äppelmos så blev det riktigt  billigt! Och sen slipper man tvätta vällingflaskor (och en massa annat som jag sett som nackdelar med välling).

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • La Lola

Påstod BVC-sköterskan att välling o ersättning är likvärdigt? Förvånad

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • AnnaLovisa

Gaytjej: Han äter faktiskt redan gröt morgon och kväll sedan en vecka tillbaka. Han har inte kommit upp i en hel portion än och jag ger ersättning innan pga anledningarna ovan. Han totalvägrar inte flaskan men liksom tröttnar innan han fått i sig tillräckligt så därför har jag "fyllt på" med fast föda tex gröt (vilket han älskar, mmm mmm säger han när han äter :) ). Vi kanske ska börja ge gröten först och sen ersättning så kanske han blir mättare. Men tack för tipset :)

• Larvig

Nan 2 Goodnight och BabySemp extra har risflingor/risstärkelse som gör ersättningen lite tjockare. Detta kan man lätt göra själv genom att tillsätta Maizena eller rismjöl till ersättning och göra egen välling på ersättningen.

• AnnaLovisa

La lola: Ja hon sa som sagt att det bara skilde nån kalori. Jag har annars väldigt starkt förtroende för henne, men det lät skumt. Jamenar det kostar ju så mycket mer så nån skillnad måste det ju vara.

• Larvig

Har inte recepten i huvudet, men det är säkerligen lätt att googla. I allergitråden är på FL finns det också recept.

Annars om håller jag med att ge gröt om han gillar det och fyll på med så mycket ersättning som pojken vill ha så blir det säkert bra. 

• La Lola
    AnnaLovisa skrev 2012-08-30 21:38:30 följande:
    La lola: Ja hon sa som sagt att det bara skilde nån kalori. Jag har annars väldigt starkt förtroende för henne, men det lät skumt. Jamenar det kostar ju så mycket mer så nån skillnad måste det ju vara.
    Ersättning är ju likvärdigt med bröstmjölk och välling är gröt i lös form....
    Hon verkar ha noll koll på detta.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Skit i det du

Vi gav aldrig välling utan gick över till NAN 2, aldrig hört om Goodnight-versionen faktiskt.

Men kostnaden får ju inte styra.

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • AnnaLovisa

Självklart låter jag inte kostnaden styra! Men om det skulle vara likvärdigt så känns det ju dumt att köpa den dyrare :P
    Nu har jag kollat lite på nan och sempers hemsidor på innehållsförteckningarna och välling är ju också berikad men inte alls lika mycket. Tex ingen fiskolja i välling som i ersättning.

• Skit i det du
    AnnaLovisa skrev 2012-08-30 22:30:04 följande:
    Självklart låter jag inte kostnaden styra! Men om det skulle vara likvärdigt så känns det ju dumt att köpa den dyrare :P
    Nu har jag kollat lite på nan och sempers hemsidor på innehållsförteckningarna och välling är ju också berikad men inte alls lika mycket. Tex ingen fiskolja i välling som i ersättning.
    NAN 1 och NAN 2 är inte samma, då hade de väl inte kommit i två olika förpackningar.

Det står på paketet från vilken ålder, bara att hoppa upp ett steg när det är dags =)

Vi gav som sagt aldrig välling, något jag är glad för för det är ett jäkla ofog enligt mig.
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • lightfish

Alltså, välling är spannmål och ersättning är mjölk. Nu ger du redan spannmål via gröten så du ska ge ersättning baserad på mjölk. Risken om man ger mycket spannmål när de är så små är att de utvecklar allergier/intolerans för att magen inte är mogen nog. Vi gav vår dotter ersättning tills hon var 14 månader. Nu får hon mild havrevälling eftersom hon inte är så förtjust i macka...

• Natulcien

Nej, välling är verkligen inte jämförbart eller likvärdigt med ersättning. Ersättningen är mycket mer näringsrik, och det du bör ge ditt barn i första hand.
    Ta två förpackningar i butiken och jämför. Räkna antalet vitaminer och mineraler i resp. förpackning så ser du. Enkelt.

• iffis

Jag blandar nan1 och majs välling 50/50, ibland kör vi vanliga nan2 som är hos oss billigare än nan2 god night. 2010 så körde vi med risvälling godnight men dom har dom inte hos oss längre utan har nu havre majs, risen funkade får våran tjej som hade då känslig mage.

• lightfish
    Natulcien skrev 2012-08-31 08:16:22 följande:
    Nej, välling är verkligen inte jämförbart eller likvärdigt med ersättning. Ersättningen är mycket mer näringsrik, och det du bör ge ditt barn i första hand.
    Ta två förpackningar i butiken och jämför. Räkna antalet vitaminer och mineraler i resp. förpackning så ser du. Enkelt.
Svar på tråden Välling eller NAN 2 Goodnight?