• Mariohn

Vad gör du med en död katt?

Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med en död katt?
  • Winterfell
    Farsa på stan skrev 2012-09-10 11:18:12 följande:
    Klart att man ska låta hästar och kor gå på stora betesmarker! Varför skulle man inte göra det?

Det är skillnad på hundar och katter. Hundar är ointelligenta djur som inte klarar sig själva. Dessutom kan de utgöra en fara för andra människor och deras djur. Katter är smarta och kan ta hand om sig själva, och hotar knappast något annat än små fåglar och gnagare. Sedan förstår jag inte att man vill ha ett stort skällande, flåsande, hungrigt åbäke som ligger i vägen överallt heller, men om jag tvunget skulle ha en hund skulle jag åtminstone låta den springa omkring i trädgården.

Precis som du skriver får man ju tänka lite på hur man bor. Om man bor i en liten lägenhet och av en eller annan anledning inte kan släppa ut sin katt, ja då kanske man inte ska ha en katt. De flesta katter klarar sig dock bra även inne i en stad, så länge det finns platser i närheten som inte är trafikerade (och det finns det i de flesta stadskärnor). Och finns det något fånigare och ledsnare än en katt i koppel?
    Det är en myt att katter klarar sig själv!
    Det finns enormt många lösa katter som far riktigt illa! Har du besökt en kattjour någon gång? Och sett hur otroligt många katter man får in och hur många av dessa som är i riktigt dåligt skick?
    Jourverksamheterna runt om i landet lägger ner tusentals kronor på veterinärvård och avlivning av katter som någon släppt ut i tron att de "klarar sig själva". 
  • Lilia

Själv tycker jag att det är bra mycket elakare att stänga in sin katt som om den var i ett fängelse!

• Primrose

Det har hänt mig en gång, för många år sedan. Det var vinter så den var alldeles stel. Det visade sig senare att kattungen hade ramlat ner från en balkong hos en granne.
    Först tog jag den i en tidning och la den i soprummet. Men insåg snabbt att så kunde man nog inte göra, så jag ringde 90000 (som numret var då) och de sa att jag skulle kontakta polisen, vilket jag gjorde. Och så kom polisen och hämtade katten.

• fettjock
    Primrose skrev 2012-09-16 09:02:22 följande:
    Det har hänt mig en gång, för många år sedan. Det var vinter så den var alldeles stel. Det visade sig senare att kattungen hade ramlat ner från en balkong hos en granne.
    Först tog jag den i en tidning och la den i soprummet. Men insåg snabbt att så kunde man nog inte göra, så jag ringde 90000 (som numret var då) och de sa att jag skulle kontakta polisen, vilket jag gjorde. Och så kom polisen och hämtade katten.
    För 25år sedan, kan jag nog tänka mig det kunde hända.
  • Farsa på stan
    Winterfell skrev 2012-09-15 15:05:02 följande:
    Det är en myt att katter klarar sig själv!
    Det finns enormt många lösa katter som far riktigt illa! Har du besökt en kattjour någon gång? Och sett hur otroligt många katter man får in och hur många av dessa som är i riktigt dåligt skick?
    Jourverksamheterna runt om i landet lägger ner tusentals kronor på veterinärvård och avlivning av katter som någon släppt ut i tron att de "klarar sig själva". 
    "En my att katter klarar sig själv"? Nu skojar du väl ändå? Menar du på riktigt att de flesta normalbegåvade och friska katter inte klarar sig själva? Att "otroligt många katter" råkar illa ut beror inte på att katter är dumma i huvudet, utan snarare för att många människor är det, skrämmer bort sina katter, överger dem, skiter i att kastrera dem osv. Dessutom finns det väldigt många katter i Sverige (en googling ger siffror runt 1,7 miljoner), och självklart kommer det aldrig att gå att undvika olyckor helt och hållet. Jag ser inte det som en anledning till att tvinga alla katter att hålla sig inomhus.
  • LunaLunatic

När vi åkt bil har den tatts med till veterinär och sedan polisanmälts. Till fots, utan handskar och påse? Nä.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Winterfell
    Farsa på stan skrev 2012-09-16 14:00:51 följande:
    "En my att katter klarar sig själv"? Nu skojar du väl ändå? Menar du på riktigt att de flesta normalbegåvade och friska katter inte klarar sig själva? Att "otroligt många katter" råkar illa ut beror inte på att katter är dumma i huvudet, utan snarare för att många människor är det, skrämmer bort sina katter, överger dem, skiter i att kastrera dem osv. Dessutom finns det väldigt många katter i Sverige (en googling ger siffror runt 1,7 miljoner), och självklart kommer det aldrig att gå att undvika olyckor helt och hållet. Jag ser inte det som en anledning till att tvinga alla katter att hålla sig inomhus.
    Nej, jag skojar inte. 
    Menar du att du inte vet att vi har ett överflöd av övergivna katter i jävligt dåligt skick i samhället?
  • Apopan

Först kolla om katten har något halsband med telefonnummer till ägarna förstås. Sedan beror det på vart. Om det är här där jag bor så skulle jag gå omkring och knacka dörr, bor inte mer än 100pers häromkring och husen är inte många. Om det är i ett område där jag inte bor så skulle jag nog när tid finns sätta upp lappar där det verkar bo folk och i närliggande livsmedelsaffär på anslagstavlan osv. Kan eventuellt ringa polisen och be dem hjälpa mig och jag är jättelångt hemifrån och inte har möjlighet att sätta upp lappar eller ta med katten till veterinär.

• Din maamma

Det ligger ofta döda katter utmed landsvägen där jag bor, det är ingen som bryr sig härute på landet.
    Jag har kört på katter vid två tillfällen men det går inte att identifiera dem så man kan inget göra i alla fall.
    Som kattägare får man räkna med att en lagårdskatt klarar sig maximalt 2-3 år. Räven, grävlingen eller trafiken tar de flesta.

• Excentriskan
    Din maamma skrev 2012-09-27 14:57:22 följande:
    Det ligger ofta döda katter utmed landsvägen där jag bor, det är ingen som bryr sig härute på landet.
    Jag har kört på katter vid två tillfällen men det går inte att identifiera dem så man kan inget göra i alla fall.
    Som kattägare får man räkna med att en lagårdskatt klarar sig maximalt 2-3 år. Räven, grävlingen eller trafiken tar de flesta.

Maximalt??
    Min mammas båda hankatter (ute) blev över 20 år gamla och dog av ålderdom. Det är lika dumt räkna med att en katt dör efter ett år som att räkna med att den dör först efter 20.

Jag känner fler katter som förolyckats eller blivit sjuka och dött som innekatter än utekatter. Betyder det då att innekattsägarna får räkna med en maximal livslängd av låt säja.. 5 år?

Och bara för att du inte bryr dig om de döda katterna betyder inte att ingen gör det. Jag har också bott på landet. Och väldigt få är de jag känt som inte brytt sig om döda djur på vägen. Oavsett om det varit en katt eller hund.

Att en katt inte bär halsband betyder inte att den är oidentifierbar. Finns både chipmärkning och tatueringar (som kan vara dolda under håret i öronen.       
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Moder1

Jag hade plockat upp den i en påse och knackat på närmsta hus och frågat om det var deras. Polisanmält hade jag med gjort. Och hade det varit min katt hade jag velat veta vad som hänt.

• Mother of 5
    Winterfell skrev 2012-09-16 16:25:30 följande:
    Nej, jag skojar inte. 
    Menar du att du inte vet att vi har ett överflöd av övergivna katter i jävligt dåligt skick i samhället?

Visst finns det det. Men det är inte så att alla katter som får gå ut och in som de vill är övergivna eller oälskade (vilket endel verkar anse). 

Och om man har en katt som alltid varit utekatt, så kan man inte stänga in den för all framtid el tvinga på den ngt koppel som vissa menar att man ska. OM man gör så, så är isf DET djurplågeri på hög nivå.
  • Mother of 5
    Lilia skrev 2012-09-16 08:52:19 följande:
    Själv tycker jag att det är bra mycket elakare att stänga in sin katt som om den var i ett fängelse!

Jag har alltid haft utekatter och tycker som dig att enbart då får katten ett leva så som de gör naturligt med jakt och allt möjligt annat de har för sig ute. Sen kommer de ju mer än gärna in några timmar varje dag och äter/sover/myser.

Men visst FINNS katter som funkar bra även i lgh...  
  • Mother of 5

Jag har haft utekatter i 30år år och har inte fått en enda katt påkörd el tagen av rovdjur. Mina katter har blivit gamla och dött av såna skäl. Förutom en 11-åring som fick många snabbväxande tumörer som tyvärr fick låta somna in i förtid.

Så 2-3år...nja.     
  • Mother of 5
    Miss Behave skrev 2012-09-27 22:06:50 följande:
    Maximalt??
    Min mammas båda hankatter (ute) blev över 20 år gamla och dog av ålderdom. Det är lika dumt räkna med att en katt dör efter ett år som att räkna med att den dör först efter 20.

Jag känner fler katter som förolyckats eller blivit sjuka och dött som innekatter än utekatter. Betyder det då att innekattsägarna får räkna med en maximal livslängd av låt säja.. 5 år?

Och bara för att du inte bryr dig om de döda katterna betyder inte att ingen gör det. Jag har också bott på landet. Och väldigt få är de jag känt som inte brytt sig om döda djur på vägen. Oavsett om det varit en katt eller hund.

Att en katt inte bär halsband betyder inte att den är oidentifierbar. Finns både chipmärkning och tatueringar (som kan vara dolda under håret i öronen.       
  • logg81

Om det OFTA ligger döda katter utmed er landsväg undrar jag hur ni bilister kör... Anpassar ni inte hastigheten om det är en väg där många katter ränner?
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • TantMy
    logg81 skrev 2012-10-17 20:50:58 följande:
    Om det OFTA ligger döda katter utmed er landsväg undrar jag hur ni bilister kör... Anpassar ni inte hastigheten om det är en väg där många katter ränner?
Svar på tråden Vad gör du med en död katt?