Din maamma skrev 2012-09-27 14:57:22 följande:
Det ligger ofta döda katter utmed landsvägen där jag bor, det är ingen som bryr sig härute på landet.
Jag har kört på katter vid två tillfällen men det går inte att identifiera dem så man kan inget göra i alla fall.
Som kattägare får man räkna med att en lagårdskatt klarar sig maximalt 2-3 år. Räven, grävlingen eller trafiken tar de flesta.
Maximalt??
Min mammas båda hankatter (ute) blev över 20 år gamla och dog av ålderdom. Det är lika dumt räkna med att en katt dör efter ett år som att räkna med att den dör först efter 20.
Jag känner fler katter som förolyckats eller blivit sjuka och dött som innekatter än utekatter. Betyder det då att innekattsägarna får räkna med en maximal livslängd av låt säja.. 5 år?
Och bara för att du inte bryr dig om de döda katterna betyder inte att ingen gör det. Jag har också bott på landet. Och väldigt få är de jag känt som inte brytt sig om döda djur på vägen. Oavsett om det varit en katt eller hund.
Att en katt inte bär halsband betyder inte att den är oidentifierbar. Finns både chipmärkning och tatueringar (som kan vara dolda under håret i öronen.