• fnattig

Insulin, testosteron, vikt m.m - vad kan jag göra själv? PCOS!

Jag har PCOS och medans jag väntar på att få någon medicin som kan hjälpa mig att bli gravid funderar jag en del på vad jag kan göra själv, om jag nu kan göra något. Jag är normalviktig, har ett BMI på 22,7. Brukar i vanliga fall ha ett BMI på ca 21 men har gått upp litegrann det senaste året. Kan en liten viktnedgång hjälpa mig?
    Bör man utesluta socker i så stor utsträckning som möjligt? Äter idag socker varje dag, är lite av ett godismonster.. Är det något annat man bör tänka på, i kostväg?
    Jag är inte så insatt i hur insulinnivån påverkar testosteronet och hur det i sin tur påverkar ägglossning osv. Är väldigt vilse i denna djungel. Hjääälp.

• Svar på tråden Insulin, testosteron, vikt m.m - vad kan jag göra själv? PCOS!
  • snurrsnurr

Jag är inte direkt någon expert på ämnet då jag inte själv har barn, däremot har jag ju pcos. Har läst att det är många som har blivit hjälpta av att byta kost till antingen GI eller LCHF, men då har det ju varit tjejer som har lite extra kilon.

• fnattig

Jag har också förstått att många använder sig av sådana metoder men har tänkt att det främst har varit för att just bli av med extravikten. Har dock börjat fundera på om det kanske också hänger ihop en del med själva sockerintaget, mindre socker = superduper. Socker är  ju aldrig nyttigt förstås men innan jag visste om att jag hade svårt att bli gravid så tänkte jag aldrig att mitt sockerätande kunde påverka det.

• pyssli

Hej fnattig!

Tillhör de normalviktiga PCO:arna (BMI 21) och har försökt få barn ett tag. I maj kom jag till gyn och fick diagnosen PCO, samt även tre preparat att börja med och sedan skulle jag vänta ett halvår tills nästa besök. Preparaten i fråga är dels munkpeppar (bor i Tyskland och här har de en stark tro på naturläkemedel), samt sköldkörtelhormon, eftersom det var för lågt och ett kortisonpreparat som skulle påverka äggstockarna. Eftersom jag, när jag började ta tabletterna, hade en cykel på ca 100 dagar, så kändes chanserna väldigt små och väntan väldigt lång innan nästa behandlingsfas. Därför beslutade jag mig för att se om det fanns något jag själv kunde göra.
    Jag köpte boken "Spis dig gravid" av den danske gynekologen Bjarne Stigsby, som hävdar att kvinnor med PCO genom en kostomläggning kan bli fertila. Dessutom har jag köpt boken "Power over PCOS" av den australiensiska naturmedicinaren Julie Merrick. Böckerna har lite olika inriktning, men båda pekar på att en kostomläggning gagnar den som har PCOS. Sagt och gjort. Jag håller på att lägga om kosten åt GI/LCHF sedan i somras. Min taktik är att ta det stegvis, så det blir lite striktare för varje vecka och nu har jag blivit gravid. Om det var tabletterna eller kosten kan jag inte säga, men det känns bra att försöka hjälpa till själv, så rekommenderar en kostomläggning.    

• FridaKim
    pyssli skrev 2012-08-29 21:26:06 följande:
    Hej fnattig!

Tillhör de normalviktiga PCO:arna (BMI 21) och har försökt få barn ett tag. I maj kom jag till gyn och fick diagnosen PCO, samt även tre preparat att börja med och sedan skulle jag vänta ett halvår tills nästa besök. Preparaten i fråga är dels munkpeppar (bor i Tyskland och här har de en stark tro på naturläkemedel), samt sköldkörtelhormon, eftersom det var för lågt och ett kortisonpreparat som skulle påverka äggstockarna. Eftersom jag, när jag började ta tabletterna, hade en cykel på ca 100 dagar, så kändes chanserna väldigt små och väntan väldigt lång innan nästa behandlingsfas. Därför beslutade jag mig för att se om det fanns något jag själv kunde göra.
    Jag köpte boken "Spis dig gravid" av den danske gynekologen Bjarne Stigsby, som hävdar att kvinnor med PCO genom en kostomläggning kan bli fertila. Dessutom har jag köpt boken "Power over PCOS" av den australiensiska naturmedicinaren Julie Merrick. Böckerna har lite olika inriktning, men båda pekar på att en kostomläggning gagnar den som har PCOS. Sagt och gjort. Jag håller på att lägga om kosten åt GI/LCHF sedan i somras. Min taktik är att ta det stegvis, så det blir lite striktare för varje vecka och nu har jag blivit gravid. Om det var tabletterna eller kosten kan jag inte säga, men det känns bra att försöka hjälpa till själv, så rekommenderar en kostomläggning.    
  • majja80

Jag blev gravid med hjälp av LCHF, o är normalviktig. Allt har gått bra! Jag åt mer som vanligt under graviditeten, men har börjat nu igen efteråt, då jag mår bäst :)

• LängtansBlåaBlomma

Vad intressant att läsa, pyssli. Så GI/LCHF i samband med munkpeppar.
    Åt du munkpeppar hela tiden eller hade du en speciell dosering, t.ex. ett antal dagar i sträck och sen uppehåll?

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • iller

Hejsan
    Jag har pcos och efter lite stök (2 år med hormoner och resor till gtb) så fick vi en liten grabb :) jag hör med till dom normalviktiga, eller hörde, hade inga problem före direkt med vikten med efter är ett helsike att hålla sig ifrån sockret! Nå till din fråga vad man kan göra själv så funkade inget för mig, jag kan dock rekomendera att köpa äggtickor att kissa på (så du ser om du har ägglossning) går att beställa på nätet så det blir inte så hiskeligt dyrt. Sen kan man ta tempen på sig själv med har jag hört så man kan avgöra den vägen om man ägglossar eller inte. Och jag tror mer på att röra sig än dieter ... LCHF ska ju vara bra för pcos men jag har magkatarr och min mage skulle avlida efter en vecka med sån kost ;) du fixar detta!

• Stugmamman

Min gyn sa att äggstockarna är känsliga för höga insulinnivåer. Insulin är ett hormon som verkar påverka mycket i kroppen. Idag äter många en kost som i alltför hög grad baserar sig på kolhydrater.

Jag gjorde så att jag åt lchf i ca två år. Min kropp fick alltså vila från de höga insulinnivåerna. Mitt blodsocker blev balanserat och stabilt. Därefter förde jag in långsamma kolhydrater i stegvis i kosten. Äter idag råg, bönor, quinoa, mathavre och liknande. Värst är rafinerat vetemjöl. Det är faktiskt värre än socker för min kropp.

• Stugmamman

Vid kontakt med gyn fick jag metformin vilket gjorde att mina cystor på äggstockarna försvann men blodsockret var väldigt instabilt. Hade ständigt för högt eller för lågt blodsocker och jämt hungrig. Efter kostomställningen blev blodsockret stabilt och inga cystor kom tillbaka (äter inte metformin längre).

I min släkt är det många som har typ2 diabetes. Att vara känslig för kolhydrat är säkert ärftligt.

• Hultan

När du får bukfett, (även om det handlar om 1-2 kg) så utvecklar du en insulinressistens. Kvinnor med pco får mycket snabbare en betydligt högre insulinressistens än kvinnor utan pco med samma viktuppgång.
    Alltså, du har inte insulinressistens från början, du får det i takt med att du lägger på dig fett runt magen (manlig fetma) och när du får insulinressistens så bidrar det till att kroppen svarar med högre mängd insulin i blodet, som i sin tur stör ägglossningen. När ägglossningen uteblir, ger det dominoeffekter på andra hormoner som gör att det blir svårare att få ägglossning igen och så är man inne i en ond cirkel.
    Lösningen är: bort med bukfettet. Minsta lilla viktminskning har för en kvinna med pco STOR betydelse. MYCKET större betydelse än för en kvinna som ej har pco.
    Så även om du har ett normalt BMI och är normalviktig, så kan det vara så att din kropp vill att du ska väga något mindre, för att ägglossningen ska fungera. Du ser själv när din kropp är nöjd, dvs när du får mer regelbunden mens i takt med viktminskningen.

• iller

Jo det e kul det där "bukfettet" jag fick efter graviditeten vad min man kallar en liten "ölmage" alltså ingen påse, inget sladder utan just hrm just det "öl" varianten kul!

Nu har jag levt utan kolhydrater i en vecka jag har gått från 69,1 till 65,9! vägde mig idag :) jag ska fortsätta i en vecka till. jag syndar helt klart, lite bröd bla men det är sallad till vanlig mat som kyckling, lax mm men det verkar ändå ge viss uttdelning.

Jag börjar om min kamp dessutom, har slutat med pillren innan i julas och mensen gick och gömde sig på en gång. Det där med planerad familjebildning är ju bara att glömma suck men skulle det inte bli fler är jag tacksam att vi har en liten knort... så jag ska hållad et lite mer uppdaterat om det finns intresse och jag vill fortfarande höra om er med liknande problematik !

kram

• iller

jag var visst helt och cyklade här... lyckades lägga det senare inlägget på fel tråd, sorry alla att jag låter som ett nöt mitt i ingenting :P

• LängtansBlåaBlomma
    iller skrev 2013-01-17 21:58:15 följande:
    jag var visst helt och cyklade här... lyckades lägga det senare inlägget på fel tråd, sorry alla att jag låter som ett nöt mitt i ingenting :P
    Fast du svarar ju på inlägget innan. Tyckte det lät väldigt relevant. Diskussionen rör ju bukfetma. :)
  • iller

lät så korkat det där sista bara, jag ska hålla er uppdaterade , som att jag varit med hela tiden XD
    ibland är inte hela huvudet med !
    Men annars funkar ju inlägget det håller jag med om :) Nu sitter jag och har träningsvärk i magen istället.. har testat ett nytt träningspass här hemma, allt som behövde var hantel och pilatesboll och vips så känns det rätt mycket att man har muskler ;)

Svar på tråden Insulin, testosteron, vikt m.m - vad kan jag göra själv? PCOS!