• Elle77

Släpper även omogna ägg? Hjälp mig att förstå... (9 mm dag 12, stegring dag 13 - PCOS)

Hej!

Är det någon PCOS-kunnig som vet hur det funkar med omogna ägg vid ÄL om man som jag har lätt PCOS? Har inte riktigt lyckats bli klok på detta ännu. Dum fråga kanske, men släpper även omogna ägg och "försöker sig på" befruktning? Och vad händer då? 

Ofta läser en att "ÄL uteblir", då gissar jag att inget ägg släpper alls? Men finns det alltså ett mellanläge, att ägget släpper fastän det inte är klart och vad händer då?

På VUL igår (dag 12) hittade gyn en dominerande follikel på ynka 9 mm. Men redan idag har jag början till stegring på ÄL-testet (nästan lika starkt steck) + massa ont i äggstockarna, vilket jag skulle tolka som ytterligare stegring imorgon och ÄL inom 2-3 dygn. Men om det är ÄL inom 2-3 dygn så borde ju inte folliken hinna bli mer än 15-16 mm innan ÄL, eller vad tror ni?

KAN det vara så att min gyn missade en större follikel, är det rimligt? Hen fick hålla på och leta länge.

Kommer ta min andra dos Pergotime nästa månad ioch är nu inne i utredningsfasen så det är ju kanske bara att köra på med det, samtidigt går ju tiden så förbannat sakta och det vore fint att veta vad som händer precis just nu. Supertacksam om någon kan hjälpa mig att förstå (om man nu vet).

• Svar på tråden Släpper även omogna ägg? Hjälp mig att förstå... (9 mm dag 12, stegring dag 13 - PCOS)
  • Elle77

Puffar lite: Någon som vet om de omogna äggen släpper och vad som händer då i kroppen?

• Hjärtefröjd

Omogna folikar släpper inte, däremot händer det att folikar missas vid VUL. Så var det i juni när vi blev gravida...

• Elle77

Hjärtefröjd skrev 2012-08-28 17:27:10 följande:
    Omogna folikar släpper inte, däremot händer det att folikar missas vid VUL. Så var det i juni när vi blev gravida...

Tack för svar Hjärtefröjd. Då håller jag tummarna för att gyn missade något som var mer färdigt och att det är ÄL på g for real, precis som i ditt fall! :)

• isadora81

Jag har också pco och ägglossningstest är rätt svårt. Jag har ofta nästan positiva test hela cykeln igenom. Jag rekomenderar dig att börja tempa i stället. Då kommer du att se på temphöjniongen om ägglossningen har inträffat.

• Elle77

Håller helt med och jag har tempat ett tag nu, men fick liksom inte ihop detta att gyn såg en liten follikel igår och idag har jag både rejäl stegring på ÄL-test och massa ägglossningssmärta... Jag får väl se vad tempen säger om några dagar. :)

Känns som min kropp beter sig olika nästan varje månad, både före och efter ÄL...

• isadora81
    Elle77 skrev 2012-08-28 19:21:57 följande:
    Håller helt med och jag har tempat ett tag nu, men fick liksom inte ihop detta att gyn såg en liten follikel igår och idag har jag både rejäl stegring på ÄL-test och massa ägglossningssmärta... Jag får väl se vad tempen säger om några dagar. :)

Känns som min kropp beter sig olika nästan varje månad, både före och efter ÄL...

Det gör verkligen min kropp också. Vissa gånger har jag mycket ägglossningssmärtor andra gånger känner jag ingenting. Vissa gånger har jag positiva test i flera dagar vissa gånger bara en dag. Vissa gånger ömmar brösten andra inte. De flesta gånger brukar brösten ömma direkt när ägget lossnar men förra cykeln började de ömma fyra dagar innan ägglossning. Så det är verkligen ingen logik alls. :)
  • Elle77

Eller hur!

Detta är en gissning men jag misstänker att min kropp försökte släppa ägget men ångrade sig (pga att det var för litet?) för stegringen avtog och jag har inte fått tempökning. Gällande värken så har jag för det mesta lite småont i äggstockarna men den ökande smärtan jag kände kan förstås komma från VUL:et i sig.

Kanske kommer kroppen ge sig på ett nytt försök till ÄL snart... Jag är standby. :)

Svar på tråden Släpper även omogna ägg? Hjälp mig att förstå... (9 mm dag 12, stegring dag 13 - PCOS)