Släpper även omogna ägg? Hjälp mig att förstå... (9 mm dag 12, stegring dag 13 - PCOS)
Hej!
Är det någon PCOS-kunnig som vet hur det funkar med omogna ägg vid ÄL om man som jag har lätt PCOS? Har inte riktigt lyckats bli klok på detta ännu. Dum fråga kanske, men släpper även omogna ägg och "försöker sig på" befruktning? Och vad händer då?
Ofta läser en att "ÄL uteblir", då gissar jag att inget ägg släpper alls? Men finns det alltså ett mellanläge, att ägget släpper fastän det inte är klart och vad händer då?
På VUL igår (dag 12) hittade gyn en dominerande follikel på ynka 9 mm. Men redan idag har jag början till stegring på ÄL-testet (nästan lika starkt steck) + massa ont i äggstockarna, vilket jag skulle tolka som ytterligare stegring imorgon och ÄL inom 2-3 dygn. Men om det är ÄL inom 2-3 dygn så borde ju inte folliken hinna bli mer än 15-16 mm innan ÄL, eller vad tror ni?
KAN det vara så att min gyn missade en större follikel, är det rimligt? Hen fick hålla på och leta länge.
Kommer ta min andra dos Pergotime nästa månad ioch är nu inne i utredningsfasen så det är ju kanske bara att köra på med det, samtidigt går ju tiden så förbannat sakta och det vore fint att veta vad som händer precis just nu. Supertacksam om någon kan hjälpa mig att förstå (om man nu vet).