Föräldraaktiv inskolning på förskola!
Hej alla föräldrar där ute som har eller ska genomgå en inskolning med barn på förskola! Har en 2,5 årig liten kille som nu börjar på en ny förskola efter sommaren. Innan gick han redan på en förskola, där inskolningen gick galant - mindre än en vecka tog det (och då enligt den s.k. traditionellametoden). Nu ska vi gå en vad pedagogerna kallar "föräldraaktiv inskolning", MEN I 2 VECKOR!! Alltså påstår dom att jag skall vara den som tar hand om mitt barn under tiden inskolningen sker?
veckoschema som ser ut somm följer
9-11, 9-11, 9-11, 9-15, 9-15 (vecka 1)
9-15, 9-15, 9-15, 9-15, 9-15 (vecka 2)
alltså jag hade trott att meningen med denna metod varit att det inte skulle vara korta dagar samt att inskolningen skulle klaras av på 3 dagar!!!???
Synpunkter på detta...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-27 22:58
Ja, eller hur visst låter det konstigt! I mina öron låter det som om den här förskolan vill dra fördelarna av den föräldraaktiva delen så långt det går och inte förstått att meningen skulle vara kortare inskolning!! Får nog lite snyggt lägga upp en plan för hur jag ska säga att inskolningen får ta en vecka!! Lillgrabben vill ju inte ha mamma där nu mer hängandes i hasorna. Han såg lite förvirrad ut redan!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-02 00:47
Förlåt för att det tagit några dagar sedan sist,men spenderat mina dagar på förskolan som sagt!! Ja, visst var jag kritisk till hela upplägget måste jag medge! Visade sig att även om jag inte behövdes där exeptionellt mycke för min lilla kille (trygg med stor personlighet)så behövdes jag där för andra nya förskolebarn...det var fantastiskt att se hur barn som inte kände en som människa tog aktiv kontakt genom leken och därigenom skolades in!! Spelsade ingen roll om man var pedagog eller förälder! Däremot vidhåller jag att 2 veckor är för lång tid. Tack för alla synpunkter. Positiva och negativa.