• Anonym (rådvill)

Ska jag berätta om smutskastningen

Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma.  Det är så att jag har dejtat en kille en period men har lagt det på is just nu  
      Han separerade från sitt ex för 2 år sedan och de har varit i en bitter vårdnadstvist sen dess. Med smutskastning från båda hållet. Han har väl inte varit guds bästa barn men han älskar deras tvillingpojkar på 3 mer än allt annat. För närvarande bor pojkarna hos mamman trots de har gemensam vårdnad.
    Och han får träffa dem sporadiskt efter hennes tycke Nu är det så att min bästa kompis är vän med mamman och hon visade mig hur mamman sitter och skriver en massa elakheter om exet på FB.
    Lite är kanske är sant men hon målar upp ett blodtörstigt monster som är beredd att mörda både henne och barnen. Mycket skulle kunna anmälas som förtal. Hon får en massa respos från vänner som tycker synd om henne.
    Nu till mitt dilemma ska jag berätta för honom att hon sitter och skriver en massa. Hon kommer förmodligen förstå att det kommer från mig. Men det känns inte rätt att veta om det och inte berätta för honom 

• Svar på tråden Ska jag berätta om smutskastningen
  • BioBonus

Hur man kan sitta och smutskasta någon på Facebook är bara det en gåta, men i och med att hon gör det så vet hon ju om att det läses av hela hennes umgängeskrets, och att det kan spridas vidare till dig, eller exet. Tystnadsplikt gäller ju liksom inte om man väljer att basunera ut det på ett socialt media...
    Jag skulle nog berätta för honom. Är det saker som faktiskt rent lagligt går under förtal, så skulle jag själv anmäla om det var riktat mot mig. Även om det inte blir rättsak av det så kanske det ringer en liten varningsklocka.

• YummyMami

Screen printa hennes faceboksida så mycket som möjligt och radera klipp bort dina delar osv och sänd till pappa.kan vara bra bevismaterial.

Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Anonym

Klart du ska berätta det om du tagit del av det och vet om det så berätta det o visa det .det e värre om du inte säger något i debut kommer fram sen o du inte Statt något. Det kan lätt misstolkas.

• Anonym
    Anonym (rådvill) skrev 2012-08-27 21:43:20 följande:

Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma.  Det är så att jag har dejtat en kille en period men har lagt det på is just nu  
      Han separerade från sitt ex för 2 år sedan och de har varit i en bitter vårdnadstvist sen dess. Med smutskastning från båda hållet. Han har väl inte varit guds bästa barn men han älskar deras tvillingpojkar på 3 mer än allt annat. För närvarande bor pojkarna hos mamman trots de har gemensam vårdnad.
    Och han får träffa dem sporadiskt efter hennes tycke Nu är det så att min bästa kompis är vän med mamman och hon visade mig hur mamman sitter och skriver en massa elakheter om exet på FB.
    Lite är kanske är sant men hon målar upp ett blodtörstigt monster som är beredd att mörda både henne och barnen. Mycket skulle kunna anmälas som förtal. Hon får en massa respos från vänner som tycker synd om henne.
    Nu till mitt dilemma ska jag berätta för honom att hon sitter och skriver en massa. Hon kommer förmodligen förstå att det kommer från mig. Men det känns inte rätt att veta om det och inte berätta för honom 

Känner igen det med smutskastning. Det gör min dotters pappa. Han smutskastar hela min familj. O ändå ha min familj hjälpt honom. Men han är icke tacksam. Nu är vi i en stor vårdnadstvist o allt är så jobbigt. O han bara smutskastar min mamma
  • Anonym

Ta skärmdumpar av förtalen och skitsnacken och posta utan avsändare till pappan så behöver ingen få veta var det kommer ifrån men pappan får vetskap, att göra en orosanmälan till soc med bifogade skärmdumpar är inte heller fel, det kan du också göra anonymt.
    Varför blanda in soc kanske någon undrar, jo för att mammans förtalskampanj håller sig nog inte enbart till fb utan barnen får nog ta del av mycket och kommer så småning om att ta skada av detta och deras relation till sin pappa.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 10:10:52 följande:
    Ta skärmdumpar av förtalen och skitsnacken och posta utan avsändare till pappan så behöver ingen få veta var det kommer ifrån men pappan får vetskap, att göra en orosanmälan till soc med bifogade skärmdumpar är inte heller fel, det kan du också göra anonymt.
    Varför blanda in soc kanske någon undrar, jo för att mammans förtalskampanj håller sig nog inte enbart till fb utan barnen får nog ta del av mycket och kommer så småning om att ta skada av detta och deras relation till sin pappa.

Är det mig du pratar med eller
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-08-29 10:21:28 följande:

Ett problem som ofta uppstår när flera Anonyma är i samma tråd - skriv till nåt inom parantesen efter Anonym, så vet vi vilken Anonym som är vem utan att ni för den sakens skull kan bli igenkända. Skriv om inte annat bara en bokstav eller siffra efter:) Blir så mycket lättare att föra diskussion då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 10:21:28 följande:

Eftersom jag gått in i tråden och haft ett förslag så gäller detta i första hand ts men även andra kan dra nytta av det / anonym #5
  • Anonym
    YummyMami skrev 2012-08-28 08:44:34 följande:
    Screen printa hennes faceboksida så mycket som möjligt och radera klipp bort dina delar osv och sänd till pappa.kan vara bra bevismaterial.
    En redigerad print screen är inget bevis....
  • Anonym (rådvill)

Tack för era svar. Jag valde att ringa till honom och berättade i måndags kväll. Han blev glad att jag berättade och igår hade han samtal med advokat och familjerätten. Det kommer att bli polisanmälan och de ska dra igång en ny vårdnadsprocess. Både jag och min vän kommer vara öppna med att om någon frågar så kommer vi svara att vi gick vidare med det. Får se hur det slutar.

Lycka till ni andra som har samma problem  

• YummyMami
    Anonym (rådvill) skrev 2012-08-29 20:28:30 följande:
    Tack för era svar. Jag valde att ringa till honom och berättade i måndags kväll. Han blev glad att jag berättade och igår hade han samtal med advokat och familjerätten. Det kommer att bli polisanmälan och de ska dra igång en ny vårdnadsprocess. Både jag och min vän kommer vara öppna med att om någon frågar så kommer vi svara att vi gick vidare med det. Får se hur det slutar.

Lycka till ni andra som har samma problem  

Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Ska jag berätta om smutskastningen