• MissGreeneye

Vi som äter enligt LCHF

Är det fler som äter LCHF kost? Här tänkte jag samla de som också gör det. Här kan vi tillsammans dela med oss av olika recept, råd och annat. 

Berätta även hur din resa gått. Har livet förändrats efter att du börjat med LCHF ?!

Jag har själv fött 3 barn, och gått ner i vikt med samtliga. Har haft en del kg som jag allt velat få bort. Både träning och olika koster har inte resulterat i något. Jag har därför börjat med LCHF och tänkte se om det gjorde någon skillnad. Mycket riktigt så har det gjort det. Kilon har sakta men säkert börjat ticka neråt och jag mår bättre i magen faktiskt. Trodde jag skulle bli orkeslös av att inte äta lika mycket kolhydrater men inte då. Orken finns där och känns nästan som jag är piggare.

Jag bloggar då och då om LCHF
    www.missgreeneye.com

Rekommenderar även www.lchfklubben.se

• Svar på tråden Vi som äter enligt LCHF
  • gravid

Jag kan inte förstå att man kan gå ner i vikt genom att kränga i sig så mycket kött, fett o beasås..

Vill oxå gå ner i vikt men kommer aldrig våga prova den "dieten"

• MissGreeneye

Vill du prova så tycker jag du ska göra det. Jag tror många har lite fel tankar och tänker att man bara äter beasås och kött. Det finns sååå mycket mer såsom skaldjur, fisk, supergoda ANDRA såser, mycket grönsaker. Det handlar om att hålla sockret borta och kolhydraterna. Man behöver absolut inte köra strikt, utan man kan absolut äta små mängder kolhydrater. Visst tar det ett tag att vänja sig men jag lovar dig att börjar du så blir du fast

Absolut värt alla försök !!!

• gravid12

Jag körde LCHF för ca 2 år sen och jag gick ner 11 kg på några månader.
    Har hållt min vikt rätt bra efter det men såklart har man gått upp nått kilo sen dess men vågade inte riktigt köra längre efter alla skriveri om att det kan vara farligt och allt sånt, det är ändå väldigt mycke fett man stoppar i sig och tror i slutändan att det inte är bra för kroppen om man kör en längre tid.
    Men det var verkligen en lätt bantningsmetod och man fick äta sååå god mat :)

Var stenhård och gick verkligen in för det så jag slarva nog inte en enda gång med mat eller dryck!

Var jag sugen gjorde jag ofta en god efterrätt där jag vispade grädde , smälte mörk choklad sen blanda jag det och ställde det i frysen nån timme sen åt jag det med Hallon.
    Riktigt gott!

Maten gjorde jag ofta inga speciella Lchf recept utan jag körde mest att jag hoppade över kolhydraterna helt till det jag åt..och gjorde maten med vispgrädde och riktigt smör osv.

• MissGreeneye

Sen jag började med det för någon vecka sedan har jag gått ner 2 kg, dvs 1 kg i veckan. 

Sen vad som skrivs eller sägs negativt så håller jag mig neutral i den frågan. För några år sedan var det livsfarligt att äta chips tex. Så detta tar jag med ro Så länge man mår bra så fortsätter jag.  

• shakennotstörd

För rätt många år sedan nu var det farligt att äta mer än ett ägg i veckan.

• MissGreeneye

Här kommer ett litet gott recept ;

Västerbottenaj utan pajdeg. Supergott !!

1 gul l lök
    1-2 msk smör
    4 äggulor
    4 dl vispgrädde
    300 g väterbottenost
    salt, peppar och muskot om man vill.

Sätt på ugnen 200 grader. Skala och skiva löken tunt och fräs i smör.
    Vispa ihop äggulorna med grädden och tillsätt salt, peppar och riven muskot. Riv osten. Sprid ut löken i en smord pajform och strö sedan över den rivna osten. Häll över äggstanningen och grädda i cirka 35 min mitt i ugnen.

Svar på tråden Vi som äter enligt LCHF