• Mantaray

3 år och inte intresserad av att sluta med blöja

Hej,

Min dotter är snart 3 år och inte detm insta intresserad av att sluta med blöja och börja gå på potta eller toalett. Ibland kan hon sätta sig på pottan eller toaletten men hon verkar inte känna själv när hon behöver gå.

Hon kan stå bredvid pottan och bara kissa på sig.

Vi har försökt med belöningar och då funkar det bra en vecka eller så men sen tröttnar hon.

Är hon inte lite gammal för att blöja dygnet runt? Storasyster var helt blöjfri när hon var 2,5 år och det är ju tyvärr lätt att jämföra barnen.

• Svar på tråden 3 år och inte intresserad av att sluta med blöja
  • krompa

Min 3-åring vägrar också släppa blöjan. Vissa dagar kan han ha kalsonger på sig 8-17 men sen skriker han bara om han inte får blöja, ignorerar vi honom kissar han på sig var 30:de minut tills han får på sig blöjan.

Nu har han vägrat kalsonger hela veckan...

Storebror blev blöjfri när han var 4 år, efter en massa tjat valde han en dag att sluta med blöjan och kissade inte på sig alls hemma. På dagis tog det lite längre tid eftersom det dagiset de gick på då aldrig påminde barnen om att kissa innan de gick ut.

• milli79

Vår son var totalt ointresserad när han var 2,5år men jag visste att han egentligen hade koll på när han kissade osv (& var lite trött på att ha 2 blöjbarn ;)) så han fick klistra klistermärken på ett papper som satt så att han såg det på sin garderob tänkte i alla fall kolla om han kunde va redo. Då tyckte han det var kul och hemma gick han utan byxor och rätt snart så funkade det även med kalsonger osv... fast mycket tvätt blev det ett tag och även en period i somras då han fyllt 3 då han inte fixade bajsandet. Men oftast går det bra.

Kolla om hon kanske kan välja ut några fina klistermärken som hon vill klistra... el något annat kul hon gillar. 

Svar på tråden 3 år och inte intresserad av att sluta med blöja