• Lindulf

Vad gör man efter pergo?

Nu kom mensen efter tredje enkelomgången med pergotime. Min gyn har sagt att vi ska testa ngt annat efter de tre gångerna, och nu undrar jag vad han kan ha i tanke..

Vad har du fått testa på efter pergotime? 

• Svar på tråden Vad gör man efter pergo?
  • Nordanvinden08

Har du fått äl på dessa? Jag fick inga bra äl på varken enkel eller dubbelkur, så jag fick ta hormonsprutor istället för att framkalla äl. Du kan googla på puregon och Gonal-f. Vanliga behandlingar när man blir stimulerad. Istället gör tabletter tar man sprutor på sig själv och får gå och göra vul som vanligt för att se hur äggen växer.
    Lycka till!

• Fiffig

Jag är mitt uppe i min tredje enkelkur med pergo. Har troligtvis fått ägglossning under alla kurer men än har inget hänt. Blir det inget den här gången heller ska vi bli remitterade till ivf. Vi hoppas ju förstås på den här gången, men det känns rätt kört.

• Lindulf

Tack för svar!
    Nordanvinden08: Ja, jag har ju haft det.. Därför känns det extra surt. Hoppas sprutorna fungerar för dig! :)
    Fiffig: Det är samma som för mig. Har iofs bara testat två gånger ordentligt eftersom vi låg i influensa lagom till första pergo-ägglossningen.

Jag tycker det verkar konstigt att man bara får pergo tre gånger när man faktiskt får ägglossning på dom. De utan tex pcos, brukar man ju säga att sju månader inte är speciellt lång tid att försöka få barn på..
    Men jag vet inte, man kanske ska vara glad åt ivf?

Jag vet inte vad jag ska tänka än. Jag är ju "bara" 23 och för att få hjälp av landstinget här måste man vara 25. Finns det privatkliniker för ivf? 

• Fiffig

Man bör inte ta pergotime allt för länge eftersom det tydligen finns en lite förhöjd risk för cancer om man använder det under en längre tid, har jag för mig att jag har läst någonstans.
    Självklart kan man söka sig privat för att göra ivf, men det kostar. Ett paket med upp till tre försök kan kosta runt 60 000.

• Nordanvinden08

Jag fick använda pergo läääänge, sedan sprutor. Hör av dig till en privatklinik. De brukar arbeta med högkostnadskortet så då betalar man ju som med landstinget sen får man frikort:) Så länge man stimuleras och inte gör ivf så blir det inte dyrare:)
    Lycka till!!!

• Äppelblad

För mig blev det dubbelkur Pergotime när första enkelkuren inte gav resultat, nästa månad kombinerades dubbelpergon med Puregon-sprutor i två månader.

Månaden efter det fick jag dubbelkur Pergotime igen och skulle ha lagt till puregonsprutorna - men då hade kroppen plötsligt fattat galoppen och äggblåsan växte utan sprutor. Glad Fick ta Ovitrelle-spruta så att ägget skulle lossna när äggblåsan var lagom stor.
    Då blev jag gravid, och är nu i vecka 23.

Lycka till! Själv mådde jag jättebra av alla dessa mediciner, så du behöver inte vara nervös över att nästa steg antagligen innebär mer/andra mediciner!

Svar på tråden Vad gör man efter pergo?