Måste säga att jag håller med Ripper500 till viss del. Dock beror det väldigt mycket på det individuella barnet. Men jag tycker det är extra viktigt just under sena tonåren att de får möjlighet att lära sig att ta ansvar själva. Med andra ord, de ska inte ens behöva regler för vilka tider de måste vara hemma eller ligga i sängen. De ska kunna ta ansvar för sin skola själva och gå och lägga sig i rimlig tid för att orka med skolan, helt för sin egen skull. Inte för att mamma och pappa har bestämt tider.
Jag bodde själv en period när jag var 16 år. Massor av ungdomar flyttar själva när de börjar gymnasiet, de är snart vuxna och behöver få utrymme för allt större eget ansvar. Då har de inga föräldrar som sätter tider och bestämmer över dem, då måste de plötsligt bestämma själva. Hur ska de klara det om de aldrig får öva?
När det kommer till själva tiderna beror det ju helt på hur mycket nedvarvning det enskilda barnet behöver, hur mycket sömn hon behöver och vilken tid hon behöver gå upp på morgonen. Själv tyckte jag att 22-23 var rimlig tid att lägga sig om man skulle upp kl 07, och då bör man kanske vara hemma vid 21-22. Det borde hon dock kunna tänka ut själv.