• fyrbarnsmamman

16:åring och tider?

Nu har 16:åringen precis börjat första året på gymnasiet. Redan första skoldagen frågade hon om hon fick åka ner till byn och träffa kompisar.- ok, tyckte jag, men sa att jag även ville att hon skulle vara hemma ca kl 21. Hon tycker detta var alldeles för tidigt.

Nu är jag nyfiken på vad ni andra tonårsföräldrar anser vara lämpliga "komma-hem.tider" på vardagar då det är skola med läxor mm. 

• Svar på tråden 16:åring och tider?
  • Sanningsdan

Snacka om att denna tråd kolliderar med den där "alla" hyllar 16-åriga mödrar :) I den tråden är 16-åringar vuxna och kan med lite stöd hemifrån vara vuxna och kompetenta föräldrar.
    Men för att svara på din fråga. Efter 22 ville jag ha min 16-åring hemma på vardagarna, men det var ingen absolut tid utan beroende på vad hon gjorde och var hon var.

• tro  hopp  kärlek

Jag kan svara för mig, Jag arbetar om dagarna, jag vill inte gå och lägga mig innan mina barn är hemma.

Då vi saknar kollektivtrafik så är det även jag som får hämta.

Inte det minsta underligt med gränser och tidsramar i mina bekantskapskretser.

Under helger kan det bli betydligt senare, Flört 

• fyrbarnsmamman

Tack, för era åsikter. Man vill ju för tonåringens skull att hon ska hinna varva ner och så innan hon går och lägger sig. Känner att det kanske inte är helt fel om hon får vara ute till kl 22, vardagar om hon orkar med det.

• skogsvitter

Måste säga att jag håller med Ripper500 till viss del. Dock beror det väldigt mycket på det individuella barnet. Men jag tycker det är extra viktigt just under sena tonåren att de får möjlighet att lära sig att ta ansvar själva. Med andra ord, de ska inte ens behöva regler för vilka tider de måste vara hemma eller ligga i sängen. De ska kunna ta ansvar för sin skola själva och gå och lägga sig i rimlig tid för att orka med skolan, helt för sin egen skull. Inte för att mamma och pappa har bestämt tider.

Jag bodde själv en period när jag var 16 år. Massor av ungdomar flyttar själva när de börjar gymnasiet, de är snart vuxna och behöver få utrymme för allt större eget ansvar. Då har de inga föräldrar som sätter tider och bestämmer över dem, då måste de plötsligt bestämma själva. Hur ska de klara det om de aldrig får öva?

När det kommer till själva tiderna beror det ju helt på hur mycket nedvarvning det enskilda barnet behöver, hur mycket sömn hon behöver och vilken tid hon behöver gå upp på morgonen. Själv tyckte jag att 22-23 var rimlig tid att lägga sig om man skulle upp kl 07, och då bör man kanske vara hemma vid 21-22. Det borde hon dock kunna tänka ut själv.

• sextiotalist

Jag tycker det beror på den enskilda tonåringen och vad man skall göra. Men 22 tycker jag är en rimlig tid om det inte är något speciellt. Krävs det skjutsning som någon skrev, ja, då får man ta hänsyn till att föraren behöver sova.

Egentligen tycker jag inte att man skall bestämma en tid, utan mer komma överens om en tid  

• natha
    titti1 skrev 2012-08-21 21:34:15 följande:
    vardagar får min 15 åriga dotter vara ute/hos kompisar till 22-22.30, sen lägger hon sig oftast inte innan 23-24 tiden ändå...o jag kan inte tvinga henne anser jag...fred o lörd får hon vara ute el m vänner o ska va hemma kl 02.00

oj vad slappt...
  • natha
    tro hopp kärlek skrev 2012-08-21 21:06:28 följande:
    21 är väl en bra tid, vid speciella tillfällen 22.

Ungdomar behöver mestadels en massa sömn och varva ner, så 21 har vi med kört på.
  • sextiotalist
    natha skrev 2012-08-22 13:05:17 följande:

oj vad slappt...

Jag var rätt hårt hållen när jag växte upp, men jag hade nog de tiderna också. Jag tycker det inte är slappt, utan det beror mycket på tonåringen, en del tonåringar kan ta ett eget ansvar utan problem och andra kan det inte
  • skogsvitter
    sextiotalist skrev 2012-08-22 13:02:52 följande:
    Jag tycker det beror på den enskilda tonåringen och vad man skall göra. Men 22 tycker jag är en rimlig tid om det inte är något speciellt. Krävs det skjutsning som någon skrev, ja, då får man ta hänsyn till att föraren behöver sova.

Egentligen tycker jag inte att man skall bestämma en tid, utan mer komma överens om en tid  
    Håller med.
  • hejjaghetersaga

Jag har nog aldrig haft en tid jag ska vara hemma, iallafall inte sedan jag började högstadiet. Man måste kunna lita på varandra. Jag tycker ärligt talat att det låter helt sinnessjukt att bara få vara ute till 21.00 när man är 16 år.

• Liwwe

Jag tycker nog som några andra har nämnt här...
    Hon borde lära sig själv vilka tider som är lämpliga för att sova och komma hem osv. Visst, hon kommer då ha nätter då hon sitter uppe in på småtimmarna, men dagen därpå kommer hon märka hur förjävligt, rent utsagt, det är att gå upp. Då kommer hon förhoppningsvis lära sig att lägga sig i tid och även komma hem i tid.
    Kan det kanske vara nåt? Glad

• SaraM
    Min dotter ska vara hemma mellan 22:00 - 22.30 . Alltså inte halv elva utan strax efter 22.
Svar på tråden 16:åring och tider?