• Emeraldy

Britax Twoway direkt efter babyskyddet?

Det verkar ju vara en stol man kan ha väldigt länge, men hur funkar den för bebisar? Vår kille är en normalstor 6½månaders och vi tittar för fullt på bilbarnstol, men går vilse i djungeln. Hade bestämt oss för först Multitech, sen Maxi cosi mobi, men så såg jag nu att Barnens Hus hade kampanj just på Two way, så nu vet jag varken ut eller in

• Svar på tråden Britax Twoway direkt efter babyskyddet?
  • Toppen9

Jag tycker att den är för rak i ryggen för småttingar men åk dit och testa och se vad du tycker.

• Vickan I

Vi funderar på den till vår 3-åring. Den är väldigt rak så små sover i bilen tror jag inte sitter bra i den.

• Pippilångstrump

Bara så att du vet så är det ingen stol ma. Senare rekommenderar att ha framåtvänd vara den framåtvända stolen då man aldrig ska ha ett internt bälte framåt. Så den ska bara ANv bakåtvänd

• Emeraldy

Jag vet att den inte ska användas framåtvänd. Däremot tycker jag det känns onödigt att behöva köpa två bakåtvända stolar, pga att barnet kanske växer ur den första man köper (efter babyskyddet), det var därför jag funderade på Twoway, som jag har förstått att man kan använda väldigt länge.

• Vickan I

Men Hi-way eller Max-way kan du ha tills barnet måste vändas. Vår kille blir fyra i januari och sitter helt ok i sin Hi-way fortfarande. Vi tänkte köpa en Two-way för att det är så kort tid kvar för honom bakåt nu (ca 6-12 mån) och den kostar mindre, tills vi köper en framåtvänd nu när lillebror ska ta över den han har.

• Pippilångstrump

Mina barn är stora men inte gigantiska, de har inte växt ur sina stolar innan åldern var inne. Vi gillade bäst izi kids stolen hade även free-way (de flesta monterar den fel)

• Emeraldy

Jag tycker ofta man hör att folk är tvungna att köpa två bakåtvända stolar eftersom den första blev för liten, och jag har förstått att många då köper just TwoWay. Dottern, som idag är 6 år, växte ur sin Acta Graco innan hon ens var 4 (axlarna tog i nackkudden som inte gick att ta bort). Henne köpte vi en framåtvänd bältesstol till då, men jag ser helst att lillebror kan åka bakåtvänd längre tid än så.

• Sisisisi

Jag skulle välja en annan stol efter babyskyddet. Men att den blir rak i ryggen som flera skrivit stämmer inte, man väljer ju lutning själv och barn kan sova väldigt bra i den. Man kan köpa ett extra huvudstöd till den, som en kudde på huvudets sidor som ger mer stöd så huvudet inte ramlar ner.

Min son har precis fyllt 4, är 111 cm och väger 19 kg. Han har vuxit ur de flesta stolar och är på gränsen i några. Det känns alldeles för tidig att vända honom så han har precis bytt stol till twoway, nu kan han åka bakåt tills han är minst fem år

Men innan satt han i en britax secura med superbra sidoskydd, lutningslägen och väldigt bekväm. En sån Passar Mycket bättre till småttingar än vad twoway gör.

Men åker man inte så mycket bil spelar det inte så stor roll hur bekväm stol man har men vi åker flera mil om dan och barnen sover ofta i bilen.

• veh

Jag har nog inte förstått varför det är ett så stort problem att köpa två bakåtvända stolar? Många (de flesta?) skaffar ju flera barn innan första barnet behöver vändas framåt, så då har man ju ändå två stolar? En del (liksom jag) behöver skaffa en andra stol när barnet börjar dagis, för att klara hämtning och lämning. Då kan man ju om man vill köpa en större stol där. Är det många som faktiskt klarar sig med bara en stol, till flera barn ända tills barnen samtliga sitter framåtvända? För övrigt kostar en Maxi-Cosi ca 3000 kr och en Two-way knappt 2000 kr. Att lägga 5000 kr på sitt barns säkerhet, och räknat att barnet sitter i dessa stolar i totalt 5 år. 1000 kr/år. Så jäkla dyrt är det väl ändå inte? Vi kommer få syskon till vårt barn när barnet är ca 3,5 år, drygt 4 år så kan det yngre syskonet vara i behov av att ta över en stol. Förvisso bör vi så länge vi är föräldralediga klara oss med att ha båda de stolar vi har nu i samma bil. Men förhoppningsvis ska vi inte behöva vända framåt så tidigt, utan vi räknar med att båda barnen kommer gå på förskolan och behöva skjutsas i bakåtvända stolar. Således kommer vi behöva två bakåtvända stolar till. Och jag räknar med att barnen även kommer behöva ha framåtvända stolar samtidigt, i två olika bilar, så jag kommer behöva skaffa fyra st framåtvända stolar så småningom. Men jag lägger gärna pengar på att mina barn ska kunna färdas så säkert som möjligt! Skulle inte falla mig in att kompromissa, varken med deras säkerhet eller komfort i bilen.

• Emeraldy
    veh skrev 2012-08-23 15:25:49 följande:
    Jag har nog inte förstått varför det är ett så stort problem att köpa två bakåtvända stolar? Många (de flesta?) skaffar ju flera barn innan första barnet behöver vändas framåt, så då har man ju ändå två stolar? En del (liksom jag) behöver skaffa en andra stol när barnet börjar dagis, för att klara hämtning och lämning. Då kan man ju om man vill köpa en större stol där. Är det många som faktiskt klarar sig med bara en stol, till flera barn ända tills barnen samtliga sitter framåtvända? För övrigt kostar en Maxi-Cosi ca 3000 kr och en Two-way knappt 2000 kr. Att lägga 5000 kr på sitt barns säkerhet, och räknat att barnet sitter i dessa stolar i totalt 5 år. 1000 kr/år. Så jäkla dyrt är det väl ändå inte? Vi kommer få syskon till vårt barn när barnet är ca 3,5 år, drygt 4 år så kan det yngre syskonet vara i behov av att ta över en stol. Förvisso bör vi så länge vi är föräldralediga klara oss med att ha båda de stolar vi har nu i samma bil. Men förhoppningsvis ska vi inte behöva vända framåt så tidigt, utan vi räknar med att båda barnen kommer gå på förskolan och behöva skjutsas i bakåtvända stolar. Således kommer vi behöva två bakåtvända stolar till. Och jag räknar med att barnen även kommer behöva ha framåtvända stolar samtidigt, i två olika bilar, så jag kommer behöva skaffa fyra st framåtvända stolar så småningom. Men jag lägger gärna pengar på att mina barn ska kunna färdas så säkert som möjligt! Skulle inte falla mig in att kompromissa, varken med deras säkerhet eller komfort i bilen.

Vi kommer inte skaffa fler barn, och den stol som äldre dottern hade finns inte längre i huset. Vi cyklar/går när vi lämnar/hämtar, så nej, vi behöver inte två stolar.

Självklart vill man inte kompromissa med säkerheten, och visst, utslaget på flera år är det inte så dyrt, men OM det finns en stol som funkar bra ända från barnet är 7-8 månader tills man kan vända honom framåt vore det väl inte dumt?
  • veh
    Emeraldy skrev 2012-08-23 16:07:40 följande:
    Vi kommer inte skaffa fler barn, och den stol som äldre dottern hade finns inte längre i huset. Vi cyklar/går när vi lämnar/hämtar, så nej, vi behöver inte två stolar.Självklart vill man inte kompromissa med säkerheten, och visst, utslaget på flera år är det inte så dyrt, men OM det finns en stol som funkar bra ända från barnet är 7-8 månader tills man kan vända honom framåt vore det väl inte dumt?

Nej, då är det ju jättebra. Jag har dock inte hört talas om en stol som både är rymlig och med rak för stora barn, så att de få rså bra plats på både längden och för benen, och samtidigt ombonad för små barn och med en viss lutning som gör det bekvämt att sova på samma gång... Det kändes som för mycket önskningar att få in i samma stol. Och allt som ger flexibilitet tar ju plats, och platsen blir ju ett problem när barnet blir äldre och ska få plats med benen mellan stolen och sätet... Säkerhetsmässigt så är det ju godkänt med t.ex. Axkid Kidzofix/Kidzone, Britax Twoway och Britax Multitech från åtminstonde 9 kg vikt, och de stolarna anses ju vara de som räcker längst bakåtvänt. Men de upplevs ofta som väldigt stora och inte optimala komfortmässigt för små barn. Kanske kan Britax Maxway vara ett alternativ, den tror jag har litet högre rygg än föregångaren Hi-way, som var en bra stol för små barn... Vet dock inte hur möjligheten att ändra lutning på ryggstödet fungerar, om det blir en riktigt bra stol till större barn. Men det är nog den jag skulle chansat på som bästa stol för att ha från liten ålder och kunna ha så länge som möjligt. Dock tror jag inte den räcker lika länge som t.ex. en Two-way, och jag vill verkligen att mitt barn ska sitta bakåtvänt precis så länge som det överhuvudtaget är möjligt, eftersom det är säkrast. Så om barnet skulle växa ur en Max-way vid 5 års ålder, och en twoway skulle kunna passa längre, så skulle jag köpa en sådan istället... Även om barnet skulle kunna vändas framåt, enligt rekommendationerna.
  • daimstrut

Britax multitech vet jag flera som har haft direkt efter babyskyddet, den är relativt ombonad och räcker ändå länge, min 3,5 åring har inga tendenser till att ha vuxit ur den.

Svar på tråden Britax Twoway direkt efter babyskyddet?