Emeraldy skrev 2012-08-23 16:07:40 följande:
Vi kommer inte skaffa fler barn, och den stol som äldre dottern hade finns inte längre i huset. Vi cyklar/går när vi lämnar/hämtar, så nej, vi behöver inte två
stolar.Självklart vill man inte kompromissa med säkerheten, och visst, utslaget på flera år är det inte så dyrt, men OM det finns en stol som funkar bra ända från barnet är 7-8 månader tills man kan vända honom framåt vore det väl inte dumt?
Nej, då är det ju jättebra. Jag har dock inte hört talas om en stol som både är rymlig och med rak för stora barn, så att de få rså bra plats på både längden och för benen, och samtidigt ombonad för små barn och med en viss lutning som gör det bekvämt att sova på samma gång... Det kändes som för mycket önskningar att få in i samma stol. Och allt som ger flexibilitet tar ju plats, och platsen blir ju ett problem när barnet blir äldre och ska få plats med benen mellan stolen och sätet... Säkerhetsmässigt så är det ju godkänt med t.ex. Axkid Kidzofix/Kidzone, Britax Twoway och Britax Multitech från åtminstonde 9 kg vikt, och de stolarna anses ju vara de som räcker längst bakåtvänt. Men de upplevs ofta som väldigt stora och inte optimala komfortmässigt för små barn. Kanske kan Britax Maxway vara ett alternativ, den tror jag har litet högre rygg än föregångaren Hi-way, som var en bra stol för små barn... Vet dock inte hur möjligheten att ändra lutning på ryggstödet fungerar, om det blir en riktigt bra stol till större barn. Men det är nog den jag skulle chansat på som bästa stol för att ha från liten ålder och kunna ha så länge som möjligt. Dock tror jag inte den räcker lika länge som t.ex. en Two-way, och jag vill verkligen att mitt barn ska sitta bakåtvänt precis så länge som det överhuvudtaget är möjligt, eftersom det är säkrast. Så om barnet skulle växa ur en Max-way vid 5 års ålder, och en twoway skulle kunna passa längre, så skulle jag köpa en sådan istället... Även om barnet skulle kunna vändas framåt, enligt rekommendationerna.