• clembke

vill inte sluta med blöja

Nån som har nåt tips hur jag ska få sonen på 2 år o 5 mån att tycka att det är roligt att kissa på toa/potta?
    Introducerade pottan när han var runt 6 mån o har sen i omgångar låtit honom sitta där.
    För ett tag sen gick det rätt bra. Han sprang utan blöja o sa när han ville kissa. Väl inne på toan så ville hanvibte. Efter mkt spring fram o tillbaka slutade det med att han kissade på golvet.
    Han har kissat nån gång på toan o bajsat en ggn i pottan.
    Nu vill han absolut inte vara utan blöjan. Försöker få honom att gå naken, men han blir så ledsen o arg o till slut går han o hämta blöjan själv.
    Försökt att få honom att gå o varje ggn han kissar så får han ett klistermärke. Men han vill inte.
    Kom på idag att han ska få välja egna kalsonger som han kan ha på sig. Fick till svar "bara blöja".
    Han känner när han är kissenödig för dom få ggr han går naken så går han o hämta en blöja som han vill ha på sig. Försöker jag sätta honom på toan då gråter han o blir arg.
    Hans storebror blev vlöjfri när han var 2 år o 7 mån o helt blöjfri två mån senare. Så egentligen har jag ingen brådska i sig. Men han vill inte ens testa.
    Försöjer "glömma bort" att sätta på honom efter blöjbyte o dusch.

Nån som har testat på nåt annat sätt att få dom att gilla att kissa på toa? Vill inte tvinga honom genom att tex bara ta bort blöjan el liknande. Utan jag vill bara få honom till att gilla o tycka att det är roligt att testa. :)

• Svar på tråden vill inte sluta med blöja
  • Vickan I

Tycker att du resan pressar lite för mkt då du skriver att han blir "ledsen och arg". Tror man lätt som förälder gör för stor grej av potträningen, fast man egentligen bara vill väl och uppmuntra. Att man pushar för mkt istället. Ge det lite mer tid. Säger han att han vill ha blöja så är han inte redo att försöka. Särskilt inte som han ändå verkar känna och förstå signalen "vara kissnödig" men ändå inte vilja. Bara för att det gick lätt med första barnet, behöver det ju inte gå fort denna gång med.

• clembke

Försökt ta det lungt att inte stressa honom. Frågat honom nån ggn men att han då blir arg. Blir han ledsen o säger nej så backar jag direkt. 1 ggn har jag satt honom på toan o då blev han ledsen o arg . Tog bort honom direkt.

Att han inte är helt redo köper jag absolut, därför jag inte vill stressa.

Men tänkte om nån hade förslag på att få det roligt att testa. Vill absolut inte stressa honom. Men äldsta gick det helt på hans villkor. Det va han som bestämde att det va dax att sluta.

Har gjort ungefär likadant nu som då.

Nä, vi backar mer o låter honom bestämma ännu mer själv :) Ska se om han vill välja kalsonger som vi kan ha hemma till den dan han vill ha dom :) så vet han möjligheten finns när han vill. :)

• clembke

Ser nu att jag har skrivit lite dumt. Försöker inte sätta honom på toan utan försöker lite smått att få honom vilja sitta på toa. Men han blir arg o säger nej av bara frågan. :)

• Vickan I

Jag förstår hur du menar. Med vår stora kille blev det lite "nu är det sommarlov, nu jäklar kör vi", men det slog helt fel. Köpte också kalsonger som han fick välja och han tyckte det var kul, men inte att sedan använda dem när han insåg att de inte fungerade som en blöja...Vår kille blev ledsen när han kissade på sig och ville inte försöka mer. Blev ledsen bara man frågade så vi lade ner helt en tid. Frågade inte ens och efter några månader (två tror jag) sade han plötsligt själv en morgon att han inte ville ha blöja mer. Det ger sig nog snart.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Dimitra

Sluta med klistermärken och andra belöningar för att han är "duktig" på att använda toan/pottan. Låt honom själv upptäcka hur skönt det är att slippa blöjan. Det kommer bara du ger honom chansen. 

Lycka till

The Dimitra universe.
  • clembke

Klistermärkerna kom aldrig till användning. :) Så fort jag sa vad dom skulle vara till sa han nej. Så.då struntade vi i det o nu får dom klistra lite då o då bara för att. ;)

Andra belöningar har vi inte haft.

Nä, vi fortsätter nog som förut förutom att.vi strunta i att fråga honom om han vill kissa. Han får alltså springa naken.

när han vill o däremellan blir det blöja.

Kalsongerna lägger vi i garderoben så finns dom den dagen han vill använda dom.

Dom ggr han har kissat på golvet har vi aldrig gjort nån stor affär av. Utan det är lite hoppsan, det torka vi upp. Så han vet att det är inte hela världen om det :)

händer nån olycka. Första ggn det hände (länge sen) blev han ledsen men svarade honom bara att det gör inget. Drt går att torka upp. :)

Nä, vi strunta i det så länge så blir det när det blir.

Tack ändå för era svar :)

• Dimitra

Då är ni ju redan på rätt väg. Du ska se att han vill kasta blöjan större delen av dagen ganska lagom till overallsäsongen startar

The Dimitra universe.
  • clembke

Första ggn det hände (länge sen) en olycka blev han ledsen men svarade honom bara att det gör inget. Drt går att torka upp. :)

Så här ska det naturligtvis stå. Telefon flyttade om till text ;)

• clembke
    Dimitra skrev 2012-08-19 13:15:40 följande:
    Då är ni ju redan på rätt väg. Du ska se att han vill kasta blöjan större delen av dagen ganska lagom till overallsäsongen startar

Haha, ja det blir väl det. Lagom roligt när man ska gå ut ;) det dagen den smällen...
Svar på tråden vill inte sluta med blöja