• pluvdo

Barn utan hjälm.

Jag blir så irriterad när jag ser hur många barn som cyklar runt utan hjälm i mitt område. Det är kanske som mest en på tio under åtta år som har hjälm. Än värre bland äldre barn. Finns det någonting man kan göra? Be polisen komma hit och gå runt och prata med barnen? Barn tycker ju poliser är häftiga.

Jag har även hört att de barn som har hjälm blir retade av de andra. Idioti.

• Svar på tråden Barn utan hjälm.
  • Lena

Prata med polisen låter som en bra ide, det är trots allt ett brott.

• pluvdo

Mjo men är brottet så allvarligt att de skulle komma hit för det? Kanske stage:a en arrestering av ett barn utan hjälm? Haha! Vore nästan roligt.

• Lena
    pluvdo skrev 2012-08-16 16:12:59 följande:
    Mjo men är brottet så allvarligt att de skulle komma hit för det? Kanske stage:a en arrestering av ett barn utan hjälm? Haha! Vore nästan roligt.
    Det är föräldrarna som råkar illa ut om barnet begår brott, de kan mycket väl vara intresserade av att komma dit och tala alla till rätta.
  • pluvdo
    Lena skrev 2012-08-16 16:20:04 följande:
    Det är föräldrarna som råkar illa ut om barnet begår brott, de kan mycket väl vara intresserade av att komma dit och tala alla till rätta.

Jag vet att det är föräldrarna som råkar illa ut, men det är ju inte mycket att hota barnen med.
  • Lena
    pluvdo skrev 2012-08-16 16:22:45 följande:

Jag vet att det är föräldrarna som råkar illa ut, men det är ju inte mycket att hota barnen med.
    Man ska inte hota dem utan föregå med gott exempel. Men prata med polisen, de kanske har ett par cykelpoliser som kan titta förbi
  • Hannah76

Oj jag tycker aldrig man ser barn utan cykelhjälm. De barn jag har sett utan hjälm har oftast varit de barn som sitter i barnsadel, mycket märkligt.

Prata med föräldrarna? Be förskolorna ta upp det?

• pluvdo

Det handlar om barn som är gamla nog att vara ute själva och då ser man aldrig föräldrarna typ. Sedan är jag lite konflikträdd... :)

• Hannah76
    pluvdo skrev 2012-08-16 17:06:58 följande:
    Det handlar om barn som är gamla nog att vara ute själva och då ser man aldrig föräldrarna typ. Sedan är jag lite konflikträdd... :)
    Min äldsta dotter fyller 12 år o även fast hon är uppvuxen med hjälm, så kan hon försöka smita ifrån.. Det finns barn i hennes ålder vars föräldrar inte tycker att de behöver ha hjälm längre.. När det har hänt så får hon inte cykla =)
  • pluvdo
    Hannah76 skrev 2012-08-16 17:12:48 följande:
    Min äldsta dotter fyller 12 år o även fast hon är uppvuxen med hjälm, så kan hon försöka smita ifrån.. Det finns barn i hennes ålder vars föräldrar inte tycker att de behöver ha hjälm längre.. När det har hänt så får hon inte cykla =)

Jo men nu menar jag ännu yngre barn. Småbarn som cyklar runt som idioter och leker. I och för sig cyklar de inte i trafiken, åtminstone inte så vitt jag sett, men det känns ändå inte bra.
Svar på tråden Barn utan hjälm.