Är mitt barn onormalt?
Hej! Jag har värdens goaste pojk som fyller tre om en månad. Jag har hela tiden förstått att han har varit sen med talet men inte oroat mig så mycket för det. Hans storasyster har också varit sen men hon pratar på bra nu. När båda är hemma som det mest är så är det mest hon som pratar. Min oro har kommit de senaste dagarna efter att jag har läst om vad de ska klar a på 3-årskontrollen. Sedan har jag läst ännu mer på nätet och blivit allt mer orolig. Min pojk kan med ett ord benämna vad han ser t.ex häst, bil, hus osv. Han lägger inte ihop flera ord. Han härmar det man säger och då kan det bli kortare meningar. Men han säger inga meningar självmant. Han svarar inte på vad han heter eller hur många år han är. Jag får intrycket att han intre är intresserad av att besvara dessa frågor. Han kan inga färger. Om man ger honom instruktioner så förstår han ibland. Där käns det som att han endast förstår det han tycker är intressant. Motoriskt uppfattar jag att han fungerar normalt. Jag har hela tiden trott att det kommer som det har gjort för storasyster. Men nu är jag riktigt orolig och vi har fått en tid på BVC på måndag. Det jag vill med denna tråden är att få svar från er som är i en liknande situation eller har varit. Hur har det gått för er? Finns det någon möjlighet att detta är normalt? Just nu oroar jag mig så mycket så att jag inte kan tänka på något annat. Tack för att ni har läst!