• rufsamaja

gravid äggdonation ava riga. nedtrappning progynon

Hej
    Jag skulle vilja veta hur ni som blivit gravida med äggdonation på avakliniken Riga gjort med nedtrappning av Progynon.

Jag har hört att moderkakan antas kunna producera östrogen själv efter v 9 men ofta tar man till en marginal upp till 12 veckan.

På ava kliniken Riga blev jag tillsagd att trappa ned redan 8:1. Jag har dock fortsatt ta progynon 2 ggr 2 mg ytterligare en vecka.

Jag är nu i v 9:3 och känner ändå en osäkerhet inför trappa ned redan. Men också en rädsla för om det är skadligt fortsätta ta progynon samma mängd någon vecka till. Kan det bli för mkt östrogen?

Jag har ej tagit något blodtest för att mäta östrogenet i kroppen.

Alla verkar göra olika.

• Svar på tråden gravid äggdonation ava riga. nedtrappning progynon
  • Zakynthos

Tycker alla får sluta så olika på Riga. Jag skulle börja trappa ner det i v 10+6  men började sen tidigare vill inte proppa i mig massa piller i onödan så började nog runt 9+3
    I början tyckte de ju att mitt progesteron var för lågt med, låg på 33 så de ville ju att jag skulle ta massa progesteron men min läkare här hemma sa att värdet var bra så jag litade på honom och tog aldrig så mycket som AVA sa och det har gått bra. Slutade helt med progesteron i v 10 
    Är i v 14 nu och allt är jättebra! Lycka till  

• maja01

Hej Jag är gravid via äggdonation, visserligen inte på samma klinik som du men jag känner igen dina tankar. Jag kände på samma sätt, var jätterädd för att trappa ned. Min läkare som utfört behandlingen sa då att jag kunde fortsätta utan problem till och med v. 14 med östrogenet. Därefter tyckte hon att jag skulle trappa ner under två veckor för sedan att upphöra helt i v 17. I normalfallet så brukar läkarna vid den klinik jag går på säga att man ska sluta tvärt utan nedtrappningsschema efter v. 12 då moderkakan har tagit över produktionen av östrogen. Hursomhelst så gick veckorna i min graviditet och jag vågade inte trappa ner östrogenet var jätterädd för att något skulle bli fel. Kan säga dig att jag behöll östrogenet med viss nedtrappning till och med vecka 22. Nu har jag slutat helt. Jag frågade min läkare vad som kunde hända om man fortsätter med östrogenet genom hela graviditeten om det är skadligt på något vis. Hon svarade då att om man behåller östrogenet för länge kan man råka ut för att få för tidiga sammandragningar och det är ju inte bra alls. Jag tycker generellt att man ska lita på att läkarna vet vad de håller på med men jag förstår din känsla. Stort lycka till!

Svar på tråden gravid äggdonation ava riga. nedtrappning progynon