Serendipitet skrev 2012-08-15 19:52:16 följande:
Har ni upplevt det som om 2:an varit tidigare än 1:an? Är det oftast dessa barn som anses vara motoriskt tidiga+tidiga med språket (på någotvis)?
Min 2:a var tidigare motoriskt och tidigare i talet. Mycket tidigare än storebror med båda saker. Idag är han 3 år och det har liksom jämnat ut sig med tiden. För lillebror kommer fortfarande det motoriska mycket mer naturligt. För storebror kan nya saker ofta se lite omständliga ut och han har noll bollsinne och noll taktsinne

. Däremot så har lillebror inte alls samma kognitiva förmåga och ordförråd som sin storebror i samma ålder. Han har alltid babblat på mycket mer men inte lika avancerat så att säga

. Storebror satt knäpptyst under en spårvagnsresa när han var 2,5 år. Jag babblade på som vanligt om allt och inget för att så att säga stimulera språket med min "tysta" lilla pojke. Jag kommenterar vid en hållplats att det inte fanns några andra spårvagnar där. Efter en stund säger han "Nä".......(ytterligare tystnad)....därefter klämmer han ur sig "Buss däremot"

. Min yngsta är snart ett år äldre och skulle aldrig formulera sig på det viset.
Jag tycker att det verkar som om småsyskon ofta är tidigare motoriskt. Det stämmer ju rätt bra överens med det vi pratade om tidigare.....om barnets fokus. Som ett yngre syskon så är det rätt naturligt att ett starkt fokus läggs på att rent fysiskt hänga med det/de äldre. Vem vill liksom ligga som en amöba och inte ta sig någonstans när idolen kilar runt och leker runtomkring en

. Här var det väldigt tydligt att lillebror hela tiden kämpade för att hänga med storebror. Det var så rätt länge. Den stående frasen var länge "A, vänta på miiiiig!"

.