• KaffeSandra

Råttor eller marsvin?

Jag har en dotter som snart fyller 5 år. Hon vill väldigt gärna ha något husdjur att mysa med och jag känner också att det är tomt utan djur eftersom jag alltid har haft djur. Jag har haft hund, katt, kanin, marsvin och råttor.
    Nu funderar jag på om kanske skulle skaffa något till mej och dottern. Givetvis är det mitt ansvar att ta hand om djuren och se till så dom har det bra.

Frågan är nu vad som är lämpligast till så pass små barn. Och vad är egentligen roligast att ha? Råttor eller marsvin? 

Underbara lilla Alice 070926
  • Svar på tråden Råttor eller marsvin?
  • Frontline

Katt är nog roligast för den har man ju gärna löst och kan gå som den vill..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nattwi

Jag kan ju säga att om man vill ha ett djur som man vill gosa med så är ju marsvin mysiga.
    Jag hade ett marsvin och hon kuttrade, pep och grymtade när man hade henne springandes i lägenheten.
    Hon levde dock 8 i år. så det kan ju vara en nackdel om barnet skulle tröttna. Men hon är ju fem år så hon hinner ju inte flytta hemifrån den närmaste tiden. jag gjorde det och mina föräldrar fick ta hand om marsvinet några år efter jag flyttat hehe.

Men skaffa gärna två marsvin om du nu vet med dig att de lever länge. dom har jättekul tillsammans och går efter varandra som i led och pratar med varann..
    har bara gott att säga om marsvin. Dock är de ju inte rumsrena om man vill ha dem springandes fritt.

Lycka till!

• nattwi
    nattwi skrev 2012-08-13 12:54:48 följande:
    Jag kan ju säga att om man vill ha ett djur som man vill gosa med så är ju marsvin mysiga.
    Jag hade ett marsvin och hon kuttrade, pep och grymtade när man hade henne springandes i lägenheten.
    Hon levde dock 8 i år. så det kan ju vara en nackdel om barnet skulle tröttna. Men hon är ju fem år så hon hinner ju inte flytta hemifrån den närmaste tiden. jag gjorde det och mina föräldrar fick ta hand om marsvinet några år efter jag flyttat hehe.

Men skaffa gärna två marsvin om du nu vet med dig att de lever länge. dom har jättekul tillsammans och går efter varandra som i led och pratar med varann..
    har bara gott att säga om marsvin. Dock är de ju inte rumsrena om man vill ha dem springandes fritt.

Lycka till!
    sen gallskriker som en gris de om de vet att du är i kylskåpet där allt gottigotti (sallad och morötter) finns :DD
  • Sisisisi

Ja, katt är ett väldigt bra husdjur, mycket roligare än burdjur! Men av råttor och marsvin väljer jag råttor!

• solstril

Jag har haft både råttor , marsvin och hamstrar under både min egen barndom och mina barns. Av dessa gnagare måste utan tvekan säga att råttor är de roligaste att ha. Råttor är väldigt sällskapliga och läraktiga. Jämfört med marsvin och hamstrar så har råttor mycket mer "personlighet" och är mycket smartare, dvs kan lära sig olika tricks mm. Vi har haft både han- och hon-råttor och de skiljer sig lite. Honråttor är mer aktiva medan hanråttor är mer keliga.

• Lillkossan

Jag hade köpt en katt isf.

Men om du vill ha ett burdjur måste jag rekommendera råttor. Uuuuunderbara djur, sällskapliga och med massa personlighet. Men de kräver ganska stor bur (mest på höjden) och dom är flockdjur vilket betyder att man minst måste ha två.

• KaffeSandra

Kanske ska tillägga att sambon är allergisk mot katt så det går bort tyvärr.

Underbara lilla Alice 070926
  • pisara

Jag skulle välja råttor. Har haft råttor och har marsvin nu (eller ja, det är väl sambons marsvin).

Råttorna lär sig olika tricks och mina var rumsrena; jag hade dem lösa i vardagsrummet nästan hela tiden. De gick självmant in i buren och åt och sov där. 
    Sen så var mina båda grabbar väldigt kelsjuka ;) ur mysiga grabbar helt enkelt :) 

• Dr Mupp

Råttor stinker. Vi testade. Efter tre månader gav jag upp. Då jade jag skurat hela buren dagligen och bytt strö men blev aldrig av med stanken. Råttorna fick flytta. 

Marsvin är gosaiga och luktar betydligt mindre. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Frontline
    KaffeSandra skrev 2012-08-13 13:40:07 följande:
    Kanske ska tillägga att sambon är allergisk mot katt så det går bort tyvärr.
    Finns ju kattraser som många kattallergiker kan ha med...

Som Sibirisk katt, Sphynxkatt eller Rexkatt
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tonårsmorsan

Råttor är inget för ett så litet barn!

Detta är ett sent svar från mig, ni har kanske redan köpt djur nu, men jag vill varna andra.

Råttor är jättemysiga och jag kommer definitivt försöka ha råttor så länge jag lever men de kräver mycket. Råttor kräver nästan lika mycket tillsyn som en hund om det ska bli bra. Man måste ta ut dem ofta, minst en timme varje dag och gulla med dem, Råttor är så intelligenta så de blir lätt uttråkade ledsna och ilskna om man inte stimulerar dem.

Marsvin är lite som att ha en guldfisk. Jag tycker marsvin är ganska korkade djur men de lämpar sig definitivt bättre för en 5årign som kanske bara vill sitta och klappa djuret.  

Både marsvin och råttor tuggar på saker. Det är gnagares natur. Men råttor klättrar! och är därför mycket svårare att hålla koll på. Vi har gnagskador överallt efter våra råttor, överst i  bokhyllan, uppe vid lampor, på gardinstänger osv. Råttor är lite som en katt som kan ta sig överallt. Marsvin håller sig på marken, kan inte klättra eller hoppa på samma sätt.

Råttor är alltså helt underbara men för barn är det marsvin som gäller tycker jag. En liten varning bara. Min dotters läkare sa till oss för sent att marsvin var det värsta av alla djur när det gäller att framkalla allergier....

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Kärlek84

Jag har haft både råttor och marsvin och jag har barn. (även hamstrar och gerbiler)

Råttor är mycket mer "intelligenta" djur, men kräver mer. Men orkar man och har tiden så är råttor roligare än marsvin enligt mig. Vi hade råttorna fria varje kväll i soffan där de gosade med oss. De kom när vi ropade på dom, de älskade att leka med barnens leksaksbilar på golvet och var väldigt sällskapliga. Men som sagt, de kräver så mycket mer stimulering än marsvin så man måste ha tiden till det, annars kan de bli lite "ilskna".

Marsvin kräver ju såklart också en del, de måste man också pyssla med osv, men jag upplever dom ändå lättare. Men jag upplever inte att dom blir fullt lika tama, eller iaf inte lika sällskapliga och "smarta" som råttorna.

Svar på tråden Råttor eller marsvin?