• vivla

När börja era prematurer på förskolan?

Vår blir 1 i dec, men kommer börja förskola i januari om vi får plats. Då är hon ju 13 mån ca, men 11 korrigerat. Känns tidigt men har inget val. När började era? Vi ska dock bara ha henne insatt två dagar i veckan, men det blir lååånga dagar.

• Svar på tråden När börja era prematurer på förskolan?
  • Mammatillmini2008
    vivla skrev 2012-08-11 08:05:03 följande:
    Åh vad skönt för er! :) vi hoppas också på en infektionsfattig början på förskolan ;) jag är bara rädd att hon inte ska kunna gå när hon börjar och att man missar den biten de två dagarna när hon är där, vore så typiskt. Hon är ju så liten, usch vad hemskt. Allt med maten också, hon är ju inte jätte duktig på att tugga, visserligen är hon 8 mån på måndag och bara 6 mån korr, plus en vecka. Men ändå. Tänk om hon inte ens kan tugga ordentligt då. Suuuck vad stressande. Kan man inte söka typ prematurbidrag lr nåt för att få ha henne hemma längre? :D det hade ju vart fantastiskt ;)
    I början var det givietvis lite mera sjukdom men tror Edvin klarade sig bra trots allt, tror vi hade total 12 vabbdagar dom första 10 månaderna och det tycker jag ändå var rätt så okej
  • vivla

Ja det tycker jag är heeelt klart godkänt :) rena lyxen!

• Parasit

Min äldsta föddes i v.24+1 och fick rådet av läkare att avvakta med förskolestart tills hon var tre år. Hon var tre år och två månader när hon började. Yngsta föddes i v.35+1 och började när han var 21 månader. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Bellas7

Våra födda i v 29 ska börja på dagis när de är 1 år och 10 mån okorr.

• vivla

Hur klara ni det ekonomiskt? Om du vill svara såklart :) jag vill egentligen vänta men för att dryga ut fp så ska hon gå 50%, två dagar i veckan men de blir lååånga dagar tyvärr, jobbar själv på förskola så vi kan inte flexa lr korta dagarna. Min sambo är snickare och trots att han kan (enligt lag) korta dagarna, så ställer det till bekymmer för hans företag (litet) så han vill helst inte göra det heller.

Parasit skrev 2012-08-11 22:10:17 följande:
    Min äldsta föddes i v.24+1 och fick rådet av läkare att avvakta med förskolestart tills hon var tre år. Hon var tre år och två månader när hon började. Yngsta föddes i v.35+1 och började när han var 21 månader. 
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

• Parasit
    vivla skrev 2012-08-12 08:53:37 följande:
    Hur klara ni det ekonomiskt? Om du vill svara såklart :) jag vill egentligen vänta men för att dryga ut fp så ska hon gå 50%, två dagar i veckan men de blir lååånga dagar tyvärr, jobbar själv på förskola så vi kan inte flexa lr korta dagarna. Min sambo är snickare och trots att han kan (enligt lag) korta dagarna, så ställer det till bekymmer för hans företag (litet) så han vill helst inte göra det heller.
    Jag var och är ensamstående, studerade på heltid och min dåvarande kommun hade vårdnadsbidrag så jag fick ihop det bra. Hade jag haft utbildningen klar hade det förstås varit svårare. 
  • vivla

Ok tack för svar :) kanske borde jag ta några kurser ;)

Parasit skrev 2012-08-12 09:03:04 följande:
    Jag var och är ensamstående, studerade på heltid och min dåvarande kommun hade vårdnadsbidrag så jag fick ihop det bra. Hade jag haft utbildningen klar hade det förstås varit svårare. 

• mina12

Vår dotter var okorrigerat 2år. Hon började gå ganska sent, men började 2mån innan förskolestart. Hade hon inte gått, så hade vi skjutit på starten ytterligare. Hon går hos en dagmamma 3dagar i veckan.

• Tillalamm

Min son föddes i v 33 och började förskolan när han var 14 månader (okorrigerat). Det var tidigt men det gick bra. Ibland har man, som påpekats, inget val.

• vännen

Mitt barn började förskolan vid 19 mån okorr /16,5 mån korr. Inte idealiskt kanske, men jag hade inget val just då.
    Att barnen inte kan gå, eller äta mat med bitar i är det lilla problemet, såna saker löser förskolan. Infektionskänsligheten är det kanske värre med, men med god hygien på förskolan kan det gå bra ändå.

• vivla

Ja du har säkert rätt, maten löser sig. Infektionsrisken är jag inte så rädd över, då är hon ju uppe i samma immunförsvar som de andra barnen, hon var inte sjuk lr dylikt när hon föddes. Det är nog jag som har svårt för allt bara.. :)

vännen skrev 2012-08-17 15:33:53 följande:
    Mitt barn började förskolan vid 19 mån okorr /16,5 mån korr. Inte idealiskt kanske, men jag hade inget val just då. Att barnen inte kan gå, eller äta mat med bitar i är det lilla problemet, såna saker löser förskolan. Infektionskänsligheten är det kanske värre med, men med god hygien på förskolan kan det gå bra ändå.

• vännen
    vivla skrev 2012-08-17 21:09:10 följande:
    Ja du har säkert rätt, maten löser sig. Infektionsrisken är jag inte så rädd över, då är hon ju uppe i samma immunförsvar som de andra barnen, hon var inte sjuk lr dylikt när hon föddes. Det är nog jag som har svårt för allt bara.. :)

Jag tror det är svårt oavsett om de är ett eller tre. För oss föräldrar. Barn är,väldigt anpassningsbara. Lycka till
  • FabulousMom

Min son föddes i v. 24 och var 18 månader okorrigerat (15 mån korr) när han började på förskolan. Jag tycker att det var på tok för tidigt, han kunde inte ens gå. Han gick på en allergianpassad förskola (pga. infektionskänslighet, han har inga allergier) och de har stenhårda regler vid sjukdom och på hygienen, han blev aldrig sjuk så jag var nöjd. Han fick absolut ingenting ut av att gå där men vi hade inget val, fp:n var slut och läkaren sa att det var okej att han började då. Jag hade gärna väntat till han var 3 år.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden När börja era prematurer på förskolan?