• CGS

Barnförsäkring för prematur

Tänkte bara berätta om vår erfarnehet vad gäller att försäkra vårt för tidigt födda barn.
    Eftersom vi har alla våra försäkringar (hem,bilar o liv) hos Länsförsäkringar så var det mest naturliga att ansöka om försäkring hos dem.
    Vårt barn är född i V 30+5 med en födelsevikt på 1576 gram.
    Vi fyllde i en hälsodeklaration där vi beskrev hur den första tiden varit. Till vår glädje har allt gått väldigt bra och det har egentligen inte varit några problem med vårt barn över huvud taget.
    Därför var det en besvikelse när LF med formuleringen: "Efter att vi gjort en hälsoprövning kan vi tyvärr inte bevilja försäkringen. Anledningen är för tidigt född / låg födelsevikt.... Du kan begära ny prövning när ditt barn uppnått 18 månaders ålder."
    Vi tyckte det var förvånande och svagt att man inte ens begärde att få titta på journalerna utan bara grundade sitt beslut på något så generellt som låg födelsevikt.

Nåväl, vi skickade ytterligare en ansökan, nu till IF. Efter någon dag kom ett brev där de ville ha vårt medgivande att titta på barnets journaler. Vi skickade in ett sådant och efter några veckor kom beskedet: " XX:s barnförsäkring är nu beviljad och gäller till normala villkor"

Det kändes väldigt seriöst av IF att göra sig besväret att kolla upp journalerna för att kunna göra en korrekt bedömning av vårt barn. Vi är glada för detta och jobbar nu med att flytta våra försäkringar till IF.

PS. Som en ytterligare fjäder i hatten till IF kan nämnas att de betalade ut nästan dubbelt så mycket från gravidförsäkringen som LF under vår sjukhusvistelse på neonatalavdelning, 200kr/dag mot LF 125. Ds 

Vore kul om fler har erfarenheter vad gäller barnförsäkringar för prematurer.

• Svar på tråden Barnförsäkring för prematur
  • Skit i det du

Vi fick vår Solstråle i v.33. Hade givetvis inte tecknat en gravidförsäkring dumt nog :/

Men Trygg Hansa lät oss teckna en vanlig barnförsäkring. Det kom hem en kille efter vi kommit hem från Neo och hjälpte oss med alla papper.
    Så därför har vi snart alla försäkringar där.

Fick 410 spänn för att sonen opererades för ett tag sen, inget vi väntade oss utan jag skulle bara anmäla att han hade opererats.

Iom att han är för tidigt född så tog vi det första försäkringsbolag som godkände oss då jag anade att det kunde bli problem.

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • MammanJulia

Vi ville också teckna vår minsta dotters försäkring hos trygg hansa men fick avslag. När vi träffade de var de verkligen krångliga att ha att göra med och hade som du skriver att LF hade, mycket fokus på födelsevikten.. Vi har faktiskt inte lyckats fått något boöag att teckna försäkring till lilla E än. Har dock inte pratat med IF men det verkar ju vara värt ett försök!

• mammasgullar

Här är sonen 4 år och får fortfarande ingen försäkring, född i v 25, med 718grams vikt.
    Så tyvärr inga bra erfarenheter.

• Skit i det du
    mammasgullar skrev 2012-08-11 11:24:31 följande:
    Här är sonen 4 år och får fortfarande ingen försäkring, född i v 25, med 718grams vikt.
    Så tyvärr inga bra erfarenheter.
    Ingen alls??

Man kan väl ha försäkring bara att det inte täcker alla delar?
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • kajsaa

Folksam är väl det Försäkringsbolag som är mest öppna för prematur-barn om jag inte hört fel?

• mammasgullar

Jag har försökt på ett par, jag kan få olycksfall, men inget annat.
    Han är försäkrad hos medlemsbarn, genom facket, bättre än så blir det inte.

Bad Länsförsäkringar (tror jag de va?) kolla i journalen men de sa att förmodligen inte skulle få något bättre än den han redan har.

Han har gått hos sjukgymnast sen 7 mån, och har vikt problem. Han har en "avvikande motorisk utveckling" men ingen vet varför. Ingen ser skillnad på honom jämfört med andra barn.

• vännen

barn född v29. Fick nej från trygghansa, if och Länsförsäkringar. Var välkomna att söka igen vid 18 mån ålder men då hade det dykt upp astma, synfel, misstänkt krampsjukdom och en cp-diagnos så vi bemödade oss inte med att söka om. Har försäkring via jobbet, inte heltäckande, men bättre än inget.

• Mercurialis

Första barnet föddes i vecka 36+3, vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm. Länsförsäkringar avslog vår ansökan om barnförsäkring med rätt till omprövning, när sonen var 1 år. Då sökte vi på nytt och försäkringen gick igenom. Kan tillägga att sonen har varit och är helt frisk sedan han föddes. Han var bara liten för tiden.

Andra barnet föddes i vecka 35+3, vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm. Länsförsäkringar avslog inte oväntat vår ansökan om barnförsäkring och gav rätt till omprövning när sonen var 18 månader. IF däremot försäkrade honom utan knot. Även andra barnet var liten vid födseln men fullt frisk i övrigt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Linnispinnis

Folksams Medlemsbarn kan jag rekomendera för er som har svårt att få försäkring.

Så här står det på folksams hemsida:

"Den innehåller samma skydd som våra individuella barnförsäkringar, men är billigare och kan tecknas utan hälsoprövning."

Vi har precis tecknat den åt vår dotter som vägde 400g när hon föddes, för lite drygt 3,5 år sedan. Eftersom det inte krävs hälsoprövning så kan ju alla teckna den :)

Känns så himla skönt att äntligen fixat en försäkring åt lilltjejen :)

• vännen
    Linnispinnis skrev 2012-09-13 09:37:21 följande:
    Folksams Medlemsbarn kan jag rekomendera för er som har svårt att få försäkring. Så här står det på folksams hemsida: "Den innehåller samma skydd som våra individuella barnförsäkringar, men är billigare och kan tecknas utan hälsoprövning." Vi har precis tecknat den åt vår dotter som vägde 400g när hon föddes, för lite drygt 3,5 år sedan. Eftersom det inte krävs hälsoprövning så kan ju alla teckna den :) Känns så himla skönt att äntligen fixat en försäkring åt lilltjejen :)

Bara man förstår att den inte ersätter redan befintliga skador så. Dvs, allt som kan härröra från den prematura födseln får ni troligtvis ingen ersättning för.
  • Linnispinnis
    vännen skrev 2012-09-13 17:00:03 följande:

Bara man förstår att den inte ersätter redan befintliga skador så. Dvs, allt som kan härröra från den prematura födseln får ni troligtvis ingen ersättning för.
    Nej självklart inte. Men så är det ju oavsett om man är prematur eller inte. Man kan ju inte bryta benet och gå och försäkra sig en vecka senare och tro att man ska få ersättning för det sen :)

• vännen
    Linnispinnis skrev 2012-09-14 10:58:07 följande:
    Nej självklart inte. Men så är det ju oavsett om man är prematur eller inte. Man kan ju inte bryta benet och gå och försäkra sig en vecka senare och tro att man ska få ersättning för det sen :)

Tyvärr är det många som inte förstår det så jag ville bara uppmärksamma dig och andra på det, men bra att du är upplyst
  • Mammato2

Våra tvillingpojkar föddes i v 31+5, allt har och går bra, de är 1 år nu. Jag ansökte först till folksom då jag hört att dem tar emot prematurbarn men.....fick inte nej men heller inten ja dem vill har en tid på 6 mån innan dem godkände och skulle nått dyka upp under den tiden skulle inte försäkringen täcka det i framtiden. ÖÖ NEJ sa jag.

Skickade till IF och fick godkänt efter att dem fått tillgång till killarnas journaler inga problem alls.

Jag hade trygghansas gravid försäkring den som är grattis och den man betalade 1000kr för det var verkligen värt pengarna då de dagar vi låg inne på neo fick vi 200kr per dag/per barn samt när vi hade hemsjukvård fick de de dagar personalen kom på besök ersättning för också.

Vincent och Alexander 110828
  • hotten
    Linnispinnis skrev 2012-09-14 10:58:07 följande:

Nja oavsett kanske man inte riktigt ändå kan säga, för det är himmelens mycket de kan om de vill få till att de kommer pgav att barnet är prematurbarn.. många saker dyker ju upp först under skoltiden osv.. Så jag ger inte mycket för den försäkringen även fast även vi tecknat den, bättre än inget liksom man vet ju aldrig OM den kanske täcker nått om det behövs...

Olycksfall får man ju överallt. 
  • Hera78

Igår fick vi besked från If att man beviljat försäkringen på vår dotter. ALLA andra bolag har nekat och If är det enda bolag som begärt in hennes journal. Hon är född i vecka 34+4 och vägde bara 1332 gram. Full försäkring utan klausuler, vi är grymt tacksamma!

• Katarina76
    Hera78 skrev 2012-09-27 22:07:13 följande:
    Igår fick vi besked från If att man beviljat försäkringen på vår dotter. ALLA andra bolag har nekat och If är det enda bolag som begärt in hennes journal. Hon är född i vecka 34+4 och vägde bara 1332 gram. Full försäkring utan klausuler, vi är grymt tacksamma!
    Likadant med min första dotter. Bara If som beviljade!
  • Xanasmamma

Det finns en dom mot Skandia där företaget lade sig när ett mål kom upp i domstol gällande att de nekat vår flicka född i vecka 28 barnförsäkring. Vi blev beviljade full försäkring av dem direkt. Det har dock inte hindrat varken de eller andra bolag att fortsätta neka per automatik.
    Däremot kan man eventuellt hänvisa till domen om man skulle få avslag någonstans (speciellt hos Skandia) och ifrågasätta vad skillanden i fallen är. 
    Vill ni veta mer så maila gärna mig ! 

• Lisso13

Hej, sitter här och läser lite ang försäkringar, vill bara dela med mig lite.
    Har en dotter född v 35+4 år 09- blev försäkrad utan några problem hos Skandia utan att de begärde nått från journalen.

Har en son född v 33+1 år 13 - blev försäkrad av Skandia efter att de läst journalen. Då har han även ett blåsljud som visade sig vara pulmonaris stenos (förträngning i kranskärl från hjärta till lunga) vanligt bland prenaturer. Han blev beviljad full försäkring.

• Thirtyplus

Mina tvillingar kom i vecka 33+0 och vårdades på neo till v 38+2. Dom vägde 1.770 gram resp 1.930 gram och apgar var 9 10 10 resp 7 10 10.

Jag hade tecknat gravidförsäkring i Trygg Hansa (1.095 kr) och fick 3.000 kr i engångsbelopp för akut kejsarsnitt och 200 kr per dag för sjukhusvistelse.
    Jag hade även en vuxenförsäkring i TH som täckte min egen sjukhusvistelse på BB samt en engångssumma för akut sjukhusvistelse.
    Allt som allt fick jag, ut 23.625 kr varav ca 18.000 kr avsåg gravidförsäkringen.

Jag har nu tecknat barnförsäkring, även den i TH, och den kostar 1.944 kr per år och barn. Jag har fortfarande inte fått besked om försäkringen är beviljad, men handläggaren trodde inte det skulle vara något problem, då barnen "endast" var för tidigt födda och alltså inte haft några komplikationer annat än "normala" prematurbarnsbeteende som apné. Ena hade cPAP de första dagarna, men det spelade heller ingen roll sa handläggaren.

• FruSen
    Thirtyplus skrev 2013-08-31 09:06:06 följande:
    Mina tvillingar kom i vecka 33+0 och vårdades på neo till v 38+2. Dom vägde 1.770 gram resp 1.930 gram och apgar var 9 10 10 resp 7 10 10.

Jag hade tecknat gravidförsäkring i Trygg Hansa (1.095 kr) och fick 3.000 kr i engångsbelopp för akut kejsarsnitt och 200 kr per dag för sjukhusvistelse.
    Jag hade även en vuxenförsäkring i TH som täckte min egen sjukhusvistelse på BB samt en engångssumma för akut sjukhusvistelse.
    Allt som allt fick jag, ut 23.625 kr varav ca 18.000 kr avsåg gravidförsäkringen.

Jag har nu tecknat barnförsäkring, även den i TH, och den kostar 1.944 kr per år och barn. Jag har fortfarande inte fått besked om försäkringen är beviljad, men handläggaren trodde inte det skulle vara något problem, då barnen "endast" var för tidigt födda och alltså inte haft några komplikationer annat än "normala" prematurbarnsbeteende som apné. Ena hade cPAP de första dagarna, men det spelade heller ingen roll sa handläggaren.
    Låter som vår situation ungefär precis! Hade också TH gravidförsäkring samt TH på mig själv och fick ut ersättning direkt utan krångel!
    Borde nog inte vara några problem att få dina tvillingar försäkrade!
    Mina tvillingar kom i 33+4 vi låg kvar i 3 veckor på neo och dom är fullförsäkrade hos Trygg Hansa!  
    Hade också en försäkringssnubbe som kom hem till oss och hjälpte till att fylla i alla papper,
    Mina hade apgar 9 10 10 och 10 10 10. Båda hade cpap några timmar, den ena tjejen hade kvar sin lite längre. Dom fick sola i några dagar och fick blod. I övrigt inga komplikationer alls under vistelsen. Dom vägde 1900 och 1994 gram.
    Det dröjde innan vi fick beslutet på att dom var försäkrade, jag ringde dit efter ett tag och då kunde dom per telefon se att beslutet precis tagits och dom var fullförsäkrade! Några dagar senare kom försäkringsbrevet!

Svar på tråden Barnförsäkring för prematur