• beccagranen

Fiskarna dör, någon kunnig?

Behöver få lite hjälp. Har ett sötvattensakvarie på 280L, som startades upp för tre veckor sedan.
    Vi har gjort allt enligt "regler", sköljt sanden/dekoration noga, köpt ny pump och lysrör anpassat för storleken. Hällt i div. medel som Aquatan etc. Sedan låtit det stå stilla i ett par dagar innan vi flytta över fiskarna.
    Allt var jättefint och fiskarna verka må bra, i tre veckors tid höll det sig. Plötsligt en dag märker vi att den vita sandkrossen börja få brun beläggning.
    Avvakta till dagen efter och finner fyra guppys döda. Dagen efter det är hela vattnet grumligt och allt har fått en brunaktig beläggning och ytligare en guppy, två silverhajar och en stor mal är döda. Åkte till zoobutiken och dom tyckte det lät som nitirtförgiftning. Sålde på oss tester för PH, Nitrit, bekämpning för nitrit och balans mm. Kommer hem nu och testar vattnet och utslagen visar PH 7 (neutralt- ok), Nitrit (gul, optimal) så enligt alla tester är vattnet perfekt. De resterande 10-tal fiskar som vi flyttat över till annat akvarie verkar må bra. Vad ska man göra? Tömma och starta om allt? trotts värdena är toppen?

• Svar på tråden Fiskarna dör, någon kunnig?
  • fjonkelina

Önskar att jag kunde hjälpa dig men det här var inget jag kände igen tyvärr. Det finns lite akvarieforum om du googlar runt.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • beccagranen
    fjonkelina skrev 2012-08-06 18:47:00 följande:
    Önskar att jag kunde hjälpa dig men det här var inget jag kände igen tyvärr. Det finns lite akvarieforum om du googlar runt.
    Har googlat runt och kollat men inget matchar. Det mesta tyder på nitritförgiftning, men ändå är värdena perfekta :/

Funderar mest på om det räcker att suga rent sanden, och göra ett delvattenbyte (30-50%) och skrubba rent dekorationen. Eller om man måste tömma rubbet.
  • Lena

Är alla dekorationer för akvarium?
    Har du mycket växter i?
    Har du ett avpassat filter med mycket ytrörelser (brun botten brukar betyda för mesig pump)?
    Hur mycket och ofta har du matat?

Gör 50% vattenbyte direkt och mata inte på tre dagar. Byt 50% igen om någon fisk dör

• Lena

Ni tog upp de döda fiskarna?

Sen stara akvariumet långsamt nästa gång så slipper du en peak. 2-3 bara i 2-3 veckor.

• beccagranen
    Lena skrev 2012-08-06 19:23:00 följande:
    Är alla dekorationer för akvarium?
    Har du mycket växter i?
    Har du ett avpassat filter med mycket ytrörelser (brun botten brukar betyda för mesig pump)?
    Hur mycket och ofta har du matat?

Gör 50% vattenbyte direkt och mata inte på tre dagar. Byt 50% igen om någon fisk dör
    Ja all dekoration är köpt i zooaffär för akvarie, och väl tvättade innan.
    Har just nu bara en stor bladväxt. Filtret är det dyraste dom hade (Turbo Filter 1500)  fylld med BioCeraMax anpassat till akvarium upp till 350L (vårat är 280L).
    Vi har matat dom med en liten nypa varannan dag, i affären sa dom att vi skulle ta var tredje dag framöver.
  • beccagranen
    Lena skrev 2012-08-06 19:25:03 följande:
    Ni tog upp de döda fiskarna?

Sen stara akvariumet långsamt nästa gång så slipper du en peak. 2-3 bara i 2-3 veckor.
    Ja vi spola ner de döda fiskarna så fort vi upptäckt dom. Inga såg ut att ha blivit bitna/uppätna. 2-3 vad i 2-3veckor? =)
  • Lena
    beccagranen skrev 2012-08-06 20:26:46 följande:
    Ja vi spola ner de döda fiskarna så fort vi upptäckt dom. Inga såg ut att ha blivit bitna/uppätna. 2-3 vad i 2-3veckor? =)
    2-3 fiskar :)
  • Lena
    beccagranen skrev 2012-08-06 20:25:28 följande:
    Ja all dekoration är köpt i zooaffär för akvarie, och väl tvättade innan.
    Har just nu bara en stor bladväxt. Filtret är det dyraste dom hade (Turbo Filter 1500)  fylld med BioCeraMax anpassat till akvarium upp till 350L (vårat är 280L).
    Vi har matat dom med en liten nypa varannan dag, i affären sa dom att vi skulle ta var tredje dag framöver.
    Hur menar du väl tvättade? Inga medel väl? Och inga bortar som har diskats med

Diskarna ska hinna äta upp på 1-2 sekunder annars får de för mycket, speciellt i början. 1 flinga per fisk räcker i början
  • beccagranen
    Lena skrev 2012-08-06 20:37:47 följande:
    Hur menar du väl tvättade? Inga medel väl? Och inga bortar som har diskats med

Diskarna ska hinna äta upp på 1-2 sekunder annars får de för mycket, speciellt i början. 1 flinga per fisk räcker i början
    Vi köpte en borste som bara skulle användas till akvariet. Enligt anvisning sköljde vi och skura rent i ljummet vatten först och sedan spola av i kallt, utan medel.  Oj, ja vi har då överkonsumerat maten en gnutta. Undra om det kan vara problemet?
  • Lena
    beccagranen skrev 2012-08-06 20:46:17 följande:
    Vi köpte en borste som bara skulle användas till akvariet. Enligt anvisning sköljde vi och skura rent i ljummet vatten först och sedan spola av i kallt, utan medel.  Oj, ja vi har då överkonsumerat maten en gnutta. Undra om det kan vara problemet?
    Ja för mycket mat ger nitrittoppar som förgiftar fiskarna, speciellt i början ska man vara mycket försiktig får då finns inga bakterier som kan bryta ner nitriten. Sen ju fler växter du har desto större buffert har du mot att göra dumheter.

Köp 2-3 krukor med växter, but 50% av vattnet. Flytta tillbaka fiskarna (hur många har du kvar?). Mata inte på en vecka. Mata sen minimalt i 2-3 veckor. Sen kan du börja mata normalt och köpa några till fiskar.
  • Takex

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kan av TS säga att ni inte gjort det efter alla regler :)
    Akvariet måste gå igenom en cykel först innan man har i fiskarna annars är chansen extremt stor att dom dör. Jag har skrivit en guide om hur man ska starta upp ett akvarium här under det här forumet.

Jag tror dom dött av antingen en ammonia eller en nitrit förgiftning, baserat på TS så antagligen en ammonia förgiftning eftersom nitriten fortfarande visade OK dvs nitrit hade inte ens hunnit bildas än.

• Takex

Du ska även köpa test för alla tre värdena, ammonia, nitrite och nitrate och sen alltid ta dom testerna och skriva ner och visa när du vill ha hjälp. Då går det lättare att säga vad som hänt.

Eftersom du redan tillsatt fisk till ett ocyklat akvarium så är det dagliga vattenbyten tills alla värdena jämnat sig som gäller. Då har fiskarna en chans och behöver inte lida :)

Lycka till! 

• Lena
    Takex skrev 2012-08-17 01:54:29 följande:
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kan av TS säga att ni inte gjort det efter alla regler :)
    Akvariet måste gå igenom en cykel först innan man har i fiskarna annars är chansen extremt stor att dom dör. Jag har skrivit en guide om hur man ska starta upp ett akvarium här under det här forumet.

Jag tror dom dött av antingen en ammonia eller en nitrit förgiftning, baserat på TS så antagligen en ammonia förgiftning eftersom nitriten fortfarande visade OK dvs nitrit hade inte ens hunnit bildas än.
    Akvariumet behöver inte alls gå igenom en cykel innan man har i fiskarna, det är gammal kunskap. Man kan starta med fiskar men då måste man ha få fiskar och mata dem mycket sparsamt.
  • Takex
    Lena skrev 2012-08-17 09:14:42 följande:
    Akvariumet behöver inte alls gå igenom en cykel innan man har i fiskarna, det är gammal kunskap. Man kan starta med fiskar men då måste man ha få fiskar och mata dem mycket sparsamt.
    Nej det är tvärtom, det är ny riktig kunskap att akvariet går igenom en cykel :) Dock kan man själv välja vad man vill göra men väljer man en fish-in som du pratar om då är det dagliga vattenbyten som gäller tills samtliga värden har stabiliserats. Det finns dom som ser fish-in som lite djurplågeri och dom som tycker det är okej.
    Men oavsett så tycker jag det är rent elakt att medvetet köpa fiskar som anses "hardy" och sen låta dom gå igenom alla dom där spikarna. Bäst om man kör fish-in är att få med sig lite använt filter media som kommer från en tank som varit etablerad i mer än ett år och inte medicinerats.

Utan fisk så kan man göra lite olika, man kan ta över filter media som är från en etablerad tank som inte medicinerats på helst upp mot ett år. Eller så kan man köpa bakterier i affären och tillsätta. Eller helt enkelt mata det tomma akvariet med fiskmat. Man kan dock inte bara låta akvariet stå tomt för då händer ingenting :)
  • Lena

Det blir inga direkta peakar om man gör det rätt men då är det väldigt få fiskar och matning. Nästan ingen är tillräckligt försiktig. 1 fisk per 30 liter, 1 flinga per fisk och dag och 1-3 stora växter per fisk som hjälper till med balansen.

Svar på tråden Fiskarna dör, någon kunnig?