• Evig kärlek

Barn och studier utomlands?

Vi har planer på att bosätta oss i Skottland i ca 1 år då min man vill studera via ett utbytesprogram (ERASMUS). Jag har försökt läsa mig till hur allt fungerar men det var inte helt lätt att förstå och det fanns inte mycket att läsa på FK.

Jag är fast anställd här i Sverige men vill givetvis följa med till Skottland under året. Vi planerar att skaffa barn och hoppas att det kommer under vår vistelse där. Så... hur fungerar det egentligen?

Kommer jag få någon SGI/barnbidrag om vi flyttar dit? Är det begränsat till en viss tid? Skulle jag kunna läsa någon distanskurs eller så innan barnet föds och på så vis kanske behålla min SGI? Jag tvivlar på att jag kommer hitta ett jobb under kanske 3-6 månader för att sedan bli mammaledig.

Hur fungerar det rent praktiskt med att föda i Skottland? Ungefär på samma sätt som i Sverige?

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Barn och studier utomlands?
  • johae

Jag har en liknande fråga;

Jag är skriven och anställd i Sverige men min man är tysk medborgare och arbetar i Tyskland. Jag reser mycket mellan länderna. Nu väntar vi barn och jag vill helst föda i Tyskland så att min make inte missar förlossningen. Jag undrar hur det fungerar med min föräldrapenning om barnet föds i ett annat land? Jag vill att barnet blir svensk medborgare. Kan man skaffa pass till babyn för att resa till Sverige utan de fyra sista siffrorna?

Tacksam för svar!

• Airhostess

Det enklasteär att  föda i Sverige då får du juh föräldrapenning per automatik och kan sedan snabbt fixa pass och åka vart du vill.
    Men att föda i ett annat eu-land innebär att du måste vänta på personnummer mycket längre. du gör en namnanmälan genom den svenska ambassaden sedan får du vänta på att få personnummer och sedan kan du ansöka om pass åt barnet.
    Det där glappet innan barnet fått personnummer kan ta rätt lång tid (några månader) och då får du juh ingenting från någonstans.
    Sedan så har ambassaden skyldighet att  kontakta skatteverket om dem tror/vet att du befunnit dig utomlands i mer än 1 år.

Svar på tråden Barn och studier utomlands?