• Martinisen

Förskollärare se hit!

Efter att ha läst en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-26-74/m65975260.html, där någon blivit upprörd över att pedagogerna på hennes barns förskola slagit ihjäl flugor och getingar tänkte jag passa på att fråga er som arbetar som förskollärare eller barnskötare om ni har flugsmälla på eran arbetsplats, och om ni smäller flugor och getingar inför barnen? Hur ser ni på det? Har ni någon policy kring sådant?

• Svar på tråden Förskollärare se hit!
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-05 00:03:50 följande:
    Det viktigaste är väl att de förklarar varför de gör som de gör...
    ja precis
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-08-05 00:03:50 följande:
    Det viktigaste är väl att de förklarar varför de gör som de gör...
    ja kanske, men ändå....
  • Jennie med ie
    Martinisen skrev 2012-08-02 19:27:23 följande:
    Efter att ha läst en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-26-74/m65975260.html, där någon blivit upprörd över att pedagogerna på hennes barns förskola slagit ihjäl flugor och getingar tänkte jag passa på att fråga er som arbetar som förskollärare eller barnskötare om ni har flugsmälla på eran arbetsplats, och om ni smäller flugor och getingar inför barnen? Hur ser ni på det? Har ni någon policy kring sådant?
    Vi har ingen flugsmälla vad jag vet, det behövs inte heller för att slå ihjäl flygfäna med... ju...

Vi har ingen policy om det.

Flugor viftas bort eller fångas in och släpps ut. Om detta innebär för mycket omak så slås de ihjäl, inte av mig dock.
    getingar viftas/föses ut eller fångas in och släpps ut. Om detta inte kan göras utan fara för barnens och vår säkerhet slås de dock ihjäl. Och när det var getingbon på förskolan bekämpades de såklart enligt konstens alla regler.
  • Jenna03
    Jennie med ie skrev 2012-08-05 21:47:25 följande:
    Vi har ingen flugsmälla vad jag vet, det behövs inte heller för att slå ihjäl flygfäna med... ju...

Flugor viftas bort eller fångas in och släpps ut. Om detta innebär för mycket omak så slås de ihjäl, inte av mig dock.
    getingar viftas/föses ut eller fångas in och släpps ut. Om detta inte kan göras utan fara för barnens och vår säkerhet slås de dock ihjäl. Och när det var getingbon på förskolan bekämpades de såklart enligt konstens alla regler.

Bra svar!:)
  • annpe

Hur ofta händer det att du måste slå ihjäl en geting på förskolan egentligen?
  • Martinisen

• lissan01

Där jag jobbar har vi flugsmälla! Den hänger lite undanskymt på en handdukshängare

• Jennie med ie
    annpe skrev 2012-08-06 00:25:35 följande:
    Hur ofta händer det att du måste slå ihjäl en geting på förskolan egentligen?
    Jag gör det aldrig, jag är allergisk och håller mig undan när man ska reta upp den lille rackaren genom att försöka dräpa den ;)
    Hur ofta kollegorna gör det? Tja, ingen aning. Vi för inte protokoll och vad som sker när jag inte är där vet jag inte.  Ska jag gissa? Ett par gånger per sommar? Fast i år hade vi ett helt bo i ett av förråden på gården så där strök en jäkla massa med....
  • Simon 681

Kan inte komma ihåg att någon förskola jag har jobbat på har haft flugsmälla. Ingen "policy" heller

• Martinisen
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 10:12:40 följande:
    Jag gör det aldrig, jag är allergisk och håller mig undan när man ska reta upp den lille rackaren genom att försöka dräpa den ;)
    Hur ofta kollegorna gör det? Tja, ingen aning. Vi för inte protokoll och vad som sker när jag inte är där vet jag inte.  Ska jag gissa? Ett par gånger per sommar? Fast i år hade vi ett helt bo i ett av förråden på gården så där strök en jäkla massa med....
    Är du allergisk mot flugor med:). De måste man väl av hälsoskäl slå ihjäl ibland?
  • Jennie med ie
    Martinisen skrev 2012-08-06 11:02:14 följande:
    Är du allergisk mot flugor med:). De måste man väl av hälsoskäl slå ihjäl ibland?
    Nope, de är jag inte allergisk mot Jag har aldrig själv slagit ihjäl en fluga på jobbet... har aldrig känt att det behövts, så mycket har de inte stört eller ägnat sig åt simhopp i ungarnas soppa eller så.
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:07:21 följande:
    Nope, de är jag inte allergisk mot Jag har aldrig själv slagit ihjäl en fluga på jobbet... har aldrig känt att det behövts, så mycket har de inte stört eller ägnat sig åt simhopp i ungarnas soppa eller så.
    Har du ALDRIG slagit ihjäl en fluga? Kom igen, jag slår vad om att även du äger en flugsmälla;)
  • Jennie med ie

Man behöver ju ingen flygsmälla för att slå ihjäl en flyga. Gaaad flygsmällefetishen är en ny bekantskap för mig.
    Nope aldrig slagit ihjäl en fluga på jobbet.

• Jenna03
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:35:14 följande:
    Man behöver ju ingen flygsmälla för att slå ihjäl en flyga. Gaaad flygsmällefetishen är en ny bekantskap för mig.
  • annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 11:35:14 följande:
    Inte på jobbet, men kanske hemma;) Roligt ord förresten "flygsmälla":)
  • Jennie med ie

Hemma vet jag inte, det är jobbigt att komma ihåg allting i 37 år. Flugsmälla äger vi i alla fall inte nån.

• annpe
    Jennie med ie skrev 2012-08-06 17:25:02 följande:
    Hemma vet jag inte, det är jobbigt att komma ihåg allting i 37 år. Flugsmälla äger vi i alla fall inte nån.

Nej det kan ju ingen begära, minns ju knappt vad som hände igår:)
  • Martinisen
    annpe skrev 2012-08-06 17:40:35 följande:

• lissan01

• Jenna03

Svar på tråden Förskollärare se hit!