• miamaria777

Vill bara kissa i blöjan - tips önksas!

Min nyss fylda treåring har mer eller mindre varit utan blöja nu under semestern. Hon är jätteduktig och säger till när hon behöver kissa eller bajsa, och då vill hon ha blöja på sig. Hon vill inte kissa eller bajsa i pottan eller på toaletten. Får hon ingen blöja så håller hon sig (kan hålla sig jättelänge!). När hon säger att hon är kissnödigt vill vi alltid att hon ska sitta en stund på pottan och försöka vilket hon går med på, men det kommer sällan något (hon har kissat 2 gånger på pottan på 3 veckor).

Jag vill ta det i hennes takt och vill inte pressa henne, så hittills har hon fått som hon vill, och när hon kissat klart tar vi av blöjan igen. Men nu börjar det kännas lite utdraget. Idag köpte jag fina klistermärken som hon ska få om hon kissar på pottan, och hon är intresserad och vill gärna ha. Men det har ännu inte fungerat. Istället blir hon nu lite ledsen när hon kissat i böljan och inte får klistermärket... Känns inte helt bra men jag ska ge det lite mer tid.

Jag hade hoppats att hon skulle kunna vara utan blöja när dagis börjar igen, men nu är jag osäker på om det kommer gå. Någon som har kloka råd för hur vi går vidare?

• Svar på tråden Vill bara kissa i blöjan - tips önksas!
  • gravid84
    miamaria777 skrev 2012-08-01 19:49:38 följande:
    Min nyss fylda treåring har mer eller mindre varit utan blöja nu under semestern. Hon är jätteduktig och säger till när hon behöver kissa eller bajsa, och då vill hon ha blöja på sig. Hon vill inte kissa eller bajsa i pottan eller på toaletten. Får hon ingen blöja så håller hon sig (kan hålla sig jättelänge!). När hon säger att hon är kissnödigt vill vi alltid att hon ska sitta en stund på pottan och försöka vilket hon går med på, men det kommer sällan något (hon har kissat 2 gånger på pottan på 3 veckor).

Jag vill ta det i hennes takt och vill inte pressa henne, så hittills har hon fått som hon vill, och när hon kissat klart tar vi av blöjan igen. Men nu börjar det kännas lite utdraget. Idag köpte jag fina klistermärken som hon ska få om hon kissar på pottan, och hon är intresserad och vill gärna ha. Men det har ännu inte fungerat. Istället blir hon nu lite ledsen när hon kissat i böljan och inte får klistermärket... Känns inte helt bra men jag ska ge det lite mer tid.

Jag hade hoppats att hon skulle kunna vara utan blöja när dagis börjar igen, men nu är jag osäker på om det kommer gå. Någon som har kloka råd för hur vi går vidare?
    Ja det där är ju så olika från barn till barn. Vissa är helt enkelt inte intresserade av att kissa på toaletten/pottan. Vår son (3år i oktober) har varit blöjfri när det gäller kissandet sedan februari men han vill BARA bajsa i blöjan, får nästan panik när vi sätter honom på toan. Han säger att han inte kan. Jag tror nog att man bara ska vänta in det, förr eller senare kommer viljan att gå på toa. Även om jag förstår att det känns frustrerande när hon har kontrollen.

Du ska se att det ger med sig av sig självt, säkert fortare än man tror!!!
  • silavs

Hon kommer nog inte kissa i blöjan när hon börjar skolan;)
    Det kommer

• Sandra N

försök tänka vad duktig hon är som faktiskt säger till när hon behöver kissa o bajsa. Det betyder ju att hon kan kontrollera det själv och då blir det ju lätt när hon väl bestämt sig för toan. Klistermärken kan nog funka, lycka till!

• miamaria777

Efter 4 dagar med klistermärken som belöning kissar hon nu på toaletten, både hemma och på dagis!! Vilket superbra tips som jag hittade här på forumet :).

Svar på tråden Vill bara kissa i blöjan - tips önksas!