• Blubban82

Ska jag äta av träningskalorierna?

Nu har jag hållt på en vecka med att räkna kalorier med "shape up club" för att gå ner i vikt! Jag skall äta ca 1400 kcal om dagen för att gå ner 0,8 kg i veckan. Jag håller mig till det men är hungrig i stort sett hela dagen. Ca sex dagar i veckan går jag en runda på ca 6 km i rask takt vilket enligt "runkeeper" betyder att jag gör av med motsvarande 350 kcal. Dessa kalorier brukar jag inte äta av. Är lite missnöjd med viktnedgången denna första vecka och undrar; ska jag äta upp de kalorierna jag gör av med under promenaden, eller fortsätta som jag gör och strunta i dem?

• Svar på tråden Ska jag äta av träningskalorierna?
  • lovegivespower

Jag hade svimmat om jag åt så lite och tränade på det hehe! Cool Dock är jag gravid nu och behöver lite mer än normalt men annars.

• Lilith Dark

Du kan äta upp alla träningskalorier och ändå ha ett kaloriunderskott. Det enda som händer är att du får ett mindre underskott, men fortfarande ett underskott. 

Är du i stort sett alltid hungrig äter du fel saker. Jag ska äta 1204 kalorier enligt ShapeUp för att gå ner 0,5kg i veckan och är i stort sett aldrig hungrig. Det kan även vara att du precis börjat att äta mindre portioner och då tar det ett litet tag innan magsäcken anpassat sig efter det. Jag åt gigantiska portioner innan och till en början var jag också konstant hungrig. Jag åt lika ofta som innan men nu en normalstor portion vilket gör att magsäcken inte fylls längre och det tar ett litet tag innan den drar ihop sig.

Mitt lilla knep för att inte äta upp förbrända kalorier är att jag för inte in träningen förens jag ska gå och lägga mig. Då är jag garanterad att de kalorierna blir enbart underskott. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • mrsStatham

För att gå ner 0,8kg i veckan ska du äta 1400 kcal om dagen.
    Vad säger då det dig om de kcal du "vinner" genom träningen? 

Bara två saker är oändliga
  • Blubban82

Det är svårt att veta hur man ska göra, för vissa säger att om man äter för lite ställer kroppen in sig på svält och släpper inte ifrån sig fettet, men jag vet inte om det stämmer?

Tror att min kropp håller på att ställa om sig och att det är därför jag är så hungrig, som du sa lillith dark. Hoppas det går över snart ;)

• Lilith Dark
    Blubban82 skrev 2012-07-29 19:30:27 följande:
    Det är svårt att veta hur man ska göra, för vissa säger att om man äter för lite ställer kroppen in sig på svält och släpper inte ifrån sig fettet, men jag vet inte om det stämmer?

Tror att min kropp håller på att ställa om sig och att det är därför jag är så hungrig, som du sa lillith dark. Hoppas det går över snart ;)
    För att kroppen ska ställa in sig på svältläge så ska man äta mellan 0-400 kcal om dagen så det behöver du inte oroa dig för. 

Ett tips är att öka på grönsakerna vid varje måltid så att man fyller upp magsäcken lite mer, och då helst med grönsaker som inte till största delen innehåller vatten.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Blubban82

Tack för tipset!! :) tycker det är lite bättre med hungern nu faktiskt. Har försökt öka halten protein och minsa på kolhydraterna, och tycker att jag håller mig mätt längre på det! Vad gäller träningskalorierna, så har det inte blivit så många av dem eftersom jag är tokförkyld och inte orkar motionera.... Sugen på att komma igång så snaart som möjligt :)

Svar på tråden Ska jag äta av träningskalorierna?