• augmamma

billig ny bilbarnstol eller bra begagnad?

Hur ska man tänka när man köper framåtvänd bilbarnstol till 4-åring? Är de billiga nya bättre eller sämre än de som säljs begagnat som varit dyra från början, dvs hur mkt påverkar det att ngn annan haft bilstolen (om de inte krockat)? Hur tänker ni när ni köper bilstol t 4-åring?

• Svar på tråden billig ny bilbarnstol eller bra begagnad?
  • Pinguicula

Beror väl på ålder på stolen och hur ska man veta att stolen inte är krockad?

Vi hyr från if.

• Sisisisi

Om den begagnade stolen är oskadad och inte för gammal så funkar den såklart utmärkt. Köp helst från nån du känner och vet att den är okrockad.
    Vill du ha en ny billig skulle jag kolla på Britax Adventure, lätt och smidig men har ett bra huvudskydd. jag köpte vår för 600 kr+frakt.

När min 4-åring vuxit ur sin bakåtvända stol om typ 1 år så kommer vi köpa ny bältesstol, storebrorsan ahr oxå fått nya bältesstolar.  

• Helle333
    augmamma skrev 2012-07-28 15:13:23 följande:
    Hur ska man tänka när man köper framåtvänd bilbarnstol till 4-åring? Är de billiga nya bättre eller sämre än de som säljs begagnat som varit dyra från början, dvs hur mkt påverkar det att ngn annan haft bilstolen (om de inte krockat)? Hur tänker ni när ni köper bilstol t 4-åring?

Hur du än gör får stolen vara max 7 år rekommenderar dem eftersom det är så mycket plast och sådant slits ju trots sparsam användning.  Sedan är det upp till dig vilka du litar på huruvida stolen är okrockad eller ej och vad du vill eller inte vill. Själv har jag köpt mycket begagnat men har valt att lägga lite pengar på barnets bilstol. Jag köper nya sådana och den bakåtvända jag köpte nu kostade lite mer då jag hade kravet att det skulle gå att luta den i olika lägen då vi ibland åker långa sträckor i bilen.
  • Joico

Med tanke på vad en ny bältesstol kostar så hade jag köpt en ny.
    Mycket kan man köpa begagnat, det är absolut inget fel med det, men bilbarnstolar tycker jag att man ska vara noga med. 

• augmamma

Tack för många bra tips! Sant att det är svårt att veta om den är okrockad om man inte köper fr ngn man känner. Funderar också på en ny britax adventure. Hmm, fler tips?

Svar på tråden billig ny bilbarnstol eller bra begagnad?