• Peternordquist

Har ni tjejer varit med om detta i mångkulturella områden? Videoklipp finns.

Hej!

Jag såg detta klipp om en filmstudent som gjorde ett slutprojekt om sexuella trakasserier från invandrarmän.

Lägg på minnet att detta är inte på kvällen när folk är fulla utan mitt på dagen av nyktra människor.

Muslimer vill att sina kvinnor täcker hud och hår så de inte ska attrahera män och slippa bli tackraserade, har de rätt?  

Klippet nedan:

http://www.mrctv.org/videos/trailer-documentary-sexual-harassment-belgium
  • Svar på tråden Har ni tjejer varit med om detta i mångkulturella områden? Videoklipp finns.
  • stresss

Kanske att i invandrarområden kan skillnaden mellan horor och icke-horor gå vid slöjan eller svenskhet, men att andra män med dålig kvinnosyn har andra referensramar.

Nu har jag aldrig råkat ut för dålig kvinnosyn pga icke-slöja, däremot av svenska män och av andra (oftast okända skäl).

För min egen del undrar jag om alla svenska män som klagar på dålig kvinnosyn hos invandrare står för en sund kvinnosyn för övrigt... Står de upp när svenska män uttrycker dålig kvinnosyn? Eftersom det fortfarande är så utbrett bland svenska män, så förväntar jag mig verkligen att de är aktiva och medvetna under sin vardag för jämställdhet och bra kvinnosyn. Först då är det ok att beklaga sig över de invandrade männens attityder.

Annars handlar det väl bara att man har olika definitioner av vad en "hora" är.

• Quickman

Återigen ett lysande svar på varför det praktiskt taget är omöjligt. Det TS frågar efter är om någon varit med om samma sak som kvinnan i dokumentären, men istället kommer det en massa uppläxningar om att även vita, slentriankristna har en dålig kvinnosyn och att alla muslimer inte är så. Nu ska vi reda ut allt detta en gång för alla.

* Det finns vita, svenska män som har en usel kvinnosyn.
    * Det finns folk från MENA-länder som har en bra kvinnosyn
    * Det som visas i dokumentären är inte representativt för för alla muslimska män.

Detta är egentligen underförstått, men ändå tvingas man säga det i varje diskussion.

Det jag antar att TS vill undersöka är om män från MENA-länder beter sig på samma sätt som männen i dokumentären. Allt som inte hör till ämnet bör därmed inte nämnas.

Tänk på att det finns en hel del MENA-länder som är väldigt starkt präglade av en väldigt konservativ islam. Om ni inte tror mig kan ni googla kvinnors rättigheter i Saudiarabien, Sudan, Yemen, Irak, Oman med flera.

• Ricky1
    Quickman skrev 2012-07-28 13:04:00 följande:
    Återigen ett lysande svar på varför det praktiskt taget är omöjligt. Det TS frågar efter är om någon varit med om samma sak som kvinnan i dokumentären, men istället kommer det en massa uppläxningar om att även vita, slentriankristna har en dålig kvinnosyn och att alla muslimer inte är så. Nu ska vi reda ut allt detta en gång för alla.

* Det som visas i dokumentären är inte representativt för för alla muslimska män.

Detta är egentligen underförstått, men ändå tvingas man säga det i varje diskussion.

Det jag antar att TS vill undersöka är om män från MENA-länder beter sig på samma sätt som männen i dokumentären. Allt som inte hör till ämnet bör därmed inte nämnas.

Tänk på att det finns en hel del MENA-länder som är väldigt starkt präglade av en väldigt konservativ islam. Om ni inte tror mig kan ni googla kvinnors rättigheter i Saudiarabien, Sudan, Yemen, Irak, Oman med flera.
    Håller fullständigt med.

Kvinnosynen från folk från mellanöstern är annorlunda. Att tro att deras värderingar ändras direkt de sätter foten i Sverige är bara naivt.
  • RosaBabyfilt

Förlåt jag hoppas du inte tog i alla fall mitt svar som att jag är emot det du skriver! För jag kan skriva kryptiskt ibland, men just det du skriver här håller jag med om.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • stresss

Ok, jag är kvinna, jag är ofta i sk mångkulturella områden och har inte råkat ut för det som beskrivs. Som tonåring och ung vuxen har jag råkat ut för en del taskiga attityder från svenska män.

Problemet är att frågan i Ts är lite ledande och även du när du säger att syftet är att undersöka hur männen från MENA beter sig.

Precis som alla andra människor är dessa individer som beter sig var och en på sitt sätt.
  • Nasrin
    Peternordquist skrev 2012-07-28 00:11:26 följande:
    Ok, det var lite dåligt, jag menar de som är från mena-länder och det är oftast muslimer. 

Ebb oftast muslimer? Hur vore d med lite utbildning?
  • Ricky1
    stresss skrev 2012-07-28 15:57:07 följande:
    Ok, jag är kvinna, jag är ofta i sk mångkulturella områden och har inte råkat ut för det som beskrivs. Som tonåring och ung vuxen har jag råkat ut för en del taskiga attityder från svenska män.

Problemet är att frågan i Ts är lite ledande och även du när du säger att syftet är att undersöka hur männen från MENA beter sig.
    Precis som alla andra människor är dessa individer som beter sig var och en på sitt sätt.
    Ja och det var ju trovärdigt:)

Klart killar från mena-länder har en annan attityd  mot kvinnor, finns väl ingen som tvivlar på det?
  • stresss
    Ricky1 skrev 2012-07-28 16:39:25 följande:
    Ja och det var ju trovärdigt:)

Klart killar från mena-länder har en annan attityd  mot kvinnor, finns väl ingen som tvivlar på det?

Vad menar du?

Klart att man har olika attityder mot kvinnor och mycket annat som är kulturellt betingat.

Och dålig kvinnosyn finns inom alla kulturer. Sen kan det även ta sig olika uttryck beroende på vad man kommer ifrån.

Men jag undrar fortfarande om ni som ojar er över invandrarkillarnas dåliga kvinnosyn någonsin har brytt er om denna frågan, alltså när det inte är kopplad till deras kvinnosyn. Arbetar ni aktivt med er egen kvinnosyn, och motarbetar negativ kvinnosyn så fort det ges tillfälle?

Är ni aktiva feminister?
  • Ricky1
    stresss skrev 2012-07-28 16:57:18 följande:
    Vad menar du?
    Klart att man har olika attityder mot kvinnor och mycket annat som är kulturellt betingat.
    Och dålig kvinnosyn finns inom alla kulturer. Sen kan det även ta sig olika uttryck beroende på vad man kommer ifrån.
    Men jag undrar fortfarande om ni som ojar er över invandrarkillarnas dåliga kvinnosyn någonsin har brytt er om denna frågan, alltså när det inte är kopplad till deras kvinnosyn. Arbetar ni aktivt med er egen kvinnosyn, och motarbetar negativ kvinnosyn så fort det ges tillfälle?
    Är ni aktiva feminister?
    Jag och mina kompisar ser inte svenska kvinnor som legat med en man hon inte är gift med som en hora men samtliga av mina muslimska vänner ser det så. 

Jag har försökt prata med de och det är kulturellt. Sen påverkar islam kvinnosynen där kvinnan klart och tydligt är mindre värd än mannen. 
  • stresss
    Ricky1 skrev 2012-07-28 17:09:59 följande:
    Jag och mina kompisar ser inte svenska kvinnor som legat med en man hon inte är gift med som en hora men samtliga av mina muslimska vänner ser det så. 

Jag har försökt prata med de och det är kulturellt. Sen påverkar islam kvinnosynen där kvinnan klart och tydligt är mindre värd än mannen. 

Ser du några andra kvinnor som horor då?
  • Ricky1
    stresss skrev 2012-07-28 17:16:30 följande:
    Ser du några andra kvinnor som horor då?
    Nej, jag skulle aldrig kalla en tjej för det.
  • lennartsdotter

Nej, jag har aldrig upplevt något liknande. Trots att jag bor i ett mångkulturellt område och när det är varmt springer omkring i bikini. Går lätt och handlar lite mjölk till kaffet i närbutiken (som ägs av en man från MENA-området och där kunderna ofta har samma ursprung) i bara kjol och bikini. Blir aldrig trakasserad.

Svar på tråden Har ni tjejer varit med om detta i mångkulturella områden? Videoklipp finns.