• Mamma200220052011

Bilstol?

Hejsan!

Vad har ni för barnbilstolar till era barn?? Är ju en hel djungel det där. Vi ska nu byta från babyskyddet till en bakåtvänd barnbilstol, men vet inte riktigt vad vi ska köpa. Till våra större barn hade vi Acta Gracos Cosmic men såg att den hade fått dåliga betyg i ett test. Funderar då på Britax Multi-Tech, den hade fått högst betyg. Men är inte plusgodkänd.
    Vår lilla blir snart 1 år, så det känns som det är dags och byta stol nu.

Tacksam för svar.

Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba.
  • Svar på tråden Bilstol?
  • Mamma200220052011
    Sisisisi skrev 2012-07-27 20:54:01 följande:
    Förresten, ni hade väl gamla cosmic. Den nya har fast stödben och är godkänd till 25 kg på alla platser. Har inte läst att den fått dåliga testreslutat? Men det är ju en av de mindre stolarna, funkar ju knappast till 25 kg, men man kan ju alltid köpa en twoway när den är urvuxen
    Japp, vi har den gamla AG Cosmicen. Vi köpte den 2003, så att använda den nu är inte ett alternativ. Vi använde den stolen till våra 2 stora barn tills de blev 4 år, lite mer än 4 år. Då böt vi till en bältesstol till dem.
    Vill inte byta mitt i sas, utan ska köpa en stol nu som ska räcka tills dottern är 4-5 år och sen byta till en bälteskudde då.

Googlade om AG Be logic, den hade ju tyvärr fått dålig kritik iom att den har kemikalier i sig. Och hade bara fått 20 poäng och alla andra stolar 70-80 poäng.
    Britax Multi-Tech II som vi funderar på är ju godkänd till 25 kg. Någon som har en sådan? Vad tycker ni?
    Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba. <3
  • Dr Mupp
    Mamma200220052011 skrev 2012-07-27 20:43:28 följande:
    Räcker den till 25 kg? Det är ju det vi vill ha, inte så att man måste byta mitt i. Det gjorde vi inte med de andra 2, utan vi böt till en bälteskudde när de var över 4 år (som rönen var då).
    Ja, sonen växte ur stolen på längden när han var 122 cm lång och sex år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sisisisi

Jag har multitechen och är väldigt nöjd. Den är enkel att montera, rymlig på bredden, barnet sover bra i den... Nackdelar är att den är bred, tar ganska mycket plats i bilen och inte ger jättebra benplats. Den blir urvuxen lite för tidigt så vi kommer att byta till en större bakåtvänd, britax twoway, snart. Sonen har precis fyllt 4 år, är 109 cm och kan ha MT ett par månader till bara.

Skulle jag köpa bilstol till en bebis nu skulle jag välja britax maxway, den funkar lite längre än MT, passar bra till både bebisar och 4/5-åringar. 

• Mamma200220052011
    Sisisisi skrev 2012-07-27 22:29:32 följande:
    Jag har multitechen och är väldigt nöjd. Den är enkel att montera, rymlig på bredden, barnet sover bra i den... Nackdelar är att den är bred, tar ganska mycket plats i bilen och inte ger jättebra benplats. Den blir urvuxen lite för tidigt så vi kommer att byta till en större bakåtvänd, britax twoway, snart. Sonen har precis fyllt 4 år, är 109 cm och kan ha MT ett par månader till bara.

Skulle jag köpa bilstol till en bebis nu skulle jag välja britax maxway, den funkar lite längre än MT, passar bra till både bebisar och 4/5-åringar. 
    Jag ska kolla upp den, maxway. Vill inte byta som sagt när man väl har köpt en stol.
  • Mamma200220052011

Ja, men Max Way verkar ju perfekt!! Hittade en super fin färg också, Elena.
    Och den är plusgodkänd också. Och verkar ju vara mera rymlig än Multi Techen.

• LiLoLaLa
    Mamma200220052011 skrev 2012-07-27 20:42:20 följande:
    Maxi Cosi mobi hur är den när barnet sover? Åker inte huvudet framåt då? Den hade inget huvudstöd såg jag.
    Men vi funderar på den med.
    Det går att vinkla stolen medan barnet sitter i. Vi har den i baksätet och den som sitter brevid barnet i baksätet kan lätt ändra lutningen på stolen under bilfärden om barnet somnar, så att barnet sitter bra och sover.

Hämtat från nätet:  "Maxi Cosi Mobi:  Den största fördelen med Maxi Cosi Mobi är att man med ett handtag under sitsen kan luta stolen i fyra olika lägen under färd, perfekt då barnet har somnat.

http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol
  • LilaRos

Vi har en multitec till stora killen på 2,5 och har precis köpt en hiway till lillen, den är även +testad! 2,5 åringen får precis platts i den nya stolen så den räcker ju inte lika länge..

• Mamma200220052011

Multi techen är inte plustestad så den kommer vi inte köpa. Vi var och tittade på stolarna idag och det blir nog en Britax Max Way. Men även Britax Highway II är intressant. Men det blir nog en max Way.

Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba.
  • Mamma200220052011
    Sisisisi skrev 2012-07-28 21:19:37 följande:
    Mt är ju en kombistol så den kan inte plustestas därför...
    Okej. Nej det är ju en bakåtvänd vi vill ha. Sen när dottern ska åka framåt byter vi till en bältesstol.
  • LilaRos

Vår stora grabb på 2,5 sitter tight, precis att det går att knäppa bältet i hiway. Han är 94cm lång och väger 17kg. Så knubbiga barn kan inte sitta i den tills det är dags att vända utan då får man köpa en ny bakåtvänd stol. Kan vara bra att veta :)

Svar på tråden Bilstol?