• AC32

Gör pappan fel?

MIn kille har precis diskuterat med sitt ex om underhållet igen.
    Eller diskuterat & diskuterat....han pratar & hon tjurar

Här är fakta:

Min kille betalar totalt 2700:- till mamman varje månad för två killar 6 & nio år gamla.

De har delad vårdnad & barnen är skrivna hos mamman.

1 natt i veckan (vardag) samt varannan helg är bestämt att barnen ska vara  hos pappan ( = 8nätter)

Därutöver har pappan dem så mycket han bara kan för sina arbetstider, totalt brukar det landa på ca 12 nätter /månad           

Mamman har båda barnbidragen.

Mamman jobbar 75% & är hemma minst 3 dagar / vecka ( även nu när barnen börjar skolan)

Pappan sliter som ett djur , jobbar många gånger från 06-18, därav kan ha inte ha barnen VV, ca 50 -60timmar /vecka

Jag hjälper till så mycket som möjligt så vi kan ha barnen mer genom att hämta & lämna på skolan osv ( jag jobbar som resande & kan tyvärr inte jämt)  

Från och med 1 Augusti börjar båda barnen skolan & fritids blir mindre/billigare.

Pappan (och jag) köper en hel del saker till barnen. Cyklar, betalar frisör, delar på simskola, fotboll, karate & andra aktiviteter.

Första frågan: Kan mamman vara glad för att hon har en pappa som har barnen så mycket han kan, ger dem saker & hjälper til att betala fritidsaktiviteter?

I AUGUSTI ska pappan ha barnen 15 nätter, varav 10 är bortrest på semester

Mamman protester vilt mot att pappan inte vill fortsätta betala 2700:-/månad.

1) ska han betala underhåll till henne när han tar med barnen på semester?

2) Pappan vill dra av för de dagar de faktiskt är hos honom (1/40 av bidraget) = ca 700:-/månad

I höst ska mamman åka på semester 1 vecka med sin kille  - pappan vill inte betala underhåll för denna veckan då barnen är hos honom....

Mamman påstår att det finns massa regler för att få dra av för umgänge

1) det måste vara flera dar på rad   - JA, 5 dar på rad eller 6 nätter / månad  - eller?

2 ) det gäller bara de dagar utöver det antal (8dagar) som är bestämt - enligt FK är det så gällande underhållsstöd, men detta gäller ju underhållsbidrag ?  - eller?

Kan nån förklara varför pappan först ska betala mamman 2700:-/ ¨månad & sen betala för barnen 1 gång till när de är här ca 12dar/månad?

Jag fattar det inte helt enkelt?

Vad har mamman för rättigheter att protestera?

Har pappan rätt eller fel?

Nämnas kan att han tänkt dra ner till totalt 2000:-/månad ( 1000kr / barn) - alltså fortsätta betala, men få lite mer pengar över till barnen när de är här.                               

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-26 21:23
    Glömde nämna att enligt FK uträkning hur mycket underhållsbidraget ska vara så blir det 1219 kr / barn.

• Svar på tråden Gör pappan fel?
  • Anonym

Självklart så kan pappan göra avdrag på alla dygn som barnen bor hos er. Det finns särskilda blanketter på fk att ansöka med. Ni kan även ansöka om nettoberäkning på underhållet så blir avdraget samma varje månad.

• AC32

Nettobidrag gäller för underhållsstöd, alltså det som betalas av FK om pappan inte det han ska.

• jådåsåatt

Är det inte bättre att han jobbar mindre så att han kan ha barnen vv och strunta helt i underhållet?

• AC32

Jo, det vore naturligtvis det bästa; men om han ska ha kvar sitt nuvarande jobb så är det de tider som gäller.

Han har alltid jobbat så mycket, när han & mamman var familj för att ha råd med hus, 2 barn & att hon inte jobbar heltid.

När han blev själv för att ha råd med hus, barn & underhåll.

När vi flyttat ihop , för att ha råd med hus, barn, underhåll + att ha barnen nästan halva tiden sjäv.

Han kör lastbil & kan inte bara gå hem klockan 16, utan måste ju "köra" hem & då blir det 12 timmars arbetsdagar.       

• SupersurasunkSara

Eftersom minimiunderhållet är (för två barn)  kr så betalar han mer än han måste. Har han råd med detta är det kanonbra, båda ska ju bidra utefter förmåga.

Har han barnen 5 dagar på raken eller 6 dagar eller fler oregelbundet (vilket han har varje månad iom att han har 8 dagar) har han rätt att dra av 1/40 del JA. Detta är inget att diskutera, finns att läsa på fk´s hemsida.
    I ert fall skulle det bli 67,5 per dag dvs en 'normalmånad' med 8 dagar totalt 540 kr.

Han behöver eg inte bekosta något annat till barnen mer än det som går åt när de är hos er. Det är jättebra att han vill och kan, men han måste inte. Dvs, har de en dom på något annat så är det ju domen som gäller så klart.

Ge mamman fakta svart på vitt bara och så gör ni som ni har sagt. Hon har inget att sätta emot eftersom hon har fel.

• Anonym

En riktig pappa har sin barn halva delen av tiden enligt mig. Då hade han ju sluppit ha denna diskussionen också .

• SupersurasunkSara

Läste inte så noga ser jag, pappan måste betala minst 1273 kr per barn om det går via Fk, men han kan däremot begära prövning av sin betalningsförmåga och därigenom kanske få betala mindre. De går dock 2 år tillbaka i tiden och kollar inkomst. MINDRE än så kan han inte betala om han inte har dom på att mammans betalningsförmåga är så pass att hon ska betala mer så att säga.
    Enklast när det trasslas är att ta det via FK, då får mamman (barnen) pengarna från FK den 20 varje månad och pappan får betala in till FK istället, den summa som FK anser att han kan betala.

Han har ändå rätt att göra avdrag från detta om han har barnen mer än enligt ovan angivna regler om jag inte tar helt fel, iaf så fick mina barns far dra av (hela 173 kr -)) då han hade barnen mer än varannan helg. Det var dock lite andra regler då.

• FuckGoggleAskMe

"Kan mamman vara glad för att hon har en pappa som har barnen så mycket han kan, ger dem saker & hjälper til att betala fritidsaktiviteter? "

Jo, visst kan hon. Fast inte ar det sjalvklart att hon borde.
    Det borde daremot vara helt naturligt att en foralder tar hand om sina barn sa mycket den kan, (ung. 50% av tiden) att foraldern ger sina barn saker och betalar for fritidsaktiviteter.
    Dessutom borde det vara naturligt att en foralder betalar ung. 50% av barnets kostnader, efter formaga. Gor en budget for barnen, inkomster och utgifter, och kolla vad som verkar rimligt att betala.

Pappan jobbar som attans, men kommer det barnen till godo i form av pengar? Om han jobbade mindre skulle han i alla fall kunna ge dem mera tid.     

"Vad har mamman för rättigheter att protestera?"

Alla rattigheter - det ar fullt lagligt att protestera. Ni har ocksa ratt att protestera.  

• AC32

De 2000:- han har tänkt att betala i fortsättnignen är ju sin vanliga summa 2700kr minus avdrag för umgänge ( 12 dagar x ca 60kr)

Det finns inga domar osv mot pappan.

Men 1273 kr som minimum, får man dra av för umgänge på detta belopp?

2 barn a 1273 min /  månad - umgänge 12dagar x ca 60kr = 1806 kr/månad ( = 900kr/ barn)

Han är ingen dum pappa, utan tycker bara att det var skillnad förut när han verkligen inte kunde ha barnen mer än varannan helg, men nu när han har dem 12-14 dagar / månad tycker han att de pengarna han betalat för barnen hos mamman vill han betala för barnen hos sig själv istället.

Det handlar mest om att han faktiskt betalar dubbelt, först betalar han för barnen hos mamman & sen betalar han för barnen hos sig själv?

Varför tycker mamman att han ska betala för barnen när de inte är där?, hennes kostnader minskar ju en hel del när barnen är där 10 dagar mindre / månad ( i alla fall de rörliga kostanderna)   

• AC32

Pappan betalr alltså underhåll, detta går ej via FK, alltså kan han inte fylla i nån blankett öfr umgängesavdrag där då detta gäller underhållsstöd, ej underhållsbidrag.

• AC32

Mamman jobbar helger, ca 1 / månad tror jag , lördag 10-14, söndag 10-14.

• SupersurasunkSara

Har för mig att om pappan har 12 dagar eller mer ska inget underhåll alls betalas ut. Men det vet jag inte säkert.

Ja, mina barns far fick dra av för den v han hade barnen, men det var länge sen så det kan ha ändrats nu. 

Enklast låter det som ifall ni kan synkronisera du och din sambo så att ni har barnen varannan v, eller kanske 2 v i stöten så slipper ni tjafset.

Om han betalar 1273 kr/barn är det 31,83 per dag och barn han får dra av. Alltså totalt 764 kr/ månad.
    (1273/40= 31,825 x 12 = 381,9 x 2 = 763,8)

Svar på tråden Gör pappan fel?