Gör pappan fel?
MIn kille har precis diskuterat med sitt ex om underhållet igen.
Eller diskuterat & diskuterat....han pratar & hon tjurar
Här är fakta:
Min kille betalar totalt 2700:- till mamman varje månad för två killar 6 & nio år gamla.
De har delad vårdnad & barnen är skrivna hos mamman.
1 natt i veckan (vardag) samt varannan helg är bestämt att barnen ska vara hos pappan ( = 8nätter)
Därutöver har pappan dem så mycket han bara kan för sina arbetstider, totalt brukar det landa på ca 12 nätter /månad
Mamman har båda barnbidragen.
Mamman jobbar 75% & är hemma minst 3 dagar / vecka ( även nu när barnen börjar skolan)
Pappan sliter som ett djur , jobbar många gånger från 06-18, därav kan ha inte ha barnen VV, ca 50 -60timmar /vecka
Jag hjälper till så mycket som möjligt så vi kan ha barnen mer genom att hämta & lämna på skolan osv ( jag jobbar som resande & kan tyvärr inte jämt)
Från och med 1 Augusti börjar båda barnen skolan & fritids blir mindre/billigare.
Pappan (och jag) köper en hel del saker till barnen. Cyklar, betalar frisör, delar på simskola, fotboll, karate & andra aktiviteter.
Första frågan: Kan mamman vara glad för att hon har en pappa som har barnen så mycket han kan, ger dem saker & hjälper til att betala fritidsaktiviteter?
I AUGUSTI ska pappan ha barnen 15 nätter, varav 10 är bortrest på semester
Mamman protester vilt mot att pappan inte vill fortsätta betala 2700:-/månad.
1) ska han betala underhåll till henne när han tar med barnen på semester?
2) Pappan vill dra av för de dagar de faktiskt är hos honom (1/40 av bidraget) = ca 700:-/månad
I höst ska mamman åka på semester 1 vecka med sin kille - pappan vill inte betala underhåll för denna veckan då barnen är hos honom....
Mamman påstår att det finns massa regler för att få dra av för umgänge
1) det måste vara flera dar på rad - JA, 5 dar på rad eller 6 nätter / månad - eller?
2 ) det gäller bara de dagar utöver det antal (8dagar) som är bestämt - enligt FK är det så gällande underhållsstöd, men detta gäller ju underhållsbidrag ? - eller?
Kan nån förklara varför pappan först ska betala mamman 2700:-/ ¨månad & sen betala för barnen 1 gång till när de är här ca 12dar/månad?
Jag fattar det inte helt enkelt?
Vad har mamman för rättigheter att protestera?
Har pappan rätt eller fel?
Nämnas kan att han tänkt dra ner till totalt 2000:-/månad ( 1000kr / barn) - alltså fortsätta betala, men få lite mer pengar över till barnen när de är här.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-26 21:23
Glömde nämna att enligt FK uträkning hur mycket underhållsbidraget ska vara så blir det 1219 kr / barn.