• Planer för Juni

Tips och råd vid flaskmatning.

Nu lägger jag ner amningen, det fungerar inte.

Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Vilka flaskor är bäst? De i glas? Med eller utan ventil?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Blandar ni i uppkokat vatten i 40 grader eller i kokande vatten?

Kan jag använda vattenkokarn, eller ger den avlagringar?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

• Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.
  • Sweet life
    Smam skrev 2012-08-12 20:59:29 följande:

Vi köpte den första gången för det var slut på alla andra sorter, så vi har helt enkelt fortsatt med den. Semper magdroppar gav vi ett tag, slutat gett nu och det funkar bra. Kör Minifom bara för han sväljer luft. 

Minifom är skit, placebo... Och innehåller parabener. Minifom är förbjudet att sälja till spädbarn i många länder i världen på grund av just parabenerna och att det inte har någon bevisad effekt, men inte i Sverige.

Du tycker att man måste koka vattnet vid kommunalt vatten pga. möjliga bakterier. Att ge minifom kan leda till större skada än lite bakterier i vattnet.
  • Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-13 08:05:48 följande:
    Sa läkaren verkligen att kolik beror på det?!?
    Läkaren sa att kolik har man inget bevis för, men eftersom att fler och fler barn drabbas av kolik samtidigt som att deras tarmflora har blivit försämrad med åren i samma takt så är det inte omöjligt. Hon höll f.ö. på att forska på ämnet. Så jag ser fram emot att läsa rapporten sen när den är klar om hon kommit fram till nått samband..
  • Sweet life
    any19877 skrev 2012-08-13 08:10:26 följande:
    Vad tycker ni om sempers magdroppar? Borde man fe de till barn?
    Absolut, probiotika är bra för alla. lactobaciller är inte skadligt och Simons mage har blivit betydligt bättre sen han började få dom och vi märker skillnad direkt om vi missat någon dag.
  • Skit i det du
    any19877 skrev 2012-08-13 08:10:26 följande:
    Vad tycker ni om sempers magdroppar? Borde man fe de till barn?
    Vi gav både det och minifom men inget hjälpte..
    Funkar på en del bäbisar andra inte..
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • any19877

Va bra;) vi var nämligen på barnakuten igår och det visade sig att min lilla kille var förstoppad;( han hade jätteont i magen och var vaken hela natten. På akuten gjorde de ingenting. Nu får vi se om dropparna hjälper då.

• Skit i det du
    any19877 skrev 2012-08-13 08:16:39 följande:
    Va bra;) vi var nämligen på barnakuten igår och det visade sig att min lilla kille var förstoppad;( han hade jätteont i magen och var vaken hela natten. På akuten gjorde de ingenting. Nu får vi se om dropparna hjälper då.
    olja då i ersättningen?

Det fick vi ge alltid..
  • Sweet life
    Om han inte får ut det så kan man hjälpa till med febertermometern. Det fick vi göra på Simon förut innan vi började med magdroppar och lemolac. Man måste dock föra in termometern längre än man tror, men det hjälper verkligen..

Ett annat tips från barnläkare är att blanda mer vatten i ersättningen och istället ge fler mål. Eftersom vatten är lösande, även blanda i lite rapsolja i ersättningen.
  • Skit i det du
    any19877 skrev 2012-08-13 08:21:49 följande:
    Visste inte ens att man kunde göra det. Olivolja? Hur mycket då?
    En skvätt, beror på hur mycket du ger.

Vi hällde nog i 1-2 matskedar på 300 ml tror jag.

Vi körde med olivolja också, just vår son brydde sig inte om den ev. smakskillnaden.
  • lawa
    Sweet life skrev 2012-08-13 08:06:38 följande:
    Minifom är skit, placebo... Och innehåller parabener. Minifom är förbjudet att sälja till spädbarn i många länder i världen på grund av just parabenerna och att det inte har någon bevisad effekt, men inte i Sverige.
    Var kan man se att Minifom innehåller parabener? Vilken typ av parabener rör det sig om (metyl-, propyl- etc)?

Ur FASS:
    Minifom

Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

• lawa
    lawa skrev 2012-08-13 08:59:07 följande:
    Var kan man se att Minifom innehåller parabener? Vilken typ av parabener rör det sig om (metyl-, propyl- etc)?

Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

Utan att veta säkert tror jag att man har ersatt parabener med de andra konserveringsmedel som listas ovan...
  • Sweet life
    lawa skrev 2012-08-13 08:59:07 följande:

Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

Ur FASS:
    Minifom

Orala droppar 100 mg/ml

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten

Är inte dessa parabener?
  • lawa
    Sweet life skrev 2012-08-13 09:05:35 följande:
    Ur FASS:
    Minifom
    Orala droppar 100 mg/ml

Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten

Är inte dessa parabener?
    Det visste jag inte i så fall. Du menar att det finns parabener som inte heter -paraben? Jag är ingen expert på parabener...
    Jag har läst att man har tagit bort propyl- och butylparaben ur produkten (hittar bara en norsk sida: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82432.aspx)
  • lawa
    lawa skrev 2012-08-13 09:19:17 följande:
    Det visste jag inte i så fall. Du menar att det finns parabener som inte heter -paraben? Jag är ingen expert på parabener...
    Jag har läst att man har tagit bort propyl- och butylparaben ur produkten (hittar bara en norsk sida: www.legemiddelverket.no/templates/InterPage__...)
    Ja, du har nog helt rätt. Det är andra namn bara. Då har jag lärt mig något nytt.
  • Liteniapril

Har man ett sk kräkbarn ska man inte ha olja i maten. Gör tydligen kräkningarna ännu värre (fick det som tips av bvc, men pratade med barnläkare som avrådde oss från det). Däremot kan man testa att ge vatten mellan måltiderna. Annars kan man ge dem lactulos (har vår tjej haft dagligen i flera månader) och skulle det bli tvärstopp finns alltid microlax.

Vad gäller att ta tempen eller inte för att hjälpa till, så finns det annars en pysventil som windi tillverkar. De är mer skonsamma än temp och används främst för att släppa ut gaser, men även bra som "bajshjälp"...

• emilyh
    Vi hade samma problem med vår lilla kille..han försökte bajsa hela hela tiden, men det gjorde för ont på han, stackarn. BVC rådde oss till att ge han Baby Semp Bifidus. Vi åkte också in till akuten, han fick knappt i sig nån mat alls, och där fick vi en dos lavemang och sen skrev dom ut Lactulose till han. Det satte fart på magen :) Vi har testat att dra ner på mängden både av Bifidus och Lactulose för att se om han kan må bra i magen utan nåt av de där tilläggen, men han blir trög direkt. Så nu kör vi på det här!
  • Liteniapril
    emilyh skrev 2012-08-19 13:08:14 följande:
    Vi hade samma problem med vår lilla kille..han försökte bajsa hela hela tiden, men det gjorde för ont på han, stackarn. BVC rådde oss till att ge han Baby Semp Bifidus. Vi åkte också in till akuten, han fick knappt i sig nån mat alls, och där fick vi en dos lavemang och sen skrev dom ut Lactulose till han. Det satte fart på magen :) Vi har testat att dra ner på mängden både av Bifidus och Lactulose för att se om han kan må bra i magen utan nåt av de där tilläggen, men han blir trög direkt. Så nu kör vi på det här!

Förvisso tycker jag att Semper magdroppar gör hennes mage mindre spänd, men upplever inte att det påverkar "utdriften". Vi försökte också dra ner på lactulosen för ett tag sedan och det blev katastrof!!! Så efter återbesöket på neo så fick vi höja dosen, eftersom hon inte kunde bajsa utan att vi stimulerade tarmen (med pysventil). Så vår lilla tjej på 6 månader (5kg tung) får hela 10ml lactulos och äntligen(!!!) bajsar hon på egen hand igen

Ok, mkt bajsprat, men så skönt att slippa "gräva" henne i rumpan för att få ut det
  • juliaannaeva

Jag har mam flaskorna! Hur bra som helst :) jag häller bara upp kallt vatten i flaskorna! Sen i mmed pulver och skakar! Värmer sedan på 30 SEK i micron :) på natten går jag bara upp och värmer!
    Ska tillägga att vi har kommunalt vatten :) brukar göra oordning 4 flaskor varje morgon :) när vi är ute har jag antingen tetra eller med en flaska i kyl väska :)

Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.