• Maroschka

Färga bort rött hår?

Jag har just nu en brunröd färg, typ åt kopparhållet. Ganska mycket rött. jag är nu lite less och ville bara göra det enkelt brunt men inte alltför mörkt. Fungerar det att lägga i en brunfärg bara eller måste jag bleka det innan? Jag vill helst slippa gå till frisören och lägga ut tusentals kronor men samtidigt är det kanske bättre än att förvärra allt.
    Någon som färgat från rött till någon mellanbrun färg? 

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Färga bort rött hår?
  • plastkotte

Japp, jag har gjort det flera gånger. Brukar bara köpa den färgen jag vill ha och det funkar. Bleker aldrig håret om det inte är så att jag vill ha en ljusbrun tex för att få bort röda pigment. Men när det är mellan/mörkrbrun så behöver du inte bleka. Många bruna hårfärger innehållet röda pigment, men köp en kall brun så brukar det bli bra.

• Maroschka

Ehh...en kall brun. Hur vet jag att det är en kall brun?

Låte ju som att det gått bra för dig så jag får väl prova. Vad händer om jag tar en för ljus brun? Bara det nite bli typ brunorange eller nåt.

Vilket märke är bra vad gälle hårfärger? 

• plastkotte

Här står lite om kalla och varma färger med lite bilder frisorska.se/haarfaerg.html

Det blir inte oranget så länge du inte köper en färg som är ljusare än din hårfärg idag. Dvs försöker du lägga i en väldigt ljusbrun i ett mörkrött hår så kommer det nog bli oranget.

Jag brukar aldrig direkt kolla märken när jag köper, det enda jag inte köper är såna där märken som kostar 50 spänn.

• MissEofc

Hällde i mellanblond färg i mitt (i ljuset sett) rubinröda hår och fick nån blandning av blond/röd/brun så för mig blev det inte oranget :) Blev riktigt snyggt så borde bli bra för dig om du tar en brun färg :)

• Maroschka

Har varit och köpt färg idag. Ska väl ge mig på det någon gång i helgen. Håll tummarna :)

• Maroschka

Oj nu har jag den ute i bilen så jag vet inte vad färgen heter men det var någon lite mörkare brun. Hon sa att det röda kommer lysa igenom tillslut när man tvättat för många gånger men då tänkte jag att man kanske kunde köra en sån färgbomb från Revlon

• Lea2016

Hej! Rekommenderar att kolla länkarna så får du en förklaring om färger och kalla och varma nyanser som är bra att ha med sig om du ska köpa färg och färga hemma.

Ljus akblond kan du ta på obehandlad mörkt hår och får då en kall ljusbrun färg men om du som jag har färgat hår sen tidigare bör du bleka håret speciellt i längderna för det är svårast att få bort det röda annars.

Mitt hår var mörkbrun/ rött i längderna och brun upptill och nu har jag en kall ljusbrun och mellanbrun ombre färg och kunde inte vara nöjdare.

Tog först mood 105 ultra blond extra i längderna från hakans höjd och ner (har väldigt långt hår ner till naveln och ganska tjockt hår) väntade 45 min.

Skölj av och lägg i efterbehandling som tar bort så mkt röda /gula pigment som möjligt. Torka torr med hårtork och lägg i blond från loreal exellance nr 7 vänts 30 min sen massera hela håret ända till rötterna. Väntade 2-5 min och skölj. Håret blir mörkare under värkningstiden men sen blev det underbart.

Lycka till! :)

Svar på tråden Färga bort rött hår?