Nell skrev 2012-07-27 12:54:07 följande:
Marsvin ska aldrig under några omständigheter ha salt-, kalk- eller mineralsten. Det skadar njurarna. De ska heller inte ha något slags tillägg i vattnet, ex. c-vitaminsbrus. Det är fullkomligt onödigt, går ur vattnet på korttid och misstänks även det skada njurarna.
Att ha marsvin ihop med kanin är absolut inte att rekommendera, de talar olika språk och har mycket svårt att förstå varandra. Kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur och lever (i naturen) i egna bohålor, inte tillsammans med andra (däremot med kontakt med andra) kaniner. I och med att kaniner har egna bon är de även ofta revirhävdande och riskerar skada marsvinen om de hävdar revir mot dem. Marsvin har i princip inga möjligheter att försvara sig annat än att fly, självfallet kan de bita tillbaka men mot en sparkade kanin är det inte mycket av ett försvar. Dessutom är kaniners naturliga bakterieflora skadlig för marsvin (och somliga andra djur), bland annat har de bordetella bronchiseptica naturligt vilken är en bakterie vilken kan orsaka lunginflammation hos marsvin. Risken för det är dock mycket liten. Marsvin och kanin i samma bur är således ytterst opassande.
Det allra viktigaste i ett marsvins foderstat är hö. Grönsaker skall täcka marsvinets behov av vitaminer och mineraler. Marsvin äter så mycket de orkar, generellt sätt slänger de inte i sig grönsaker (eller annan mat) bara för att det finns där (vilket ju kaniner ofta har en tendens att göra). Testa lite själv vilken mängd som passar för dina marsvin, jag ger mina så att de äter upp merparten på ca 15 minuter men oftast har de lite kvar efter den tiden som de äter senare eller som jag får plocka ut. Till två marsvin skulle jag exempelvis ge 1 "lagom stort" (varken stor eller litet alltså, mittemellan) blad vitkål, ca 4 broccolibuketter, ca 4 blomkålsbuketter och en stjälk stjälkselleri. Frukt bör endast ses som godis då de sällan har samma näringsvärde som grönsaker samt ofta är syrliga vilket kan ge munsvamp.
Bra grönsaker är: kål av olika sort, blomkål, broccoli, stjälkselleri, kålrot, paprika (OBS! inga stora mängder paprika pga syrligheten), morot (bra tuggmotstånd men inte det mest näringsrika) exempelvis. Någon typ av kål är en bra grund. Tänk på att introducera nya grönsaker försiktigt, gäller även gräs, maskrosblad, rölleka och annat du hittar i naturen. Om marsvinen lämnar mycket grönsaker, plocka ur dessa så att de inte ruttnar i buren (tror självklart att du förstår det själv, men nämner det när jag ändå är igång) och ge lite mindre nästa gång, du hittar snart en balans! Mina 18 marsvin får dela på ca 4 liter grönt om dagen.
Pellets eller liknande är bra för växande marsvin, att tänka på är att fiberhalten skall vara hög och fett- och kalciumhalten låg. Marsvin bör inte få några större mängder pellets (eller havre, kornblandning, hästmüsli eller vad man väljer att ge) annat än hos just växande marsvin. Marsvin som växer bör ha obegränsad mängd kraftfoder för att växa ordentligt och stabilt, vuxna marsvin kan få ca 1 msk dagligen. Mina honor som inte är dräktiga eller går med ungar får rabbit royal som jag är riktigt nöjd med, men det innehåller ringblomma som har aborterande effekt samt är tämligen mjukt vilket vi märkt har haft negativ effekt på våra ungar (dock endast positiv, såvitt vi kunnat se, effekt på vuxna marsvin). Dräktiga honor och ungar har fått en blandning som vi satt ihop själva med c-vitaminsberikad pellets, havregryn och kli. Finns ett pellets som heter Oxbow som säljs hos veterinär och i somliga djuraffärer, det rekommenderas varmt på diverse forum och av en hel del uppfödare/omplacerigshem och så vidare. Min erfarenhet av oxbow är dock negativ, marsvinen har inte tyckt om det och alla marsvin som haft urinsten har under tiden ätit just oxbow (efter foderbyte har problemen försvunnit). Jag föredrar i så fall kornblandningar.
Saltstenen är borttagen! C-vitamin har vi köpt. ZOO-affären sade att man kan droppa den på maten?
Jag har hört så olika om detta med kaniner och marsvin. Som det ser ut nu så har ju marsvinen även varandra och jag har inte sett någon som helst revirhävdande tendens hos kaninen. De är uppvuxna tillsammans. Det är en dvärgkanin av liten typ. Alltså en riktigt liten kanin.
Nu växer ju marsvinen så därför är det väl bra att vi ger kraftfoder men de verkar inte vilja ha? Vad jag sett så äter de bara grönsakerna, grönfodret och höet. Den enda som äter upp marsvinskraftfodret är kaninen.....och då har vi testat att ta ut kaninen så det är inte så att han skrämmer bort dem från fodret.
Tack för råden om grönsaker! De mängder du anger stämmer rätt bra med det jag gett så det var skönt att jag inte var helt fel ute. :)