• marixma

Behöver jag båda försäkringarna för min son?

Hej på er! Vore jätteglad om nån kunde hjälpa mig.

Min son är försäkrad via IF sen han var några månader gammal.Tror den kostar runt 1000 kr per år. Jag har precis skaffat mig ytterligare en försäkring på honom via Facket, medlemsbarn.

Behöver jag båda försäkringarna? Om inte, vilken ger bästa skydd? Villkoren är ju hur långa som helst, så jag tänkte om det finns nån här som har erfarenhet? 

Gäller min försäkring via Facket, även om jag skulle bli uppsagd/säga upp mig från mitt arbete?

Tacksam för snabba svar, betalning förfaller om några dagar.

• Svar på tråden Behöver jag båda försäkringarna för min son?
  • Bättan

Vad händer ifall du byter jobb till en annan bransch och annat fackförbund? Jo i värsta tänkbara fall står din son oförsäkrad. Ett bolag kan tacka nej (ifall det har hänt något).När du ansöker om en ny försäkring. Med andra ord, Behåll IF.

• Tant Blå

Farligt att byta. Då kan det nya bolaget frånsäga sej sjukdomar/skador som kan spåras till att ha uppkommit innan man försäkrade i nya bolaget.

• doggy

Tog oxå medlemsförsäkring på mina barn för ett tag sen , jag har dom även försäkrad sen dom föddes via trygg hansa o kommer så ha , min ena son fick ep när han var 6 år o det gav bra pengar o underlättade mycket för den inkomst vi förlorade när vi var hemma med honom i tre mån o dessutom finns det ett bra sparande till honom nu till han blir äldre ! Är lite andra villkor på medlemsförsäkringen oxå än trygg hansa ! Skulle vi ta bort den o jag byter jobb så kommer jag inte kunna få igenom ersättning som har med ep att göra på en ny försäkring.

• marixma

Åh tack snälla för era svar. Jag behåller IF. Har varit nöjda med dom hittils, fick en utbetalning när min son låg inlagd på sjukhus i 2 dagar, utan nåt krångel.
     Avslutar medlemsbarnsförsäkringen via Facket istället. Har tyvärr inte råd att ha två försäkringar, då jag 50%

Tack snälla för era snabba svar.

/M    .

• MrsMcC

De försäkringar du tecknar hos Folksam via facket är generellt sett de mest fördelaktiga du kan få. Där är väldigt få problem med dem eftersom Folksam är måna om sina kollektiva försäkringskunder. 

Självklart förlorar du inte skyddet om du byter branch! Skulle du går ur facket får du en förfrågan från Folksam om du vill fortsätta försäkringen på egen hand, men då till ett dyrare pris än du betalar som medlem. 

• marixma

Hmm... Kanske ska ringa och prata med Folksam imorgon då? Har inte hunnit avsluta det än.

Svar på tråden Behöver jag båda försäkringarna för min son?