• lovegivespower

Går du in med skor på hemma hos folk?

Ja som rubriken lyder...

Går du in med skor hos folk? Det verkar hända då jag stött på det två gånger under sommaren..Jag tycker det är HEMSKT! Skulle aldrig göra det hos någon annan. Inte hemma hos mig själv heller!! Gör ni det?

Ha en fortsatt trevlig sommar!!! Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går du in med skor på hemma hos folk?
  • Dripknot

Privat- nej. I jobbet- ja. Är det regnigt/slaskigt ute tar jag på mig blåa tossor. Oftast när jag är hemma hos folk och jobbar så är det bråttom, så tid för att ta av och på skor finns inte. Sysslar jag däremot med installationer så tar jag av mig skorna hos de flesta utom hemma hos dem som har skitigt hemma.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Tow2Mater
    citygirl skrev 2012-07-27 21:47:37 följande:
    Hur städar ni som går in /har folk med skor på hemma hos er? Hur kan det nånsin blir rent hos er? Har ni aldrig barn som leker på golvet? Hur tänker ni att barnen ska leka om det gås in med skor på, man vet ju aldrig var folk har varit?
    Jämfort med när pojken kryper over golvet i mataffären känns det inte så farligt :)

• Johan70

Nej, kutymen i Sverige är ju att man tar av sig skorna när man kommer in i tamburen hos någon. Det har väl att göra med våra vintrar och att man inte vill dra in massa slask och grus i bostaden, men följs normalt även under sommarhalvåret.

I länder med varmare och torrare klimat, där man inte blir lika smutsig om skorna större delen av året, kan det finnas skäl för andra sedvänjor.

• Johan70

Om man vill ha skor på sig för att det passar till ens outfit, så får man väl ha med sig inneskor i en påse alternativt ha galoscher på sig när man kommer. Så det så.

• Biffus

Hemma gör jag det ibland. Om jag bara ska gå några meter in i huset (t.ex. in på mitt rum och hämta något), varför ska jag behöva sätta mig och knyta upp skorna?

Hos andra gör jag det inte- så vida de inte säger att jag inte behöver ta av mig skorna eller om de själva gå in med skorna. Det har väl hänt en gång i mitt liv att jag gått in med skorna hos någon, kanske inte ens det. 

• Cogito ergo sum

Tar med skor om jag ska hem till någon. Går gärna med skor hemma med..trivs inte att springa i strumplästen.

• LunaLunatic

Nej men min mor gör det hos mig. Stör mig något otroligt och hjälper inte att säga till Skrikandes

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Åsa

Normalt inte eftersom jag inte tillhör överklassen och det är vanligast i mitt umgänge att ta av skorna
    Men är jag inbjuden till någon där jag aldrig varit och inte riktigt vet vad man kan ha för hemkultur händer det att jag tar med inneskor/-tofflor för att gardera mig. Om jag  skulle bjudas på cocktailparty i något tjusigt representationshem någon gång får jag väl ta med tjusiga pumps i påse

• The Ultimate Grizzy

Till vardags tar jag av mig skorna hemma hos folk, men inte alltid på fest, i alla fall inte på sommaren när man springer ut och in. 

• sextiotalist
    Åsa skrev 2012-08-16 00:23:32 följande:
    Normalt inte eftersom jag inte tillhör överklassen och det är vanligast i mitt umgänge att ta av skorna
    Men är jag inbjuden till någon där jag aldrig varit och inte riktigt vet vad man kan ha för hemkultur händer det att jag tar med inneskor/-tofflor för att gardera mig. Om jag  skulle bjudas på cocktailparty i något tjusigt representationshem någon gång får jag väl ta med tjusiga pumps i påse

Det räcker med att du blir bjuden till ett ganska vanligt hem så är det dags att ta med sig innerskor.
    Jag har nog aldrig varit på en middag där man inte har med sig innerskor  
  • Apotheosis

Ja, självklart! Förutom ifall personen jag besöker tar av sig skorna eller öppnar utan skor på fötterna och det står ett gäng skor i hallen. Då är det ju uppenbart att de vill att man tar av sig skorna och då gör man ju det. :)

• Anonym (Ve)

Hemtjänsten har en tendens att inte ta av sig ytterskorna hos folk. Tycker det är äckligt och respektlöst då de går överallt och man vet inte var de trampar hos andra kunder. DeDustin förstör det golvet om man har många besök. Sedan verkar de inte så sugna på att ta av dem heller eller städa upp efter där de gått

Svar på tråden Går du in med skor på hemma hos folk?