• Trinis

Tips för att få sonen blöjfri

Vi har bestämt attnu är det dags attsluta med blöjor, för vår son som nyss fyllde 4 år. När vi kollar runt på nätet och även för kompisars barn verkar allt ha gått så himla smidigt, det gör det dock inte för oss. Han verkar inte uppmärksam pånär han måste kissa. Vi sätter han på toa ca 1 gång i timmen och han sitter snällt där men det kommer inget. Sen 2 min senare kissar han på golvet. Vi låter han gå utan blöja, med kalsonger, men han kissar ner sig hela tiden. Innan vi slutade med blöja så kissade han några gånger per dag, och då kissade han rejält varje gång. Nu utan blöja kissar han lite jätteofta. Han har varit stort sätt torr på natten senaste halvåret. Jag vet inte vad vi ska göra. Vi har försökt med mutor,men det funkar heller inte. Han verkar heller inte som han stör sig på att han kissar ner sig. Hur ska vi få honom att uppmärksamma signalarna.

• Svar på tråden Tips för att få sonen blöjfri
  • HejAlice

Jag kan ju tycka att det är väldigt sent att sluta med blöja vid 4 årsålder. Och jag tänker att det kan vara så att han helt enkelt är så van vid att inte behöva känna efter när han är kissignödig, vilket kan göra att det blir svårare gör honom att lära sig ön för en 2-3 åring. Men jag tror bara ni får fortsätta sätta honom på toaletten med jämna mellanrum och tillslut så lär han sig nog känna hur det känns innan han kissar.

• Trinis
    HejAlice skrev 2012-07-21 15:44:32 följande:
    Jag kan ju tycka att det är väldigt sent att sluta med blöja vid 4 årsålder. Och jag tänker att det kan vara så att han helt enkelt är så van vid att inte behöva känna efter när han är kissignödig, vilket kan göra att det blir svårare gör honom att lära sig ön för en 2-3 åring. Men jag tror bara ni får fortsätta sätta honom på toaletten med jämna mellanrum och tillslut så lär han sig nog känna hur det känns innan han kissar.

Förlåt, men det var ju inte mycket till råd! Jag bad inte om din åsikt om varför han ska sluta med blöja nu...eller? Vet inte ens varför jag orkar kommentera det du skriver!
  • HejAlice

Men det var väl visst råd? Ville skriva hur jag såg på saken och hur jag tror att er son känner och varför det inte går så bra för er! Du behöver ju inte bli förbannad för det, jisses!

• Lillan090815

Vår son är 3 i augusti och är nästintill torr både dag och natt.
    Har inte pottränat honom så värst länge.
    Jag erbjuder honom pottan direkt när han vaknar, efter varje måltid, och före han ska sova.
    Klart att det hänt en massa olyckor på vägen, men tycker det är ohyggligt olustigt att vara blöt i byxorna så det kanske är en anledning till att det gått relativt fort med träningen.
    Kanske inte var så mycket till råd, men såhär har vi iaf gjort.

• Nordanvinden08

Hur går det på förskolan? Min dotter blev torr fort när hon såg att alla på förskolan hade trosor. Innan var hon inte ett dugg intresserad. Att han är fyra är inte alls konstigt , alla utvecklas olika. Min dotter har en vän som inte heller är torr och han är lika gammal som din son.:) Har du testat pottytraining pants, blöjor som känns riktigt blöta när man kissat. Kanske tycker han det är mer obehagligt( då han då får känna att det blir riktigt blött, när han kissar i kalsongerna byter ni ju rätt fort så han slipper obehaget..)
    Lycka till, det kommer släppa när han är redo.

• cosinus

Så har båda mina killar gjort, de har inte riktigt kopplat hur man slår på kisset utan bara kunna kissa när det akut rinner över och då har de reflexen att knipa ist för att kissa ut allt så då går de från att kissa massor ofta till lite och hela tiden.

Det man måste få till är att få dem att släppa på när man vill (förutsatt att de iaf är lite kissnödiga). Jag har tagit duschen till hjälp och spolat deras fötter när jag tror mig veta att de är kissnödiga för är man lite kissnödig och får varmvatten på fötterna blir man jättekissnödig (prova själv) och då kommer det som regel.

För killarna tog det ungefär 3 dagar med kiss i duschen tills de första gången kunde kissa utan att jag slog på vattnet och efter det gick det fort att få dem att kunna kissa ute på buskar och sånt. Några fler dagar innan de var bekväma med att sitta på toan men det kom rätt fort det också.

Det som däremot kan ta tid är ju att de ska vänja sig vid att känna efter själv, så i början har jag hållit i huvudet när de borde varit kissnödiga och kissat dem då för att sen låta det gå längre och längre tid för att se om de säger till själva.

Viktigt är också att sluta helt så de inte kan passa på att kissa när de vä har blöja t ex om man sätter på blöja för att åka till affären, barn är inte dumma och ju större desto mer slipade och en 4-åring är klart mer svårtränad på pottan än en tvååring när det kommer till att  bryta vanor. Jag har tidigare pottränat mina vid 3 år eftersom jag inte orkat vid 2 (då jag antingen haft en ny spädis eller varit höggravid) och nu tog jag yngsta vid 2 år och det är otroligt mycket lättare i mångt och mycket. En tvååring har inte så många hangups på hur saker och ting ska vara som ett äldre barn. Det hjälper ju inte dig nu men rusta dig med tålamod då det blir en stor omställning för barnet.

En annan sak som gör att barn kissar lite och ofta är förstoppning. Har de svårt att bajsa på toa/potta när de slutar med blöja så håller de sig för länge, bajset börjar trycka på urinblåsan och då rinner det över av den anledningen. Jag har också märkt på mina att de pruttar mer då och då kommer kiss om de är nödiga, det är liksom svårt att släppa ut prutten men knipa kisset. Min 4-åring som inte haft blöja på ett år håller fortfarande på så för att han väntar in i det längsta med att bajsa så sista dygnet innan bajset kommer så får vi byta 3-4 kalsonger per dag medans dagen efter han bajsat rejält är han snustorr.

• Lavish

Kanske behöver ni visa honom hur man gör när man går på toaletten? Annars är det väl bara att fortsätta städa upp olyckor och ge massor med beröm de gångerna han lyckas kissa på toaletten.

• Wictor090719

Min son har precis fyllt 3, tänkte sluta med blöja nu. 
    BVC sa att det är en mognadsgrej, men jag anser att min son är mogen då han kan ha blöja och säga att han kissar. Jag gör så att jag tar av blöjan en stund så han får känna hur det är med kalsonger, händer det olycka så gör det. Det är inget man ska bli arg över eller så..!

Nu har han dock börjat gallskrika varje gång jag tar på kalsonger, han vill inte alls. Jag är ingen mamma som tvingar, men vill inte heller att han har blöja när han är 4. 

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • Venne

Om det nu ändå blir olyckor precis varje gång kanske det kan vara en idé att backa ett litet steg? Skaffa några tygblöjor som tar upp olyckorna, men som omedelbart blir blöta så att han verkligen känner vad som händer. Samtidigt som ni fortsätter öva på det där med att gå på toa mellan varven, fast utan så mycket tjat att han börjar se det som något jobbigt. Minsta lilla droppe i toa ger massor med beröm och olyckorna ger ingen respons. En lite omdiskuterad sak, men som funkade för oss, var att belöna i början. Hos oss var bajseriet problemet, vilket ledde till förstoppning. Det hela löstes med klistermärken i några veckor. Varje lyckat toabesök (även om så hälften kommer i toan ser jag anledning att belöna snarare än att låta bli att ge) ger ett klistermärke. Får själv välja vilket man vill ha och sedan får man sätta upp det på ett papper vid toan, som man kan beundra när man sitter där och filosoferar nästa gång. 

• Sandra N

TS: Ååå vad jag känner igen mig i vad du skriver. Min grabb på 3 år e precis likadan. Det går inte så lätt som jag trodde. Han har inget direkt emot att sitta på toan/pottan men det kommer absolut ingenting. 1 minut efter toabesöket kissar han dock ner sig :( Klart man försöker att inte visa sin besvikelse men det är inte alltid så lätt att se glad ut när han kissat ner sig 3 ggn på en timme :/

Ett tag prövade vi att han fick en tatureing varje gång han satt på toan. Då satt han ju gladeligen men det kom ju såklart inget o ganska snart var ungen täckt i tateringar ;) Klistermärken kanske vore nåt men hur ska jag få honom att kissa 1 gång så han ser att det inte är ngt farligt...?

Funderar på att lägga ned ett tag, kanske nån vecka o sen se om han e mer mottaglig om ett tag. 

Tipset om duschen ska jag absolut testa, lät ju enkelt..hoppas iaf.

Nåja liten tröst kanske men alla blir ju torra förr eller senare ;)       

• Trinis

Det lossnade redan lördag morgon. Vi lät honom sitta ett tag på toa och såbkom det, och han vsr så stolt, och nu har han redan fattat att han är kissnödig och säger till. Det kommer nog flera olyckor men vi är glada nu! Jag tror vi gjorde felet att han satt för kort tid. Då han kissade satt han ett tag och vi satt och pratade och sjöng. Tack till er som har kommit med råd!

Svar på tråden Tips för att få sonen blöjfri