• Emellie

Ta bort tvillingcysta

För några veckor sedan fick jag reda på att jag har PCOS, och i samband med det gjordes ett ultraljud och man upptäckte då en tvillingcysta på ena äggstocken. Nu ska jag till gynekologen imorgon för att se om den behöver tas bort. Jag börjar bli lite nervös inför detta nu, någon som har tagit bort en sådan? Var det med titthålsoperation då? Jag är dessutom överviktig, någon som också är överviktig som gjort det?

Hoppas att era kommentarer kan lugna mig lite.. :)

• Svar på tråden Ta bort tvillingcysta
  • Anonym (..)

Förra sommaren hittade de en cysta på min vänstra äggstock, som de trodde var en dermoidcysta. (tvillingcysta.)
    Det trodde att den hade "ätit upp" äggstocken, så dom ev skulle behöva ta bort hela äggstocken.
    Gjorde 1 ultraljud och fick tid för operation, dagen innan op kontrollerade de att cystan fanns kvar, eftersom en dermoidcysta inte försvinner av sig själv, och den satt kvar på samma ställe. Dagen efter opererades jag med titthål, men hör och häpna så fanns ingen cysta där. :O Vet inte vart den tog vägen, men har heller inte fått göra något nytt ultraljud för att se om det fanns något. Jag är inte överviktig.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Ta bort tvillingcysta