• memba

Varva amning/flaskmatning, hur mycket?

Min lilla tjej på 6 dagar går inte upp i vikt av min bröstmjölk, så nu måste jag ge lite ersättning.

Jag vill helst endast amma, men nu har jag inget val, jag ska dock ge henne bröstet först och sedan lite på flaska. Hur mycket ska jag ge ? Någon med erfarenhet?

TAck,  

Kevin 2007, Theo 2010, Leia 2012
  • Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?
  • memba

Nej, skum sa hon att det kan vara att mjölken är för tunn/att hon bara får i sig den tunna mjölken och inte den fetare ...

• Elvis Mamma

Skogsvitter: vad jag förstår är det ganska vanligt att man gör så om barnet gått ner mycket i vikt, nu tappade ju min dotter strax över 500 fram från födelsevikten vilket är ganska mycket å hon var även ganska trött efter förlossningen som slutade i akutsnitt så då ville man hålla lite extra koll att min amning räckte till å de var inga problem, först gick hon upp ganska sakta men sen gick de undan å hon tog igen de hon tappade Sen kan jag väl tillägga att min dotter var liten å vägde under 3 kilo när hon föddes så kanske var de också därför man gjorde så men som jag skrev ovan så var det aldrig tal om ersättning utan all personal var väldigt mån om att det bästa var bröstmjölken å det är jag glad för så jag tycker att de även i TS fall borde va okej att enbart kämpa på med amning

• Elvis Mamma

Men om dom säger att hon inte får i sig den fetare mjölken så borde de väl vara värt att du prövar att pumpa ur lite innan varje amning? då den fetaste mjölken alltid kommer sist, de blev jag rekommenderad att göra

• skogsvitter
    memba skrev 2012-07-18 22:45:33 följande:
    Nej, skum sa hon att det kan vara att mjölken är för tunn/att hon bara får i sig den tunna mjölken och inte den fetare ...
    Nja då blir bajset grönt, och visserligen skummigt men framförallt grönt. Det beror då på för hög halt av laktos (vilket finns främst i den första mjölken) och det är vanligt vid överskott av mjölk, eller om bebisen inte hinner amma färdigt på varje bröst utan man tar bort bebisen för fort (högst troligt om man bara ammar 5 min tex...) Det kan också bero på allergi eller ämnesomsättningsrubbningar.

Hur ligger hon egentligen viktmässigt, du har inte svarat på det? Har hon gått ner, eller står hon still på exakt samma vikt hela tiden???

Om det rör sig om allergi kommer hon ju reagera mycket, mycket starkare mot ersättningen eftersom den ju är gjord på komjölk. Eller har ni fått specialersättning?
  • skogsvitter
    Elvis Mamma skrev 2012-07-18 22:50:14 följande:
    Men om dom säger att hon inte får i sig den fetare mjölken så borde de väl vara värt att du prövar att pumpa ur lite innan varje amning? då den fetaste mjölken alltid kommer sist, de blev jag rekommenderad att göra
    Precis. Då behöver man pumpa ut lite, för då har man överskott.
    Jag börjar dock misstänka att det ligger något annat bakom.
  • skogsvitter
    Elvis Mamma skrev 2012-07-18 22:47:51 följande:
    Skogsvitter: vad jag förstår är det ganska vanligt att man gör så om barnet gått ner mycket i vikt, nu tappade ju min dotter strax över 500 fram från födelsevikten vilket är ganska mycket å hon var även ganska trött efter förlossningen som slutade i akutsnitt så då ville man hålla lite extra koll att min amning räckte till å de var inga problem, först gick hon upp ganska sakta men sen gick de undan å hon tog igen de hon tappade Sen kan jag väl tillägga att min dotter var liten å vägde under 3 kilo när hon föddes så kanske var de också därför man gjorde så men som jag skrev ovan så var det aldrig tal om ersättning utan all personal var väldigt mån om att det bästa var bröstmjölken å det är jag glad för så jag tycker att de även i TS fall borde va okej att enbart kämpa på med amning
    Tjaa som jag skrev var vår dotter också väldigt slö. Hon vägde 2600 g när hon föddes, fick gulsot och gick också ner 9% av sin födelsevikt... men nej jag känner absolut inte igen detta onödiga vägande före och efter matningar, dokumentation av varje gång hon kissat osv. Hon ammade inte när hon föddes för hon orkade inte, därför fick hon tillägg på BB. För att överleva alltså. Men jag är glad att de uppmuntrade amningen för det gjorde också att jag kunde helamma sedan.
  • Cloudyberry

Amma varje halvtimme på dagen och var tredje på natten så kommer hon öka jättemycket och jag som gett både ersättning och ammat så säger jag bara amma på, bröstmjölk är rena hälsomaten medans ersättning kan sabba mycket.

Ersättning är bra när det inte finns annat att tillgå men bröstmjölk är överläget bäst på alla sätt och vis. Får du svar från någon medlem att det är lika bra så får du svar av den som haft barn som inte fått magproblem, astma eller andra sjukdomar för bröstmjölk motverkar astma, magproblem och många allergier.

Amma ofta, drick mycket och ät bra och stressa ner så kommer mjölkproduktionen att komma igång. Grejen med amning är inte att det ska ta tid att amma och ta tid tills nästa amning utan grejen är att man ska amma ofta och då låta barnet styra vilket betyder när jölkproduktionen är på topp, rätt snabbt. (tänk själv hur mätt du blir om du skulle bälja i dig näring oavbrutet i fem miunter). 

• Elvis Mamma

Okej då förstår jag, antar att det är olika från landsting till landsting men jag är också glad att dom uppmuntrade amningen å verkligen hjälpte oss, nu behövde vi bara väga och dokumentera i några dagar så för oss var det ingen belastning men jag förstår om det låter lite krångligt Ja i TS fall är det möjligt det rör sig om något annat som du säger. Skulle också vilja veta födelsevikt samt nuvarande vikt, det har ju en del betydelse

• Cloudyberry

korr

*vilket betyder att när mjölkproduktionen är på topp så äter barnet rätt så snabbt.

• memba

Min lilla vägde 4390 g när hon föddes i torsdags, gick ner till 3980 g som hon vägde i måndags och idag väger hon 3950 g. Hon intensiv-ammas mer eller mindre sedan igår.

Vi har inte fått någon särskild ersättning. Mitt mellan barn hade mjölkproteinallergi, så jag är uppmärksam på detta.

Pumpa innan amning kan kanske vara en ide, men det har aldrig funkat så bra, det hör bara ont tycker jag!

• skogsvitter

Man kan ju såklart handpumpa det lilla innan amning, det kan väl inte göra så ont? Jag pumpade bara för hand med ena dottern.

Angående mjölkallergi så låter det ju högst troligt eftersom ni har det i familjen, hon går ner i vikt och hennes avföring inte är normal! Hur kan de inte reagera på dessa faktum!? Ju mer du ger komjölksersättning desto värre kommer det ju bli...

• skogsvitter

Tillägger- hon går ner i vikt trots att du har en massa mjölk och ammar ofta. Det fattar väl vem som helst att något är på tok...

• memba

Efter lite ersättning har avföringen ändrat karaktär och hon har för första gången sedan igår kommit till ro en stund! Jag har ammat intensivt sedan igår eftermiddag, hon har legat vid bröstet hela natten, och hela förmiddagen har hon käkat, så jag misstänker snarare hunger! Jag ska skuta med mjölkprodukterna dock och bortse från ersättning så får vi se vad som händer!

Svar på tråden Varva amning/flaskmatning, hur mycket?