• Karin09

Hur länge ledsen efter att slutat med nappen? 2,5 år.

Vår dotter är drygt 2,5 år och vi slutade med nappen för tre dagar sedan. Vi bor i Norge så hon lämnade den till kaptein sabeltann. Vi hadde pratat med henne länge om att göra det. Hon var lite osäker när vi stog vid skattkistan, men vi sa hon skulle få en present om hon gjorde det och så lämnade hon dem, och fikk presenten. Jag känner att hon not fick ett visst "press" på sig att göra det.. Anledningen till att vi slutade med den nu var att vi tycker det passade bra nu ettersom vi skulle besöka kaptein sabeltann denna sommaren och vi tyckte det kunde vara bra tid att sluta med tanke på tandutveckling osv. Efter det så har det egentligen gått ganske bra, men hon har saknat den några gånger vid läggning och speciellt på natten kan hon vakna och vara ledsen. Hon sover då hos oss och lugnar sig då. Mitt problem är att jag är så rädd för att hon saknar den väldigt mycket och att detta på något vis "skadar" henne och att vi borde väntat till hon var ca 3 år som ju verkar vara den tid de fleste slutar med nappen. Hon har inte saknat den på dagtid, och pratar då klart om att sabeltann har den osv, men det är på natten "sorgen" kommer. Hon somnar heller inte av sig själv längre på kvällen, men vi ligger hos henne. Vad är era erfarenheter kring att sluta med nappen? Hur länge är de ledsna? Tror ni det är skilnad på att sluta vid 2,5 eller 3 eller måte man alltid oavsett räkna med en "sorgreaktion"?

• Svar på tråden Hur länge ledsen efter att slutat med nappen? 2,5 år.
  • Airhostess
    skogsvitter skrev 2012-07-20 10:05:49 följande:
    Det är tusen gånger viktigt att ni finns där för henne och att ni ger henne närhet och trygghet genom er själva en genom en jävla plastgrej. Jag tycker det är jättehemskt att man hellre låter barnet skapa trygghet och tillit till en napp än till anknytningspersonerna.

Så jag tycker att det är bra att ni slutat med den och hon kommer komma över det när hon känner att hon kan lita på att ni finns där. Hon håller ju nu på att bygga färdigt sin anknytning till er. Snart kommer hon sova tryggt och lugnt igen!

Och naturligtvis kommer hon inte ta skada av något så basalt som att ni vänjer av nappen, det viktiga är som sagt att ni finns där för henne när hon vaknar och hjälper henne att komma igenom det och känna sig trygg. Det är självklart ovant för henne om hon alltid har sovit med nappen innan, det handlar alltså om vanan som sitter i och som tar tid att få bort. Själv skulle jag kanske successivt ha vant av den, istället för att göra det så abrupt. Men det går snabbare om man gör som ni och det tar nog inte många nätter till förrän hon glömt den

Men herregud, hon vill juh suga på nappen. Ska hon då börja amma igen då tycker du?
  • Bite me
    Airhostess skrev 2012-07-21 18:13:39 följande:
    Men herregud, hon vill juh suga på nappen. Ska hon då börja amma igen då tycker du?
    Det handlar ju inte om att man ska ersätta ett sugbehov med ett annat! Jösses.

Få barnet att känna sig trygg genom att finnas nära betyder inte att man måste börja amma (!) Utan man kan exempelvis vid läggdags (när nappsuget kanske är som störst) lägga sig bredvid barnet och kanske läsa en bok eller massera. Få barnet på andra tankar. Och är inte barnet redo för en snabb avvänjning, så bör man kanske ta det lugnt.
    Your inner knowing is your only true compass
  • Airhostess
    Bite me skrev 2012-07-22 20:08:51 följande:

Få barnet att känna sig trygg genom att finnas nära betyder inte att man måste börja amma (!) Utan man kan exempelvis vid läggdags (när nappsuget kanske är som störst) lägga sig bredvid barnet och kanske läsa en bok eller massera. Få barnet på andra tankar. Och är inte barnet redo för en snabb avvänjning, så bör man kanske ta det lugnt.

Mmm exakt man kanske ska ta det lugnt eftersom hon har ett "nappsug".
  • skogsvitter
    Bite me skrev 2012-07-22 20:08:51 följande:

Precis min poäng...
  • skogsvitter

TS hur går det? Du har ju inte skrivit något alls i tråden, men jag hoppas det går åt rätt håll i alla fall!

• Karin09

Tack för alla svar! Det har gått över förväntan. Hon var ledsen första dagen, men nu frågar hon efter nappen ca 2 ggr per dag men svarar själv stolt Jag är stor flicka, sabeltand tar hand om natten. Hon sover bra på natten men vi ligger hos henne när hon ska somna, vilket går på 10 min och utan gråt. Hon får flaska mjölk när hon ska sova, så suger ju lite på flaskan då :) på dagen är hon på vanligt gott humör, men hon har inte sovit på dagen längre. Jag tror inte det hade blivit lättare om ett halvår, men jag hade kanske känt mer att hon absolut var gammal nog till att sluta med den. Men jag är alltid osäker när det är förändringar på gång!! Tack för alla stöttande kommentarer!!

• kiriaki

jag ar 28 ar idag, minns inte mycket av min barndom men jag blev otroligt upprord nar jag skulle fylla 4 ar eftersom jag sagt till mamma att jag skulle sluta med nappen da.. grat hela dagen och skrek "jag vill inte fylla ar!!", minns det klart aven idag! Jag holl fast i nappen som om det gallde livet tills jag var 6 ar (aven om jag slutade suga pa den langt innan) sa.. ar ju ingen expert men det ar val bara att lata ungen suga pa nappen tills dom lessnar?

• LilaRos

Vår äldsta gnällde efter nappen i 2-3 dagar. Då var det på dagtid, han fick den fortfarande till natten. Det var nån vecka innan 2års dagen. Vi slutade med napp på dagen för att han krävde den hela tiden, kunde inte ens vara ute o leka med andra barn utan nappen! Iaf så accepterade han att han bara fick ha nappen när han skulle sova efter ett par dagar. Efter ytligare ett par dagar tog sambon inte fram nappen vid nattning, sonen frågade inte ens efter den. Sedan den kvällen var han helt nappfri. Han glömde av nappen,. Eller så var 2 år en bra ålder att sluta vid.

• Bite me
    Karin09 skrev 2012-07-23 08:16:16 följande:
    Tack för alla svar! Det har gått över förväntan. Hon var ledsen första dagen, men nu frågar hon efter nappen ca 2 ggr per dag men svarar själv stolt Jag är stor flicka, sabeltand tar hand om natten. Hon sover bra på natten men vi ligger hos henne när hon ska somna, vilket går på 10 min och utan gråt. Hon får flaska mjölk när hon ska sova, så suger ju lite på flaskan då :) på dagen är hon på vanligt gott humör, men hon har inte sovit på dagen längre. Jag tror inte det hade blivit lättare om ett halvår, men jag hade kanske känt mer att hon absolut var gammal nog till att sluta med den. Men jag är alltid osäker när det är förändringar på gång!! Tack för alla stöttande kommentarer!!
    Va skönt att det gått bra
    Your inner knowing is your only true compass
  • skogsvitter
    Karin09 skrev 2012-07-23 08:16:16 följande:
    Skönt att det gått så bra
  • Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Svar på tråden Hur länge ledsen efter att slutat med nappen? 2,5 år.