Hur länge ledsen efter att slutat med nappen? 2,5 år.
Vår dotter är drygt 2,5 år och vi slutade med nappen för tre dagar sedan. Vi bor i Norge så hon lämnade den till kaptein sabeltann. Vi hadde pratat med henne länge om att göra det. Hon var lite osäker när vi stog vid skattkistan, men vi sa hon skulle få en present om hon gjorde det och så lämnade hon dem, och fikk presenten. Jag känner att hon not fick ett visst "press" på sig att göra det.. Anledningen till att vi slutade med den nu var att vi tycker det passade bra nu ettersom vi skulle besöka kaptein sabeltann denna sommaren och vi tyckte det kunde vara bra tid att sluta med tanke på tandutveckling osv. Efter det så har det egentligen gått ganske bra, men hon har saknat den några gånger vid läggning och speciellt på natten kan hon vakna och vara ledsen. Hon sover då hos oss och lugnar sig då. Mitt problem är att jag är så rädd för att hon saknar den väldigt mycket och att detta på något vis "skadar" henne och att vi borde väntat till hon var ca 3 år som ju verkar vara den tid de fleste slutar med nappen. Hon har inte saknat den på dagtid, och pratar då klart om att sabeltann har den osv, men det är på natten "sorgen" kommer. Hon somnar heller inte av sig själv längre på kvällen, men vi ligger hos henne. Vad är era erfarenheter kring att sluta med nappen? Hur länge är de ledsna? Tror ni det är skilnad på att sluta vid 2,5 eller 3 eller måte man alltid oavsett räkna med en "sorgreaktion"?