SupersurasunkSara skrev 2012-07-18 09:02:29 följande:
Fö ingår inte alls allt i underhållet, dyrare inköp (cyklar etc) och tex ett ev behov av glasögon ingår inte. Men, ingen av föräldrarna kan kräva att den andra ska vara med och dela på dessa kostnader.
Allt ingår. Enda chansen att få mer, mot pappans vilja, är att stämma och försöka få högre underhåll med hjälp av en dom i tingsrätten.
FRÅGA: Hejsan, Mina barn bor hos mig men har umgänge med deras pappa varanna fredag till måndag. Jag har alltid packat ner allt barnen har behövt inför varje umgänge. Ofta kommer kläder, skor mm tillbaks söndriga eller smutsiga. Är det vekligen rimligt att man skall behöva ta detta? Kan man säga ifrån och kräva att pappan själv framöver får stå för det han tycker barnen behöver när dem vistas hos honom. Jag är så trött på att tvätta och handla kläder som han sedan förstör. Jag har vid flera tillfällen talat om för honom att det inte är ok, han anser dock att jag skall stå för allt då jag får underhållsstöd från försäkringskassan. Han betalar inte själv då han har dårlig inkomst och två barn till. Jag tycker det nu efter sju års sabotage från hans sida är rimligt att kräva att han står för allt dem behöver när dem är hos honom annars kan man ju säga att jag också borde packa ner mat vid varje umgänge. Vi har gemensam vårdnad. Hälsningar "Trött på serva......"
SVAR: Enligt Föräldrabalken (FB) 7 kap. 1 § svarar båda föräldrarna för underhåll för barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till deras samlade ekonomiska förmåga. Pappan är i Ert fall underhållsskyldig enligt FB 7 kap. 2 § och enligt 2a § fullgör han sin skyldighet genom att han är återbetalningskyldig för det bidrag som försäkringskassan betalar ut till Dig. Tyvärr kan jag inte komma fram till annat än att pappan alltså har fullgjort sin underhållsskyldighet och därmed inte behöver stå för ytterligare kostnader i form av kläder och dylikt.
svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1000/underhallsstod.html