• Anonym (pappa till 3)

Vad gäller ?

Jag har 3 barn som kommer till mig varannan helg pga mamman och jag bor långt ifrån varandra.

Nu är det semester och barnen är hos mig under 3 veckor. Vad gäller med kläder och saker att ta med sig?

Med sig hade barnen vanliga kläder (vilket är jättebra), men de hade endast sandaler i skoväg, det fanns inga regnkläder, stövlar eller badkläder.

Jag hade också önskemål om att deras cyklar skulle få följa med, så blev det inte då mamman tyckte jag kunde köpa cyklar till barnen själv.

Har jag rätt att "kräva" att mamman? Kan jag kräva regnkläder och badkläder?

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vad gäller ?
  • Anonym

Cyklar borde de haft med är orimligt de ska dubbeluppsättning då de kanske behöver nya nästa år. Kläder känns som en småsak ni lär hamna i konflikter som är större så börja inte bråka om sånt. Regnkläder och stövlar men även cyklar kan köpas secondhand hand

• SupersurasunkSara

Det finns tyvärr ingen lag som säger att boföräldern skickar med något alls.

Har skrivit till alla möjliga politiker om detta och lite annat som är väldigt otydligt men ingen är villig att ta tag i saken utan de anser att det ska vara mellan föräldrarna.

• Nyfiken gul

Som umgängesförälder ska du ta del av den kostnad som gäller för barnen under din vistelse.

mamman har enligt lag ingen skyldighet att skicka med saker  - om det görs så gör hon det av egen fri vilja eller för att ni kommit överens om det.

Du kan alltså inte kräva något, men du kan önska .

vi har umgängesbarn här hemma och för att slippa en massa krångel, saker som försvinner och att VI aldrig får tillbaka vissa saker som hör hemma här så har barnen dubbla uppsättningar av saker. Dom har sina saker här och dom har sina saker hos den andra föräldern.  Dom åker i kläderna dom har på sig, allt annat finns redan.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (pappa till 3)

Gäller detta även om mamman har hela barnbidraget + underhållsbidraget ?

Har försökt läsa mig till vad som gäller, men jag tycker att det är luddigt :-/

• Anonym

underhåll har ingenting med barnets kostnader hos dig att göra, du måste fortfarande försörja barnen under den tid dom är hos dig, dvs se till att deras behov blir tilgodosedda. I det här fallet får du då stå för den något större kostnad det kan bli att ha barnen en längre tid och köpa regnkläder och annat dom kan behöva hos dig. 

regnkläder kan köpas för en tjuga på second hand och cyklar finns billigt på blocket om det är så att du har dålig ekonomi.   

• Nyfiken gul
    Anonym (pappa till 3) skrev 2012-07-17 14:57:22 följande:
    Gäller detta även om mamman har hela barnbidraget + underhållsbidraget ?

Har försökt läsa mig till vad som gäller, men jag tycker att det är luddigt :-/

du är fortfarande försörjningspliktig gentemot dina barn, underhåll och barnbidrag har alltså inget med saken att göra.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SupersurasunkSara

Underhåll och barnbidrag har som sagt inget med det att göra. Dock kan du göra avdrag på underhållet om barnet är hos dig mer än 5 dagar i följd eller 6 dagar på en kalendermånad, även om de inte är i följd.

Du räknar ut avdraget genom att ta summan du betalar och delar det med 40. Dvs, om du betalar 1273 kr per månad blir avdraget: 1273/40= 31,83 kr per dag.

• Anonym (pappa till 3)

Tack för era svar. Ni bringade lite mer klarhet !

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-17 14:59:24 följande:
    underhåll har ingenting med barnets kostnader hos dig att göra, du måste fortfarande försörja barnen under den tid dom är hos dig, dvs se till att deras behov blir tilgodosedda. I det här fallet får du då stå för den något större kostnad det kan bli att ha barnen en längre tid och köpa regnkläder och annat dom kan behöva hos dig. 

regnkläder kan köpas för en tjuga på second hand och cyklar finns billigt på blocket om det är så att du har dålig ekonomi.   
    Underhållet har med barnens kostnader och behov att göra och kläder ingår så klart. Samma med cyklarna. Varje månad får mamman minst drygt 2300 kronor till barnens försörjning. Barnens kläder och saker är barnens, inte mammans.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-18 08:22:06 följande:
    Underhållet har med barnens kostnader och behov att göra och kläder ingår så klart. Samma med cyklarna. Varje månad får mamman minst drygt 2300 kronor till barnens försörjning. Barnens kläder och saker är barnens, inte mammans.
    Visst men mamman behöver inte skicka med nåt alls. Underhållet har med barnens kostnader hos boendeföräldern att göra, inte kostnaderna som uppstår hos umgängesföräldern under umgängestiden. Däremot får umgängesföräldern göra avdrag de dagarna barnet är där enl villkoren som jag har skrivit ovan.

Dock, jag tycker att det är självklart att man skickar med barnens kläder, cyklar med vid längre umgänge om det är praktiskt möjligt.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-18 08:43:10 följande:
    Visst men mamman behöver inte skicka med nåt alls. Underhållet har med barnens kostnader hos boendeföräldern att göra, inte kostnaderna som uppstår hos umgängesföräldern under umgängestiden. Däremot får umgängesföräldern göra avdrag de dagarna barnet är där enl villkoren som jag har skrivit ovan.

Dock, jag tycker att det är självklart att man skickar med barnens kläder, cyklar med vid längre umgänge om det är praktiskt möjligt.
    Drar ts ärendet i domstol kommer mamman att få en rejäl knäpp på näsan. ALLT ingår i underhållet och ts har bara barnen varannan helg vilket betyder att ts inte heller KAN göra avdrag.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-18 08:50:22 följande:
    Drar ts ärendet i domstol kommer mamman att få en rejäl knäpp på näsan. ALLT ingår i underhållet och ts har bara barnen varannan helg vilket betyder att ts inte heller KAN göra avdrag.
    Jo, nu på sommaren kan han göra avdrag.

Visst kan han dra det till domstol, men du kan inte på allvar mena att mamman ska stå för sånt som barnen kostar hos TS? Däremot kan hon förmodligen bli beordrad att skicka med barnens kläder.
  • SupersurasunkSara

Fö ingår inte alls allt i  underhållet, dyrare inköp (cyklar etc) och tex ett ev behov av glasögon ingår inte. Men, ingen av föräldrarna kan kräva att den andra ska vara med och dela på dessa kostnader.

• Anonym

Barnbidraget är inte heller en kostnad för Ts. Försök komma överens. Du gör avdrag,när du har barnen mer nu? Annars kan man ju tex,komma överens om lite mer underhåll..och att boendeföräldern ska skicka med cykel,kläder etc etc. Men som sagt,det är inget man kan kräva alls.

Jag kanske skulle vilja ha cyklar till mina barn,även om de bara är där vh:) 

• Anonym

Passa på och köpa billiga badkläder etc på rean nu:)

• Barbamamah

Vet inte vad som gäller rent juridiskt men riktigt dålig stil av mamman att inte skicka med kläder så att de klarar sig. Det är ju totalt onödigt att du ska behöva köpa nya attiraljer när du endast är umgängesförälder och grejerna bara kommer att skräpa sedan utan någon användning. Fy, jag skulle vara smått irriterad. Nästa gång, be henne packa med allt som DU tror barnen kommer att behöva. Då kan hon åtminstone inte skylla sin lathet på glömska.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-18 09:02:29 följande:
    Fö ingår inte alls allt i  underhållet, dyrare inköp (cyklar etc) och tex ett ev behov av glasögon ingår inte. Men, ingen av föräldrarna kan kräva att den andra ska vara med och dela på dessa kostnader.
    Allt ingår. Enda chansen att få mer, mot pappans vilja, är att stämma och försöka få högre underhåll med hjälp av en dom i tingsrätten.

FRÅGA: Hejsan, Mina barn bor hos mig men har umgänge med deras pappa varanna fredag till måndag. Jag har alltid packat ner allt barnen har behövt inför varje umgänge. Ofta kommer kläder, skor mm tillbaks söndriga eller smutsiga. Är det vekligen rimligt att man skall behöva ta detta? Kan man säga ifrån och kräva att pappan själv framöver får stå för det han tycker barnen behöver när dem vistas hos honom. Jag är så trött på att tvätta och handla kläder som han sedan förstör. Jag har vid flera tillfällen talat om för honom att det inte är ok, han anser dock att jag skall stå för allt då jag får underhållsstöd från försäkringskassan. Han betalar inte själv då han har dårlig inkomst och två barn till. Jag tycker det nu efter sju års sabotage från hans sida är rimligt att kräva att han står för allt dem behöver när dem är hos honom annars kan man ju säga att jag också borde packa ner mat vid varje umgänge. Vi har gemensam vårdnad. Hälsningar "Trött på serva......"

SVAR: Enligt Föräldrabalken (FB) 7 kap. 1 § svarar båda föräldrarna för underhåll för barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till deras samlade ekonomiska förmåga. Pappan är i Ert fall underhållsskyldig enligt FB 7 kap. 2 § och enligt 2a § fullgör han sin skyldighet genom att han är återbetalningskyldig för det bidrag som försäkringskassan betalar ut till Dig. Tyvärr kan jag inte komma fram till annat än att pappan alltså har fullgjort sin underhållsskyldighet och därmed inte behöver stå för ytterligare kostnader i form av kläder och dylikt.
    svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1000/underhallsstod.html
  • Anonym (sommarumgänge)

Det enda sättet att slippa tjafs och osämja om pengar och saker, det är att vara ÖVERENS och ha en bra relation där man pratar med varandra.
    Det är dyrt att ha sommarumgänge, ni är lediga och alla måltider äts hemma. Det är aktiviteter och sysselsättningar dagligen och barnen måste ju ha saker att sysselsätta sig med. Jag är själv umgängesförälder och har mina barn alla årets skollov och 7 veckor på sommarlovet, den lilla lilla summan man får tillbaka på underhållet täcker inte ens en liten medhavd picnic en dag i skogen.

Jag vet inte hur gamla dina barn är, men försök att bygga upp ett basförråd av utrustning och saker som är barnens hemma hos dig. Jag köpte begagnade cyklar t.ex som inte kostade mer än ett par hundra, hade skor och ytterkläder för alla väder, det går att köpa jättebilligt även nytt om man kikar runt lite.  Det underlättar otroligt mycket att ha det barnen kan tänkas behöva utan att behöva irritera sig på den andra föräldern, dessutom blir sommaren roligare när man inte behöver strunta i saker för att ungarna inte har kläder/utrustning :)

Svar på tråden Vad gäller ?