• lucyluu

Håller sig när vi inte är hemma, vill inte kissa på dagis etc.

Hej, 

Hoppas någon kan komma med lite tips på hur man kan få min son att kissa/bajsa när han inte är hemma. Har han blöja så är det inga problem men vi vill sluta helt med det.

Är blöjfri hemma utan problem sedan ett tag tillbaks men han vägrar på dagis och andra ställen. Han håller sig hellre och kan hålla sig länge!

Frågar honom ofta och erbjuder honom t.o.m. att gå på potta men har säger bara nej. Försöker man tvinga protesterar han bara.  

• Svar på tråden Håller sig när vi inte är hemma, vill inte kissa på dagis etc.
  • CCA

Jag har haft och har samma problem med mina tjejer. Äldsta var i stortsett torr när hon började på dagis vid 2år ålder. Hon vägrade dock kissa så i ytterligare drygt ett halvår höll vi kvar blöjan på dagis för att se om det kunde hjälpa henne. Tillslut beslutade vi att ta bort blöjan även där eftersom hon höll sig i a f. Det är ju ganska vanligt att man på dagis har "bestämda" tider då man försöker få barnen att gå på toaletten. Det de gjorde med min dotter var att säga till henne vid andra tillfällen. Tex de brukar försöka få alla barn att gå på toa innan de går ut (efter samlingen) men min dotter bad de gå på toa innan samlingen ens började. Detta gjorde att hon tillslut i a f prövade att gå på toa på dagis och kände ingen panik inför det. Däremot är antal gånger hon kissade där lätt räknade.  När vi var/är på nya ställen är det mycket lättare att försöka få henne att kissa i en skogsdunge eller en vägren tex än på en offentlig toalett. När vi ska försöka få henne att gå på en offentlig toalett  så är det inte ovanligt att vi får gå dit 3-4gånger innan vi ens får henne att sitta på toan, men när man väl kommit så långt att hon sitter brukar det inte behövas så många gånger till innan hon kissar (om hon är ordentligt kissnödig vill säga).

Lilltjejen (blir 3år i höst) är inte riktigt lika illa men nästan. Ska vi vara någonstans där det bara finns offentliga toaletter måste vi visa henne toaletten det första vi gör, då brukar det inte var några problem att kunna gå tillbaka till  samma  toalett och få henne att kissa senare.  Är vi på resande fot får man göra på samma vis gå in visa henne toaletten sedan gå runt och titta lite på annat några minuter och sedan gå tillbaka så hon får kissa.  Till skillnad från sin storasyster är lilltjejen omöjlig att få att kissa i naturen.

Svar på tråden Håller sig när vi inte är hemma, vill inte kissa på dagis etc.