• CoolJen

Kan man ha semester när man är sjukskriven?

Jag blev nyss 50% sjukskriven men har även semester ett par veckor.
    Kollade med arbetsgivaren som sa att man inte fick ta ut halva semesterdagar.

Skickade då ett mejl till FK och undrade hur det går att lösa, fick detta svar:

"Man får var sjukskriven och ha semester samtidigt.

En arbetstagare som får sjukpenning från Försäkringskassan kan ta ut semester och fortsätta få sjukpenning för samma tid. Att arbetstagaren får både semesterlön och sjukpenning under perioden har ingen betydelse. Semesterlön bör inte betraktas som sådan lön som medför att sjukpenningen ska minskas om den betalas ut för samma tid som sjukpenningen."

............................................

Iom. detta svar skulle man alltså tom. kunna ha 100% sjukskrivning och 100% semester samtidigt?

Nu blev jag ju nyss sjukskriven och det är arbetsgivaren som står för de första 2 veckorna, det låter då konstigt att jag då kan exempelvis ha semester hela dagen + 50% sjukskrivning.
    Öht. tycker jag att det låter fel att kunna få ut bägge ersättningarna.

Ja...sånt här vill man ju inte göra fel med...
    Nån som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Kan man ha semester när man är sjukskriven?
  • My Guiding Light

Infon jag har fått från min chef och lönekontor är inga halva semesterdagar vid halvtidssjukskrivning utan jag får "hela" semesterdagar från jobbet OCH halvtids sjukpenning från FK alltså sammanlagt 150% per dag. Oerhört märkligt att gå plus på att vara sjukskriven...

• CoolJen

Ok då kommer vi nog köra på 2 resp 3 dagar per vecka nu när arbetsgivaren har de första 14 dagarna. Sen blir det väl 150%...vilket jag inte klagar över :)

• Erki

Jag är osäker på de två första veckorna men efter dag 15 så är det helt ok att få halv sjukpenning + 1 hel semesterlön. Se dock till att arbetsgivaren inte drar av för mycket frånvaro.
    Dom skall dra 50% sjukfrånvaro och 50% semesteravdrag. Sen ska de betala ut en 100% semesterlön. De flesta lönesystem klarar inte det automatiskt utan det måste göras manuellt.
    Detta har jag igår kollat upp både via Fk och sen har vi en juridisk support via jobbet (arbetar med löner :)

Det är rätt självklart om man tänker att du har ju faktiskt tjänat in en viss summa per semesterdag och den ska du ju självklart ha ut även om din arbetsplats följer semesterlagen som ger att man inte får ta ut halva dagar utan att oavsett om du har semester 1 timma så förbrukas 1 hel semesterdag. Värdet ska ju bli detsamma som om du har fick dem utbetalt i pengar

• CoolJen

Tror ni att allt blir rätt om vi(som jag kommit överens med arbetsgivaren om nu) tar ut mina planerade semesterdagar(fulltid) och ingen sjukpenning men sen när det gått de 14 dagarna så kan man ändå skicka över det till FK.

• EnGladPingvin

Arbetsgivaren måste anmäla dig som sjukskriven efter två veckor och då uppge din första sjukdag. Helt enligt reglerna är det ju inte att byta sjuklön och karens mot semesterdagar, men om din arbetsgivare går med på det och du är ok med det tror jag inte FK kollar. Det är dock som sagt viktigt att din arbetsgivare kontaktar FK och uppger korrekt datum för första sjukskrivningsdag. Du kommer förlora semesterdagar, men kommer undan karensdag och minskad lön. Arbetsgivaren kommer undan sitt ansvar att betala sjuklön de försra veckorna om jag förstår dig rätt. Tveksam till om det är helt ok, men troligtvis inte något som FK bryr sig om. Inget jag vågar garantera dock. Jag hade tidigare en arbetsgivare som betalade full lön vid sjukskrivning. Vi hade inte ens karensdagar och det var aldrig någon som reagerade över det och det var ett stort, välkänt företag.

• kajsaa

Många skriver att man tycker det är konstigt att gå plus när man är sjukskriven, det är inte så märkligt, semestern är ju eran som
    Ni redan jobbat in, pengar som ni ändå skulle haft!

• EnGladPingvin

Det konstiga är väl egentligen inte att man får fullt betalt för semesterdagarna, de har man ju arbetat in. Det konstiga är att man kan få sjukersättning samtidigt och därmed tjäna mer när man är sjukskriven. Logiskt borde det vara det ena eller det andra.

• Gladskit
    SuperMumy skrev 2012-07-18 15:19:09 följande:
    Självklart kan man ta ut halva semester dagar! Inom alla branscher!
    Där håller jag inte med alls. Enligt de flesta kollektivavtal är det INTE ok att ta ut halva semesterdagar.
    Detta regleras i vissa avtal genom att man kan få omvandla semester till timsemester men halva semesterdagar finns det normalt sett ingenting som heter.

Där jag arbetar så kan man inte vara sjuk och ha semester under de första 14 dagarna, dvs de som vi som arbetsgivare ersätter med sjuklön. Däremot när man har gått över till Försäkringskassan (from dag 15) så går det att registrera. From dag 15 i sjukperioden har man avdrag per kalenderdag.
    Säg att en person är helt sjuk under juli månad = 31 dagar.
    Personen väljer att ta semester 2v = 10 dagar.
    Sjukavdrag görs då för 31 - 10 = 21 kalenderdagar i och med att semesterersättningen för  månadsavlönade bygger på att man behåller sin lön när man har semester.

Jämför detta med en frisk person som har semester i 2v. Den personen får ju månadslön precis som vanligt, och sedan tillkommer semestertillägget på 0,8% per dag (vilket även den sjukskrivne får).
  • kajsaa

Fast pengarna är ju era intjänade pengar! Det är ju inte så att någon blir bättre behandlad bara för att den tar ut sin semester unde sjukskrivningen! Tar du ut semestern när du kobbar så är det exakt samma sak!!

• Gladskit
    kajsaa skrev 2012-07-20 09:41:50 följande:
    Fast pengarna är ju era intjänade pengar! Det är ju inte så att någon blir bättre behandlad bara för att den tar ut sin semester unde sjukskrivningen! Tar du ut semestern när du kobbar så är det exakt samma sak!!
  • CoolJen

Nu hade min chef fått veta att de begår regelbrott om de inte ger mån sjuklön alls och bara semester så det alternativet var nu heller inte aktuellt.
    De frågade mig även varför jag ville slösa på mina semesterdagar och mitt svar är att jag helt säkert vet att jag inte klarar av att jobba halvtid, jag kan knappt ta ett enda steg hemma och för mig finns det inte på världskartan att göra de där momenten 4 h/dag!

Vad krångligt det kan vara...

• Erki

Men då borde du ju bli 100% sjukskriven en period iallafall?
    Prata med läkaren?
    Din arbetsgivare lär inte behöva sjukintyg i detta fall (även om det normalt krävs från dag 8)
    Så du är 100% sjuk i två veckor och sen tar f.k över ärendet och då är du 50% sjuk och tar ev. ut semesterdagar då när det funkar.

• CoolJen

Har fått ny läkartid den 31:a men får en telefontid på tisdag, jag hoppas då få 100% sjukskrivning men man vet ju aldrig. Dock är detta den läkare jag haft tidigare graviditeter det var inte den som bara ville skriva 50%

Jag hoppas att det går att lösa på nåt sätt, annars kanske föräldradagar funkar.

• Barbamamah

Det verkar ju både vettigt och ovettigt på samma gång. Om man är sjukskriven är man för sjuk för att jobba. Om man är för sjuk för att jobba är man också för sjuk för att ha semester. Och man ska ju inte behöva utnyttja sina semesterdagar för att kunna stanna hemma från jobbet när man är sjuk. Antingen skjuter man på semestern tills man är frisk igen så att man har möjlighet att utnyttja semestern till just semester och inte till sjukdom. Eller så blir man ekonomiskt kompenserad för att man inte kan utnyttja sin semester på grund av sjukdom. Det är väl det sistnämda som är aktuellt i ditt fall. Meningen är väl att ge dig möjligheten att finansiera en obetald ledighet för semester när du är frisk igen.

• sirisdotter

När jag var sjukskriven   3-4  månader för ett antal år   sedan  (heltid)   TVINGADE   arbetsgivaren  (semestervikarie)  mig att ta ut  sommarsemester samtidigt..   Visst blev det extra tusenlappar -  jag hade hellre velat ha semesterdagar kvar.    Det var  alltså ingen krångel  med  halvtidssjukskrivning,  som Ts har.

• Technology

"Därför tänkte jag att det kanske går att trixa med att ta 3 dagar semester ena veckan och 2 dagar andra veckan men FK vill väl ha det som just halva dagar?"

..lyssna på er. Hur orkar ni hålla på så här? Skaffa ett jobb och sköt det istället. Vill ni inte kunna använda er nuvarande arbetsgivare som referens i framtiden? Tänk på att nästan alla företag ringer samtliga tidigare arbetsgivare när ni söker jobb, även dem ni inte lämnar som referens. Hur tror ni det kommer låta om ni håller på och dribblar med sjukskrivning och semester på det här viset?

Gör er själva en tjänst och hamna inte i den kategorin personer inget företag vill anställa. De får reda på vad ni gjort tidigare när ni söker jobb, var så säker. Ingen är idag så naiv att de anställer någon utan att ringa samtliga tidigare arbetsgivare och fråga om sjukskrivningar, problem etc.

• Pappa2011

Rent Regelmessigt så är SemesterErsättningen en INJOBBAD ersättning!

Då kan den inte blandas in med andra!

Rätt eller Fel så är det så¨som det ska ligga till!

MVH Pappa2011

SjukPeng och SemesterErsättning
Svar på tråden Kan man ha semester när man är sjukskriven?