• Anonym (Frun)

Kan mina barn ärva min man?

När jag och min man träffades hade jag 3 barn sen innan. Min man kan inte få biologiska barn utan har istället tagit till sig mina barn som sina egna.

Efter att ha läst här på familjeliv om en pappa som gick bort så började vi tänka på det här med arvsrätt. Tänk om vi båda skulle gå bort, vem skulle då ärva min man? Blir det hans föräldrar? Min man har ingen kontakt med sina föräldrar alls. De pratar inte ens på telefon och hejar inte på varandra om de går förbi varandra på stan.

Min man vill absolut inte att hans föräldrar ska ärva honom utan vill att våra barn ska ärva även honom.

Kan man skriva ett testamente som gör att hans föräldrar inte ärver utan att våra barn gör det även om han inte är deras pappa juridiskt sett?

Kramar från oss

• Svar på tråden Kan mina barn ärva min man?
  • ardath bey

Det ska gå jättebra att göra. Det är bara bröstarvingar som har en arvsrätt som inte kan ändras genom testamente,.

• Ramborg

Ja.

Din man kan testamentera till vem han vill. Gör han inget testamente ärver hans släktingar (föräldrar i första hand).

42.
  • Anonym

Är ni gifta? Då ärver du.

• ardath bey
    Anonym skrev 2012-07-15 11:54:33 följande:
    Är ni gifta? Då ärver du.
    Inte om det finns testamente
  • Anonym (Frun)

Tack för alla svar!

Min tanke var mest om vi båda skulle gå bort, för går han bort ärver ju jag. Nu hoppas vi såklart att ingen av oss går bort förrän vi är riktigt gamla men när vi läste tråden om en pappa som gick bort väldigt ungt så började vi tänka på detta..

• ardath bey
    Anonym (Frun) skrev 2012-07-15 13:04:50 följande:
    Tack för alla svar!

Min tanke var mest om vi båda skulle gå bort, för går han bort ärver ju jag. Nu hoppas vi såklart att ingen av oss går bort förrän vi är riktigt gamla men när vi läste tråden om en pappa som gick bort väldigt ungt så började vi tänka på detta..
    Jo, men hans föräldrar mfl har en efterarvsrätt om du dör sist så då går det inte till dina barn iallafall om det inte finns testamente.
    Skulle du dö först ärver inte dina barn honom alls (om inte de skjuter upp sin rätt att få ut arvet efter dig) om han inte fixar testamente där de får något.
  • Anonym (Frun)
    ardath bey skrev 2012-07-15 13:17:05 följande:
    Jo, men hans föräldrar mfl har en efterarvsrätt om du dör sist så då går det inte till dina barn iallafall om det inte finns testamente.
    Skulle du dö först ärver inte dina barn honom alls (om inte de skjuter upp sin rätt att få ut arvet efter dig) om han inte fixar testamente där de får något.
    Ah ok!!! Ja då hade det ju krävts ett testamente avsett. Tack för hjälpen
Svar på tråden Kan mina barn ärva min man?