• pelagia

Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!

Min dotter är nu 14 månader. Hon har alltid haft problem med gaser. Inte kolik, men besvärligt pruttande som gjort ont och väckt henne på nätterna. Medan jag ammade testade jag allt; teknik, mjölkfritt, diverse olika teer, semperdroppar och minifom, etc etc. Fick ingen hjälp av BVC eftersom hon gick upp i vikt och var frisk i övrigt.

Det blev betydligt bättre när jag slutade amma vid 10 månader, men hon vaknar fortfarande 2-3 ggr varje natt av att hon behöver prutta. Hon krystar och trycker för att få ut dem, vrider sig, sparkar vilt med benen och går upp i brygga. Stackars liten.

Vi har gjort pricktest mot mjölkprotein, gluten och ägg så det är inte en allergi. Nu funderar jag på laktos? På BVC sa man ju alltid att så små barn inte kan vara laktosintoleranta... men nu är hon 14 månader. Kan en 14-månaders vara känslig mot laktos? Några andra ideer eller erfarenheter?     

• Svar på tråden Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!
  • Jkpg Deluxe
    skogsvitter skrev 2012-07-16 22:27:41 följande:
    Det där har varit ett orosmoment för oss också just angående gluten, för det är faktiskt inte sant att barn med celiaki inte ökar i vikt... det kan vara betydligt mer diffusa symptom även där vilket gör ju att väldigt många inte får sin diagnos förrän efter flera år! Särskilt som populariteten i att sätta laktosintolerans-diagnoser har ökat så blir det ju ännu svårare.
    okej, fast eftersom han blivit så otroligt mkt bättre på 2 veckor utan mjölk så tänker vi att det nog "måste" vara den som "spökar" ändå...vi får se, fått remiss till Lkpg's Allergicentrum nu iaf! 
  • skogsvitter
    Jkpg Deluxe skrev 2012-07-17 16:22:24 följande:
    okej, fast eftersom han blivit så otroligt mkt bättre på 2 veckor utan mjölk så tänker vi att det nog "måste" vara den som "spökar" ändå...vi får se, fått remiss till Lkpg's Allergicentrum nu iaf! 
    Låter superbra, blev det så stor skillnad så är det ju antagligen mjölken
  • pelagia

Halloj, uppdatering bara... vi har testat att dra ner på frukten vilket visserligen resulterat i fastare avföring men ingen större skillnad i nattpruttandet.

I natt hade hon det rätt jobbigt av och till och när jag tänkte efter kom jag på att hon igår fått macka till frukost, pannkakor till lunch, couscous till middag och sedan en pizzakant när vi åt. Så nu ska vi testa glutenfritt.

• Moniqe1979
    pelagia skrev 2012-07-24 08:16:24 följande:
    Halloj, uppdatering bara... vi har testat att dra ner på frukten vilket visserligen resulterat i fastare avföring men ingen större skillnad i nattpruttandet.

I natt hade hon det rätt jobbigt av och till och när jag tänkte efter kom jag på att hon igår fått macka till frukost, pannkakor till lunch, couscous till middag och sedan en pizzakant när vi åt. Så nu ska vi testa glutenfritt.
    jag är känlig för mjölkprodukter mår bättre i magen på laktosfria varor (men skulle nog må ännu bättre på helt mjölkfritt) min son är likadan och jag kan säga att just PANNKAKOR är rena GIFTET för våra magar inte pga gluten utan för att det faktiskt innehåller en hel del mjölk....
  • pelagia

Vi har testat  både mjölk- och laktosfritt utan märkbar skillnad så misstänker inte längre de stackars korna.

Ett par dagar utan bröd och pasta kan väl knappast vara någon fara med eller utan läkares inrådan? Märker vi skillnad kontaktar vi givetvis läkare för vidare test.    

• skogsvitter
    pelagia skrev 2012-07-24 08:16:24 följande:

Jag antar att ni har en dialog med läkare om detta i så fall?
  • skogsvitter
    pelagia skrev 2012-07-24 12:18:15 följande:
    Vi har testat  både mjölk- och laktosfritt utan märkbar skillnad så misstänker inte längre de stackars korna.

Ett par dagar utan bröd och pasta kan väl knappast vara någon fara med eller utan läkares inrådan? Märker vi skillnad kontaktar vi givetvis läkare för vidare test.    
    Nej det lär knappast vara någon fara men när man gör glutentester tex så är det viktigt att barnet ätit normal kost som innehåller gluten, annars riskerar testerna att visa fel. Det kan ju också vara annat som orsakar problemen, inte bara födoämnesallergier. Därför tycker jag det är viktigt att en läkare är inkopplad så att en ordentlig utredning kan göras. Då testar de för ett antal vanliga sjukdomar också.
  • pelagia

Nej vi har ingen dialog med läkare just nu. Vi har sedan hon föddes fått kämpa mot BVC för att bli tagna på allvar. Det läkarkontakt jag haft utöver BVC's rutinkontroller var när jag själv kontaktade en barnklinik, men även där var det svårt att bli hörd. Alla tycker m.a.o att hon är frisk eftersom hon går upp i vikt och inte har några "allvariga" symptom. Jag försöker nu bara hitta en diet som fungerar för henne, även om hon inte har allergi är det ju tydligt att vissa dagar är sämre än andra och då känns det rimligt att försöka ta reda på varför.

• ränderpåtvären

Kan vara mjölk och soja och gluten t ex. Hoppas hon får må bra snart för det där låter inte kul!

• pelagia

Hej! Vi har fått en remiss till barnallergimottagningen på sös, så vi avvaktar med vidare experiment. Men hon har fortfarande problem, och de senaste två nätterna har varit i det närmaste katastrof.

Vi funderar på att ta bort vällingen helt och hållet för att magen ska få vila under natten. Min man är inte från sverige och han ifrågasätter svenskarnas välling-mani. Menar på att barn i hela världen klarar sig alldeles utmärkt utan välling, så det borde vår dotter också kunna.

Nu är jag dessutom gravid igen så det känns lite extra viktigt att få ordning på hennes nattsömn.

• Alisma

Hej!
    Vet inte om det fixat sig för er redan? Min dotter var iaf likadan och pruttade och hade ont så fort hon skulle sova. Vi blev inte heller tagna på allvar eftersom hon gick upp i vikt. Otroligt frusterande! Hon blev också mkt bättre när jag slutade amma och vaknade därefter bara 1ggn per natt och hade ont. Då fick jag tipset av en annan Bm, än min egen, att dra in på fibrer. Jag slutade med gröt och välling på kvällen helt och hållet och så mindre fibrer under dagen. Hon blev helt bra efter bara några dgr, vilket var en otrolig lycka efter 13 mån kamp mot magknipen.
    Hoppas hoppas att det redan fixat sig för er och att du inte behöver mitt tips!
    Annars massa lycka till!!

• Puppis123

Hej! Jag befinner mig precis i samma läge nu som du gjorde år 2012. Önskar få veta hur det gått för er? Hur mår ditt barn idag??

/Sofia

• malinmyra

Även vi befinner oss i exakt samma läge. Hur har det gått för er övriga?

Svar på tråden Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!